Volle NS-trein, drukte, reizigers

ConsumentenClaim eist compensatie van NS voor volle treinen

Stichting ConsumentenClaim wil dat NS aan alle reizigers die hinder ondervinden van volle treinen, een substantieel deel van de reiskosten terugbetaalt. De stichting heeft een laatste ultimatum gesteld aan de spoorvervoerder om de claim uit te voeren. Wanneer NS zelf besluit tot een compensatieregeling over te gaan, hoeft ConsumentenClaim niet met de massaclaim naar de rechter te stappen.

Op het moment doen al 8500 reizigers mee met de claim, die allemaal beweren recht te hebben op de compensatieregeling. Directeur Stef Smit van stichting ConsumentenClaim wil dat de NS reizigers die in volle treinen zitten ongeveer de helft van hun bedrag terug krijgen. Smit heeft dat bedrag gebaseerd op zijn eigen gevoel, maar ook op andere compensatieregelingen van NS.

Compensatie

ConsumentenClaim eist dat de spoorvervoerder reizigers vanaf september 2015 compenseert – omdat dit het moment was waarop er sprake was van een ernstig materieeltekort – tot het moment dat dit tekort is opgelost. Dit kan nog wel even duren; NS heeft zelf al voorspeld dat reizigers in ieder geval in 2016 nu en dan overlast ondervinden van volle treinen.

NS vraagt reizigers om geduld en begrip, maar volgens ConsumentenClaim hebben deze reizigers ook het recht op compensatie als ze in heel volle treinen vervoerd worden of zelfs op het perron moet achterblijven. Smit: “Deze reizigers worden niet behoorlijk vervoerd, maar moeten wel de volle mep betalen. Zij moeten dus een deel van het bedrag terugkrijgen.”

Maatregelen NS

De stichting zegt dat de maatregelen die NS de afgelopen tijd heeft genomen geen verschil maken. Uit eigen onderzoek van de stichting bleek namelijk dat NS al in 2014 zich ervan bewust was dat de spoorvervoerder te weinig treinen zou hebben tussen 2015 en 2017. De genomen maatregelen komen dus te laat. Bovendien heeft NS verkeerd gehandeld in het Fyra-debacle, waardoor er nu een tekort aan treinen is ontstaan. Om al die redenen denkt ConsumentenClaim dat de claim een goede kans heeft.

In december 2015 werd duidelijk dat ConsumentenClaim een massaclaim wilde indienen tegen NS, omdat in de de algemene voorwaarden van NS is opgenomen dat NS een inspanningsverplichting heeft om een zitplaats te verzorgen voor reizigers. Volgens Smit voldoet NS niet aan die verplichting.

Maatschappij Voor Beter OV

De Maatschappij Voor Beter OV zegt vierkant achter het ultimatum van ConsumentenClaim aan NS te staan. “Wanneer een consument wel de volle prijs betaalt, maar niet het product of de dienst krijgt die hij redelijkerwijs had mogen verwachten, heeft hij recht op een tegemoetkoming. Zeker wanneer die uitpuiltrein is veroorzaakt door nalatigheid en verkeerd beleid van de NS”, aldus de Maatschappij voor Beter OV.

Door een stichting van gedupeerden op te richten kan ConsumentenClaim namens een groep procederen. Dit vindt regelmatig in Amerika plaats onder de naam ‘class action’. Als ConsumentenClaim de massaclaim wint, krijgt de stichting 15 procent van de totale opbrengst. Als de stichting verliest, hoeven reizigers die zich hebben aangemeld voor de claim niets te betalen aan ConsumentenClaim.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ConsumentenClaim eist compensatie van NS voor volle treinen | OVPro.nl
Volle NS-trein, drukte, reizigers

ConsumentenClaim eist compensatie van NS voor volle treinen

Stichting ConsumentenClaim wil dat NS aan alle reizigers die hinder ondervinden van volle treinen, een substantieel deel van de reiskosten terugbetaalt. De stichting heeft een laatste ultimatum gesteld aan de spoorvervoerder om de claim uit te voeren. Wanneer NS zelf besluit tot een compensatieregeling over te gaan, hoeft ConsumentenClaim niet met de massaclaim naar de rechter te stappen.

Op het moment doen al 8500 reizigers mee met de claim, die allemaal beweren recht te hebben op de compensatieregeling. Directeur Stef Smit van stichting ConsumentenClaim wil dat de NS reizigers die in volle treinen zitten ongeveer de helft van hun bedrag terug krijgen. Smit heeft dat bedrag gebaseerd op zijn eigen gevoel, maar ook op andere compensatieregelingen van NS.

Compensatie

ConsumentenClaim eist dat de spoorvervoerder reizigers vanaf september 2015 compenseert – omdat dit het moment was waarop er sprake was van een ernstig materieeltekort – tot het moment dat dit tekort is opgelost. Dit kan nog wel even duren; NS heeft zelf al voorspeld dat reizigers in ieder geval in 2016 nu en dan overlast ondervinden van volle treinen.

NS vraagt reizigers om geduld en begrip, maar volgens ConsumentenClaim hebben deze reizigers ook het recht op compensatie als ze in heel volle treinen vervoerd worden of zelfs op het perron moet achterblijven. Smit: “Deze reizigers worden niet behoorlijk vervoerd, maar moeten wel de volle mep betalen. Zij moeten dus een deel van het bedrag terugkrijgen.”

Maatregelen NS

De stichting zegt dat de maatregelen die NS de afgelopen tijd heeft genomen geen verschil maken. Uit eigen onderzoek van de stichting bleek namelijk dat NS al in 2014 zich ervan bewust was dat de spoorvervoerder te weinig treinen zou hebben tussen 2015 en 2017. De genomen maatregelen komen dus te laat. Bovendien heeft NS verkeerd gehandeld in het Fyra-debacle, waardoor er nu een tekort aan treinen is ontstaan. Om al die redenen denkt ConsumentenClaim dat de claim een goede kans heeft.

In december 2015 werd duidelijk dat ConsumentenClaim een massaclaim wilde indienen tegen NS, omdat in de de algemene voorwaarden van NS is opgenomen dat NS een inspanningsverplichting heeft om een zitplaats te verzorgen voor reizigers. Volgens Smit voldoet NS niet aan die verplichting.

Maatschappij Voor Beter OV

De Maatschappij Voor Beter OV zegt vierkant achter het ultimatum van ConsumentenClaim aan NS te staan. “Wanneer een consument wel de volle prijs betaalt, maar niet het product of de dienst krijgt die hij redelijkerwijs had mogen verwachten, heeft hij recht op een tegemoetkoming. Zeker wanneer die uitpuiltrein is veroorzaakt door nalatigheid en verkeerd beleid van de NS”, aldus de Maatschappij voor Beter OV.

Door een stichting van gedupeerden op te richten kan ConsumentenClaim namens een groep procederen. Dit vindt regelmatig in Amerika plaats onder de naam ‘class action’. Als ConsumentenClaim de massaclaim wint, krijgt de stichting 15 procent van de totale opbrengst. Als de stichting verliest, hoeven reizigers die zich hebben aangemeld voor de claim niets te betalen aan ConsumentenClaim.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.