‘Slecht presterende IC Direct bedreiging voor nieuwe treindiensten’

De huidige slechte prestaties van de Intercity Direct vormen een bedreiging voor de nieuwe treindiensten die er bij komen in de dienstregeling 2017. Daarvoor waarschuwt NS-directeur Roger van Boxtel in een brief aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

Het is de bedoeling dat in de dienstregeling 2017 een Intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de HSL-Zuid gaat rijden, er een Intercitydienst tussen Amsterdam en Brussel komt en de Eurostar tussen Amsterdam en Londen gaat rijden.

Vertragingen

Van Boxtel: “Op dit moment heeft de uitval van de Intercity Direct een geïsoleerde impact; deze beïnvloedt nagenoeg geen andere treinen en treft vooral de reizigers tussen Amsterdam en Breda. Echter, als de treindiensten over de HSL worden uitgebreid zullen Intercity Direct-treinen die stranden leiden tot vertraging van andere treinen.” Volgens de topman kan dit tot uitval op het hoofdrailnet leiden en tot vertragingen leiden voor internationale treinen.

Van Boxtel wijst Dijksma erop dat er bij het nemen van go / no go-beslissingen over de introductie van nieuwe treindiensten gekeken moet worden naar hoe ver de verbetermaatregelen voor de Intercity Direct-treinen zijn gevorderd.

Prestaties

Consumentenorganisaties in het LOCOV gaven in maart ook al aan zich zorgen te maken over verplaatsing van de Intercitydienst tussen Den Haag en Eindhoven naar de HSL-Zuid. “De aanhoudend hoge rituitval van de IC Direct door storingen, en de vele baanvakstremmingen door defecte treinen of te hoge windkracht baren ons grote zorgen. De hardnekkigheid van deze problemen duidt er nog niet op dat zij onder controle zijn.”

De Intercity Direct is nog steeds een van de slechts presterende treindiensten op het Nederlandse spoor. Hoewel er de afgelopen maanden een afname is in het aantal treinen dat uitviel, wordt nog steeds niet aan de norm voldaan. In januari van dit jaar vielen er 19,1 procent van de treinen uit. Dit is in april teruggebracht naar 9,0 procent.

Uitval Intercity Direct, grafiekDe uitval van de Intercity Direct. Bron: NS

Introductie nieuwe treindiensten

Van Boxtel schrijft te verwachten dat de totale uitval in 2017 is teruggebracht met 5,5 tot 6 procent, gelijk met het gemiddelde niveau van 2013. Tegelijkertijd stelt hij dat er in de verwachting “geen rekening gehouden met de effecten van introducties van nieuwe treindiensten op de HSL die deels samenloop hebben met de huidige Intercity direct”.

Marieke van Gompel

Lees ook: Geen positief advies voor voor intercity Den Haag-Eindhoven over HSL

Auteur: Marieke van Gompel

9 reacties op “‘Slecht presterende IC Direct bedreiging voor nieuwe treindiensten’”

Paul Lamote|14.05.16|14:41

Misschien dat meneer van Boxtel de hand eens in eigen NS-boezem moet steken in plaats van naar anderen te wijzen.

Maarten|11.05.16|07:42

Het is duidelijk dat van Boxtel geen echte treintjes-man is.
Nu zich al weer indekken tegen problemen in de toekomst!

Als we nu eens aan de slag gaan en logische besluiten nemen, onder het recht houden van de rug? Verwacht van Boxtel nu echt dat de inspiratie uit Den Haag gaat komen? Communiceer liever eens met je klanten dan met de Haagse vriendjes!

Ik zou toch echt in DR2017 gebruik willen maken van de eerste echte verbetering in een jaar of 10 op het traject Ehv-Den Haag!

Wiebe Goossen|10.05.16|20:17

Dat broddelwerk met die Intercity Direct is NS eigenlijk onwaardig. Waarom niet doorgepakt en een eind gebreid aan dit experiment? Geef desnoods een ander een kans zich te bewijzen!

Daan!|10.05.16|19:31

John,

Hoe kom je er nu bij dat een andere vervoeder spul klaar staat voor een overname van de HSL?

CARL C. VOLLRATH CET|10.05.16|19:04

Bekeken van de andere kant van de ocean, lykt het wel of Nederland niet beseft wat een goed system men heeft. Wy horen van touristen naar Nederland geweest, altyd de trein genomen. Moderne treinen, schone stations, goed personeel (altyd Engels sprekend), autobussen die by de uitgang gereed staan etc etc. Ik heb ook altyd de trein genomen en nooit een problem gehad. (behalve de keer dat ik mijn kaartje niet kon vinden!!).Maar ja, de beste stuurlui staan aan de wal.

CARL C. VOLLRATH CET|10.05.16|18:56

vOLGENS ONZE ERVARING EN WAT WY HOREN VAN KENNISSEN, CANADEES, HEEFT NEDERLAND EEN PRIMA SPOORSYSTEEM, SCHOON, MEESTAL OP TYD, EN VRIENDELYKE TREIN PERSONEEL. MODERNE TREINEN GAAN OVERAL HEEN, SCHONE STATIONS, MEESTAL MODERN, LANG WACHTEN HEBBEN WY NOG NOOIT ERVAREN. MISSCHIEN WEET MEN IN NEDERLAND NIET HOE GOED DE NS IS, VOORAL VERGELEKEN BY NOORDAMERIKAANSE SYSTEMEN (AMTRAK/VIA RAIL ETC)=

John Van Het Einde|10.05.16|16:56

Mooi weer zitten spelen bij Buitenhof,maar ondertussen blijft het n bende bij de NS.Bij n andere vervoerder staan en liggen de spullen al klaar voor overname HSL.

baxspace|10.05.16|12:33

Je zou haast zeggen, flikker (Excuse my French) die Intercity Direct eraf en geef andere dienstverleningen de kans zich te presenteren. Het duurt nu al redelijk lang dat we het geknoei van de huidige dienstregeling (het woord alleen al) ons moeten laten welgevallen. Hoe lang blijven we het nog proberen? Hoe lang heeft de burger, klant, reiziger nog geduld om niet toch maar een auto aan te schaffen en het Rijk op die manier de kas te spekken, het milieu meer te belasten? Denk ’s zinnig na! 🙂

Ibo De Joode|10.05.16|12:13

Mijnheer van Boxtel, dan moet U er iets aan doen. Niet dit bij mevrouw Dijksma neerleggen. Het is uw trein, niet die van het ministerie.