Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS

Geen positief advies voor intercity Den Haag Centraal-Eindhoven over HSL

De consumentenorganisaties in het Locov willen nog geen onvoorwaardelijk positief oordeel uitspreken over het voornemen van NS om de intercity tussen Den Haag Centraal en Eindhoven in 2017 over de HSL Zuid te laten rijden. De consumentenorganisaties waarschuwen NS dat dit alleen acceptabel is indien de spoorvervoerder garandeert dat de betrouwbaarheid van de verbinding niet verslechtert. Bovendien moet er een goede verbinding blijven bestaan tussen Dordrecht en Breda.

Hoewel de consumentenorganisaties het positief vinden dat de reistijd tussen Den Haag Centraal en Eindhoven door de verlegging over de HSL korter wordt, vinden ze de HSL-verbinding nu nog te onbetrouwbaar om de verlegging meteen positief te waarderen. De Intercity Direct rijdt nu ook over de HSL, maar deze trein loopt vaak vertraging op. “De IC Den Haag – Eindhoven gaat straks met soortgelijk materieel over een deel van dezelfde infrastructuur rijden”, aldus Rover-voorzitter Arriën Kruyt, namens de consumentenorganisaties in het Locov in een brief aan NS over de dienstregeling vanaf 2017. “Als de problemen dan nog steeds voortduren, zal een nog groter aantal reizigers hier last van krijgen.”

Prestaties IC Direct

Om die reden willen de consumentenorganisaties eerst zien dat de prestaties van de IC Direct verbeteren. Mochten de prestatiecijfers op het gebied van rituitval en beschikbaarheid niet verbeteren, zien de organisaties liever dat de huidige verbinding tussen Den Haag Centraal en Eindhoven intact blijft. In dat geval kunnen reizigers namelijk uitwijken naar de gewone intercity wanneer de IC Direct uitvalt. Wanneer beide treinen over de HSL rijden, hebben reizigers geen alternatief meer.

Verder moet NS ervoor zorgen dat er een goede verbinding blijft bestaan tussen Dordrecht en Breda. Volgens de consumentenorganisaties gaat Dordrecht er in de plannen voor de nieuwe dienstregeling op achteruit. Het station verliest namelijk een intercity-verbinding met Noord-Brabant en de sprinters die NS wil inzetten, sluiten niet goed aan op de intercity’s die vanaf Breda doorrijden richting Eindhoven. De consumentenorganisaties stellen daarom voor dat NS elk half uur toch een intercity laat rijden tussen Dordrecht en Breda.

Eindhoven-Venlo

De organisaties hebben ook hun mening gegeven over de effecten van deze verlegging op huidige intercity-verbinding tussen Den Haag Centraal en Eindhoven. Deze trein rijdt nu nog door tot Venlo, maar dat zal niet langer mogelijk zijn wanneer de verbinding wordt verlegd naar de HSL Zuid. De consumentenorganisaties hebben hier begrip voor. ‘Er is pas na de komst van de Intercity Nieuwe Generatie voldoende HSL-gekwalificeerd materieel om zo’n langere route te rijden. Derhalve adviseren wij hierover positief.’

Ze vinden het echter belangrijk dat NS kritisch blijft kijken naar de wijze waarop de intercity’s rondom Eindhoven worden ingezet. “Wij signaleren dat de ontwikkeling van de IC-lijnvoering rond Eindhoven nu
vooral door materieelbeschikbaarheid is gestuurd. De uitkomst hiervan is niet per se een logische stap in een ontwikkelingsrichting die zich voor de langere termijn aandient.”  De consumentenorganisaties denken dat een directe verbinding tussen Den Haag naar Düsseldorf via Eindhoven en een rechtstreekse verbinding tussen Venlo en Utrecht in de toekomst mogelijk zijn en stimuleren NS die mogelijkheid in de gaten te houden.

Stilstaan op stations

De consumentenorganisaties zijn vrij tevreden over de nieuwe dienstregeling die NS vanaf 2017 wil invoeren. Op veel trajecten komen er meer treinen of betere aansluitingen. De consumentenorganisaties zouden echter ook graag zien dat NS meer rekening houdt met de reiziger, wanneer de spoorvervoerder het besluit moet nemen om reistijden langer te laten duren of meer overstappen moet creëren.

“In het dienstregelingontwerp zien wij veel reistijdissues”, aldus Kruyt. Daarmee verwijst hij met name naar verbindingen die zonder duidelijke reden langer gaan duren, vaak omdat treinen langere tijd op stations blijven stilstaan. “Lang stilstaan op een tussenstation betekent niet alleen een tijdverlies in minuten, het heeft ook een psychologisch effect op reizigers.”

