Eurostar, hogesnelheidstrein Siemens

Testritten Eurostar op Nederlandse spoor gestart

Foto: NS

Eurostar heeft afgelopen weekend de eerste testritten over de hogesnelheidslijn en verschillende andere trajecten uitgevoerd. NS voert de komende weken in opdracht van Siemens de eerste tests uit op het Nederlandse spoor. De hogesnelheidstreinen van Eurostar gaan straks twee keer per dag tussen Amsterdam via Brussel en de Kanaaltunnel naar Londen St. Pancras rijden.

In Nederland zal de trein over de HSL rijden en tussenstops maken op Schiphol Airport en Rotterdam Centraal. De exacte dienstregeling is nog niet bekend. De tests die de komende periode worden uitgevoerd zijn nodig voor de toelating van deze trein in Nederland.

Hogesnelheidstrein

Eurostar heeft voor haar treindiensten vanuit Londen naar het Europese vasteland Siemens Velaro e320-treinen besteld. De eerste NS-machinisten zijn inmiddels geslaagd voor hun examen om deze treinen straks te gaan besturen. Ook bij het testen rijden zij deze treinen door Nederland. De treinen rijden straks onder het vervoerderschap van NS en ook met NS-treinmanagers.

De Siemens Velaro e320 is een doorontwikkeling van de Siemens-treinen waarmee NS en Deutsche Bahn al jaren succesvol de ICE rijden. In totaal heeft Eurostar zeventien van deze treinen besteld, waarvan er al acht in de passagiersdienst tussen Londen en Parijs rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “Testritten Eurostar op Nederlandse spoor gestart”

Bernard Dijk van|03.05.16|20:32

Ik hoop dat de knop om van gelijkstroom naar wisselstroom om te schakelen makkelijker te vinden is dan bij de Fyra

Maarten Otto|09.05.16|10:59

Waar slaat dat nou weer op? Ik heb nog nooit stil gestaan met de Fyra omdat de omschakeling naar 25Kv niet werkte.

baxspace|10.05.16|12:34

Geef die Eurostar een kans. Laat de huidige Intercity Direct verdwijnen, en dan is Direct het bijwoord bij verdwijnen. Wat heeft de consument eraan? Extra dokken voor deze HSL en niet extra profiteren? Waar is de marktwerking hierin?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Testritten Eurostar op Nederlandse spoor gestart | OVPro.nl
Eurostar, hogesnelheidstrein Siemens

Testritten Eurostar op Nederlandse spoor gestart

Foto: NS

Eurostar heeft afgelopen weekend de eerste testritten over de hogesnelheidslijn en verschillende andere trajecten uitgevoerd. NS voert de komende weken in opdracht van Siemens de eerste tests uit op het Nederlandse spoor. De hogesnelheidstreinen van Eurostar gaan straks twee keer per dag tussen Amsterdam via Brussel en de Kanaaltunnel naar Londen St. Pancras rijden.

In Nederland zal de trein over de HSL rijden en tussenstops maken op Schiphol Airport en Rotterdam Centraal. De exacte dienstregeling is nog niet bekend. De tests die de komende periode worden uitgevoerd zijn nodig voor de toelating van deze trein in Nederland.

Hogesnelheidstrein

Eurostar heeft voor haar treindiensten vanuit Londen naar het Europese vasteland Siemens Velaro e320-treinen besteld. De eerste NS-machinisten zijn inmiddels geslaagd voor hun examen om deze treinen straks te gaan besturen. Ook bij het testen rijden zij deze treinen door Nederland. De treinen rijden straks onder het vervoerderschap van NS en ook met NS-treinmanagers.

De Siemens Velaro e320 is een doorontwikkeling van de Siemens-treinen waarmee NS en Deutsche Bahn al jaren succesvol de ICE rijden. In totaal heeft Eurostar zeventien van deze treinen besteld, waarvan er al acht in de passagiersdienst tussen Londen en Parijs rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “Testritten Eurostar op Nederlandse spoor gestart”

Bernard Dijk van|03.05.16|20:32

Ik hoop dat de knop om van gelijkstroom naar wisselstroom om te schakelen makkelijker te vinden is dan bij de Fyra

Maarten Otto|09.05.16|10:59

Waar slaat dat nou weer op? Ik heb nog nooit stil gestaan met de Fyra omdat de omschakeling naar 25Kv niet werkte.

baxspace|10.05.16|12:34

Geef die Eurostar een kans. Laat de huidige Intercity Direct verdwijnen, en dan is Direct het bijwoord bij verdwijnen. Wat heeft de consument eraan? Extra dokken voor deze HSL en niet extra profiteren? Waar is de marktwerking hierin?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.