NS houdt oude treinen langer in dienst en zet bussen in

Intercity, trein, NS

NS stelt niet-noodzakelijk onderhoud uit, gaat een deel van de eersteklascoupés ombouwen tot tweedeklascoupés, blijft de Mat ’64-treinen gebruiken als reservetreinen in het geval van calamiteiten en zet op verschillende drukke trajecten bussen in tijdens de ochtend- en avondspits. Deze maatregelen horen bij het ‘alles-uit-de-kast-scenario’ dat de NS van staatssecretaris Dijksma moest bedenken om de verwachte drukte in de treinen volgend jaar het hoofd te bieden. Dit heeft de spoorvervoerder dinsdag bekend gemaakt.

Deze maatregelen kosten ongeveer 8,5 miljoen. Daar zitten de kosten voor het vervangende busvervoer nog niet bij. Deze maatregelen worden genomen als aanvulling op de maatregelen die NS sinds 2014 al genomen heeft om meer zitplaatsen te generen in de treinen. NS zegt niet te kunnen voorkomen dat dat druk is in de trein, maar biedt hiermee een maximale inspanning om reizigers zo comfortabel mogelijk te vervoeren.

 Problemen

Volgens NS leveren deze maatregelen bijna 9000 extra zit- én staplaatsen op. De spoorvervoerder zegt dat de materieelkrapte te wijten is aan de aantrekkende economie, de onttrekkingen van verschillende voertuigen door het wegvallen van de Fyra, het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart en de uitstroom van de Mat ’64. Bovendien werden veel klachten over drukte in de trein veroorzaakt door storingen of defecten en werkzaamheden en buitendienststellingen in 2016.

Als laatste laat NS haar eigen kantoorpersoneel vanaf volgend jaar buiten de ochtendspits reizen om reizigers meer plaats te bieden. Het plan is dinsdag aangeboden aan staatssecretaris Dijksma. Huur van rijtuigen uit het buitenland of van andere vervoerders in Nederland bleek niet mogelijk. De binnenlandse vervoerders hadden hun eigen materieel te hard nodig en de buitenlandse voertuigen zouden pas beschikbaar zijn voor gebruik in Nederland als de nieuwe Sprinters ook geleverd zouden worden.

Maatregelen

Eerder besloot NS al een bedrag van 320 miljoen te investeren in nieuw materieel. De nieuwe Sprinters die de Mat ’64-treinen moeten gaan vervangen, werden met spoed besteld, oude dubbeldekkers keerden terug op het spoor en reservematerieel kon in de normale dienstregeling ingezet worden, omdat NS al maatregelen had genomen om het materieel beter bestand te maken tegen winterse omstandigheden.

Tevens kan NS de frequentie van de IC direct Amsterdam-Rotterdam een jaar eerder gaan verhogen naar vier keer per uur. Als laatste maatregel werkt NS samen met ProRail om zo min mogelijk storingen op het spoor te krijgen en na problemen sneller weer te kunnen opstarten.

Rover

Reizigersvereniging Rover zegt tevreden te zijn over de maatregelen die NS gaat nemen, maar zal de ontwikkelingen goed in de gaten houden om te zien of ze ook echt effect gaan hebben. Ook zal drukte in de treinen waarschijnlijk niet te voorkomen zijn. “Uit ons meldpunt blijkt dat veel overvolle treinen samenhangen met vertragingen en grote storingen, waarvan er dagelijks teveel zijn op het spoor”, aldus Rover-woordvoerder Sanne van Galen.

Rover is verder vooral verheugd dat NS de Mat ’64-treinen in dienst houdt. Rover had al eerder aan NS gevraagd om deze treinen niet in december van het spoor te halen, om zo het dreigende tekort aan zitplaatsen te lijf te gaan.

Inge Jacobs

Lees ook: NS moet oplossingen verzinnen voor tekort zitplaatsen in 2016

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS houdt oude treinen langer in dienst en zet bussen in”

Antoine Berben|12.01.16|13:43

Waarom mis ik in de redenen voor het materieeltekort niet ook heel gewoon de ijzerheinige rechtlijnigheid die NS zelf hanteerde totdat men door de nieuwe staatssecretaris keihard werd terug gefloten?

Ludwig Van der Auwera|29.12.15|12:45

In Italië staan er nog 19 treinen die NS kan gebruiken:de Fyra’s.Laat ze gewoon terugkomen.

kees boer|22.12.15|23:28

Toch wel blij dat de NS het inziet om mat. 64 langer in dienst te houden,ze kunnen ook wel van pas komen als we van de winter nog sneeuw krijgen