Auteur: Inge Jacobs

6 reacties op “Geen positief advies voor intercity Den Haag Centraal-Eindhoven over HSL”

Joris van den Hurk|10.03.16|22:44

Dienstregeling 2017 prutswerk! NS wil per se start maken met 10-minuten frequentie tussen Amsterdam en Eindhoven. Consequentie is dat aansluitingen op belangrijkste knopen niet meer kloppen, doorgaande verbindingen verdwijnen en veel reizigers langer onder weg zijn. Een frequentie van elke 7,5 minuut tussen Amsterdam Bijlmer en Den Bosch en elk kwartier op rest van de route sluit beter aan op de klantvraag. Ook de IC Eindhoven-Den Haag via HSL zal snel “overvol” raken met een halfuursfrequentie.

Treinreiziger.nl|11.03.16|18:48

Nee hoor, Amsterdam – Eindhoven blijft in 2017 een kwartierdienst

Ibo De Joode|15.03.16|13:08

10-minuten frequentie kan niet voor 2020 gerealiseerd worden. Eerst moet Geldermalsen omgebouwd worden. Nieuwe reizigerstunnel. Extra perron / 3e spoor tbv Geldermalsen – Dordrecht etc. 7,5 min dienst IC is onrealistisch en niet haalbaar omdat tussen Schalkwijk en Den Bosch maar 2 sporen liggen: 8x IC, 4x Spr en 2x goederentr./uur? Lukt niet.

Ibo De Joode|15.03.16|13:12

“Overvolle” IC Ehv – Gvc over HSL valt m.i. wel mee. Er rijdt ook nog 2x IC Direct Breda – Rotterdam, dus daar 4x p/u IC. Niet iedereen rijdt het hele stuk Den Haag – Eindhoven.

Joop Ummels|15.03.16|21:04

Niemand staat te juichen indien rechtstreekse verbindingen opgeknipt worden en een of meerdere malen overgestapt moet worden. Vooral oudere mensen en gezinnen met kinderen en of veel bagage worden hier niet vrolijk van.

Al bij een kleine vertraging grote kans op het missen van je aansluiting.

Overstaptijd nu in Eindhoven is al zeer krap bij de IC tussen Venlo-Den Haag CS en Maastricht-Alkmaar. v.v. Hier al vaak mijn aansluiting misgelopen. (feit!)

Aart Van Joolingen|06.09.16|14:28

En de belangen van de Drechtsteden zijn kennelijk helemaal niet van belang. Wij verliezen alle intercityverbindingen met Brabant en verder en 3 van de 7 intercity’s per uur naar het noorden. Daarover werd vrij lacherig gedaan. Bedenk wel dat wel al vrij veel last en gevaar hebben van alle goederentreinen. Kennelijk zijn wij alleen lastig voor NS. Op alle gebieden gaan de verbindingen voor de Drechtsteden er op achteruit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geen positief advies voor intercity Den Haag Centraal-Eindhoven over HSL | OVPro.nl
Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS

Geen positief advies voor intercity Den Haag Centraal-Eindhoven over HSL

De consumentenorganisaties in het Locov willen nog geen onvoorwaardelijk positief oordeel uitspreken over het voornemen van NS om de intercity tussen Den Haag Centraal en Eindhoven in 2017 over de HSL Zuid te laten rijden. De consumentenorganisaties waarschuwen NS dat dit alleen acceptabel is indien de spoorvervoerder garandeert dat de betrouwbaarheid van de verbinding niet verslechtert. Bovendien moet er een goede verbinding blijven bestaan tussen Dordrecht en Breda.

Hoewel de consumentenorganisaties het positief vinden dat de reistijd tussen Den Haag Centraal en Eindhoven door de verlegging over de HSL korter wordt, vinden ze de HSL-verbinding nu nog te onbetrouwbaar om de verlegging meteen positief te waarderen. De Intercity Direct rijdt nu ook over de HSL, maar deze trein loopt vaak vertraging op. “De IC Den Haag – Eindhoven gaat straks met soortgelijk materieel over een deel van dezelfde infrastructuur rijden”, aldus Rover-voorzitter Arriën Kruyt, namens de consumentenorganisaties in het Locov in een brief aan NS over de dienstregeling vanaf 2017. “Als de problemen dan nog steeds voortduren, zal een nog groter aantal reizigers hier last van krijgen.”

Prestaties IC Direct

Om die reden willen de consumentenorganisaties eerst zien dat de prestaties van de IC Direct verbeteren. Mochten de prestatiecijfers op het gebied van rituitval en beschikbaarheid niet verbeteren, zien de organisaties liever dat de huidige verbinding tussen Den Haag Centraal en Eindhoven intact blijft. In dat geval kunnen reizigers namelijk uitwijken naar de gewone intercity wanneer de IC Direct uitvalt. Wanneer beide treinen over de HSL rijden, hebben reizigers geen alternatief meer.

Verder moet NS ervoor zorgen dat er een goede verbinding blijft bestaan tussen Dordrecht en Breda. Volgens de consumentenorganisaties gaat Dordrecht er in de plannen voor de nieuwe dienstregeling op achteruit. Het station verliest namelijk een intercity-verbinding met Noord-Brabant en de sprinters die NS wil inzetten, sluiten niet goed aan op de intercity’s die vanaf Breda doorrijden richting Eindhoven. De consumentenorganisaties stellen daarom voor dat NS elk half uur toch een intercity laat rijden tussen Dordrecht en Breda.

