Dijksma: treinen NS in 2016 minder druk dan eind vorig jaar

Volle NS-trein, drukte, reizigers

De spitstreinen van NS waren in de eerst drie maanden van 2016 minder druk dan in de laatste maanden van 2015. Reizigers moeten weliswaar op bepaalde trajecten nog steeds rekening houden met drukte tijdens de spitsuren, maar NS heeft alle mogelijke maatregelen genomen om de drukte in de spits in de treinen te verminderen. Dit blijkt uit een onderzoek dat staatssecretaris Sharon Dijksma donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het onafhankelijke onderzoek dat Dijksma heeft laten uitvoeren, wees uit dat NS alle maatregelen heeft genomen die de spoorvervoerder zou kunnen nemen. “NS deed een belofte en zet nu alles op alles om de reiziger ook in de spits een comfortabele reis te bieden”, aldus Dijksma.

Zitplaatsen

NS voorzag dat er in 2016 en 2017 een tekort aan treinen zou zijn. Dijksma eiste daarna dat de spoorvervoerder alles uit de kast zou trekken om de overlast zo klein mogelijk te houden voor de reizigers. Nu is uit onderzoek gebleken dat de drukte in de trein in januari, februari en maart 2016 ongeveer gelijk gebleven is aan dezelfde maanden in 2015 en 2014, maar het aantal reizigers zou wel gestegen zijn met 3,2 procent. Zonder de genomen maatregelen zou het waarschijnlijk dus nog drukker geworden zijn in de treinen.

Bovendien zou de spoorvervoerder naast de inzet van extra materieel, de oplossingen voor specifieke trajecten en de inzet van bussen, ook nog de pitstop hebben geïnitieerd. Door deze pitstop is het mogelijk dat onderhoud uitgesteld wordt. Dit zorgt vanaf juni voor 4500 extra zit- en staanplaatsen per dag. Ook andere maatregelen hebben flink wat extra zitplaatsen weten te generen. Het gedeeltelijk ombouwen van eerste naar tweede klascoupés leverde 1000 tweedeklas zitplaatsen op en later worden er 8700 extra plekken gerealiseerd wanneer er 11 extra aangepaste dubbeldekkers teruggebracht worden op het spoor.

Onafhankelijk onderzoeksbureau

Het was de taak van dit onafhankelijke onderzoeksbureau om uit te zoeken of NS werkelijk alle maatregelen heeft genomen en welke effecten nu al gemeten kunnen worden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vroeg aan Baker Tilly Berk, een landelijke accountancy en belastingadviesorganisatie, om het onderzoek uit te voeren. Deze organisatie is hiervoor een samenwerking aangegaan met Andersson Elffers Felix, een adviesbureau voor maatschappelijke vraagstukken.

Overigens zijn er nog steeds wel zaken die de NS zou kunnen verbeteren, waaronder het informeren van reizigers over beschikbare plekken in treinen op drukke trajecten. In sommige gevallen zijn er grote verschillen in de drukte tussen twee opeenvolgende treinen. Volgens het onderzoeksbureau zou een reiziger gebaat zijn bij betere informatie hierover, zodat hij zelf een afweging kan maken voor het instappen. NS zou momenteel de mogelijkheden bekijken om reizigers via onder meer de reisplanner en gerichte flyeracties beter te informeren.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.