Eindhoven-Venlo

De organisaties hebben ook hun mening gegeven over de effecten van deze verlegging op huidige intercity-verbinding tussen Den Haag Centraal en Eindhoven. Deze trein rijdt nu nog door tot Venlo, maar dat zal niet langer mogelijk zijn wanneer de verbinding wordt verlegd naar de HSL Zuid. De consumentenorganisaties hebben hier begrip voor. ‘Er is pas na de komst van de Intercity Nieuwe Generatie voldoende HSL-gekwalificeerd materieel om zo’n langere route te rijden. Derhalve adviseren wij hierover positief.’

Ze vinden het echter belangrijk dat NS kritisch blijft kijken naar de wijze waarop de intercity’s rondom Eindhoven worden ingezet. “Wij signaleren dat de ontwikkeling van de IC-lijnvoering rond Eindhoven nu
vooral door materieelbeschikbaarheid is gestuurd. De uitkomst hiervan is niet per se een logische stap in een ontwikkelingsrichting die zich voor de langere termijn aandient.”  De consumentenorganisaties denken dat een directe verbinding tussen Den Haag naar Düsseldorf via Eindhoven en een rechtstreekse verbinding tussen Venlo en Utrecht in de toekomst mogelijk zijn en stimuleren NS die mogelijkheid in de gaten te houden.

Stilstaan op stations

De consumentenorganisaties zijn vrij tevreden over de nieuwe dienstregeling die NS vanaf 2017 wil invoeren. Op veel trajecten komen er meer treinen of betere aansluitingen. De consumentenorganisaties zouden echter ook graag zien dat NS meer rekening houdt met de reiziger, wanneer de spoorvervoerder het besluit moet nemen om reistijden langer te laten duren of meer overstappen moet creëren.

“In het dienstregelingontwerp zien wij veel reistijdissues”, aldus Kruyt. Daarmee verwijst hij met name naar verbindingen die zonder duidelijke reden langer gaan duren, vaak omdat treinen langere tijd op stations blijven stilstaan. “Lang stilstaan op een tussenstation betekent niet alleen een tijdverlies in minuten, het heeft ook een psychologisch effect op reizigers.”

Auteur: Inge Jacobs

6 reacties op “Geen positief advies voor intercity Den Haag Centraal-Eindhoven over HSL”

Joris van den Hurk|10.03.16|22:44

Dienstregeling 2017 prutswerk! NS wil per se start maken met 10-minuten frequentie tussen Amsterdam en Eindhoven. Consequentie is dat aansluitingen op belangrijkste knopen niet meer kloppen, doorgaande verbindingen verdwijnen en veel reizigers langer onder weg zijn. Een frequentie van elke 7,5 minuut tussen Amsterdam Bijlmer en Den Bosch en elk kwartier op rest van de route sluit beter aan op de klantvraag. Ook de IC Eindhoven-Den Haag via HSL zal snel “overvol” raken met een halfuursfrequentie.

Treinreiziger.nl|11.03.16|18:48

Nee hoor, Amsterdam – Eindhoven blijft in 2017 een kwartierdienst

Ibo De Joode|15.03.16|13:08

10-minuten frequentie kan niet voor 2020 gerealiseerd worden. Eerst moet Geldermalsen omgebouwd worden. Nieuwe reizigerstunnel. Extra perron / 3e spoor tbv Geldermalsen – Dordrecht etc. 7,5 min dienst IC is onrealistisch en niet haalbaar omdat tussen Schalkwijk en Den Bosch maar 2 sporen liggen: 8x IC, 4x Spr en 2x goederentr./uur? Lukt niet.

Ibo De Joode|15.03.16|13:12

“Overvolle” IC Ehv – Gvc over HSL valt m.i. wel mee. Er rijdt ook nog 2x IC Direct Breda – Rotterdam, dus daar 4x p/u IC. Niet iedereen rijdt het hele stuk Den Haag – Eindhoven.

Joop Ummels|15.03.16|21:04

Niemand staat te juichen indien rechtstreekse verbindingen opgeknipt worden en een of meerdere malen overgestapt moet worden. Vooral oudere mensen en gezinnen met kinderen en of veel bagage worden hier niet vrolijk van.

Al bij een kleine vertraging grote kans op het missen van je aansluiting.

Overstaptijd nu in Eindhoven is al zeer krap bij de IC tussen Venlo-Den Haag CS en Maastricht-Alkmaar. v.v. Hier al vaak mijn aansluiting misgelopen. (feit!)

Aart Van Joolingen|06.09.16|14:28

En de belangen van de Drechtsteden zijn kennelijk helemaal niet van belang. Wij verliezen alle intercityverbindingen met Brabant en verder en 3 van de 7 intercity’s per uur naar het noorden. Daarover werd vrij lacherig gedaan. Bedenk wel dat wel al vrij veel last en gevaar hebben van alle goederentreinen. Kennelijk zijn wij alleen lastig voor NS. Op alle gebieden gaan de verbindingen voor de Drechtsteden er op achteruit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.