Uitgelopen werkzaamheden veroorzaken hinder op Utrecht CS

Door uitgelopen werkzaamheden rondom Utrecht Centraal ondervonden veel reizigers maandagochtend overlast van treinen die uitvielen of vertraagd waren. ProRail voerde dit weekend uitgebreide spoorwerkzaamheden uit om het station en het spoor te vernieuwen, maar die werkzaamheden zouden eigenlijk zondagavond afgerond moeten zijn. “Door onverwachte tegenslag is deze situatie ontstaan”, aldus ProRail.

Maandagochtend bleek dat er tijdens de ochtendspits naar en via Utrecht Centraal beduidend minder treinen reden. Hierdoor liepen duizenden reizigers vertraging op. ProRail liet zondagavond al weten dat de werkzaamheden in principe waren afgerond, maar dat de nieuwe aanpassingen nog getest moesten worden.

Werkzaamheden

ProRail begon donderdagavond met een grootschalige vernieuwing van het spoor rondom Utrecht. Op vrijdag, zaterdag en zondag werkten in totaal 1000 medewerkers aan aanpassingen aan onder meer het spoor, de wissels en de bovenleiding. Het was de bedoeling dat het treinverkeer maandagochtend weer gewoon zou moeten kunnen rijden, maar ondanks een strakke planning dit bleek niet het geval.

Het grootste probleem werd veroorzaakt omdat ProRail tussen Utrecht en Houten werkte aan het inbouwen, aansluiten en testen van seinen, wissels en andere systemen en daar was meer tijd voor nodig. Op dit traject reden daarom maandagochtend helemaal geen treinen. Hoewel NS bussen inzette, waarschuwde ProRail meteen al voor extra overlast. “De bussen kunnen in de spits nooit de capaciteit bieden die we met de trein kunnen bieden in de spits en het beste kunt u dan ook omreizen vanaf Den Bosch via Arnhem-Nijmegen of uw reis mogelijk iets uitstellen”, aldus ProRail. Later maandagochtend kwam het treinverkeer langzaam weer op gang.

Reizigersorganisaties

Zowel Rover als de Maatschappij voor Beter OV spraken hun ongenoegen uit over de uitgelopen werkzaamheden, met name omdat de werkzaamheden ondanks de jarenlange voorbereiding alsnog zoveel hinder hebben opgeleverd. De planning van ProRail bleek te strak. Ook benadrukt Rover dat een station als Utrecht lang niet altijd te vermijden valt, zoals ProRail vroeg.

De Maatschappij voor Beter OV vindt het ook onbegrijpelijk dat ProRail er niet in is geslaagd om de werkzaamheden op tijd te voltooien. “Er waren dit weekend geen omstandigheden, zoals noodweer, die de uitloop rechtvaardigden. Ook het na werkzaamheden testen van de (beveiligings)apparatuur is normaal, dus uitgelopen tests rechtvaardigen de uitloop evenmin.” Voor Beter OV roept president-directeur Pier Eringa op om orde op zaken te stellen en uitloop van werkzaamheden in de toekomst te voorkomen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Uitgelopen werkzaamheden veroorzaken hinder op Utrecht CS | OVPro.nl

Uitgelopen werkzaamheden veroorzaken hinder op Utrecht CS

Door uitgelopen werkzaamheden rondom Utrecht Centraal ondervonden veel reizigers maandagochtend overlast van treinen die uitvielen of vertraagd waren. ProRail voerde dit weekend uitgebreide spoorwerkzaamheden uit om het station en het spoor te vernieuwen, maar die werkzaamheden zouden eigenlijk zondagavond afgerond moeten zijn. “Door onverwachte tegenslag is deze situatie ontstaan”, aldus ProRail.

Maandagochtend bleek dat er tijdens de ochtendspits naar en via Utrecht Centraal beduidend minder treinen reden. Hierdoor liepen duizenden reizigers vertraging op. ProRail liet zondagavond al weten dat de werkzaamheden in principe waren afgerond, maar dat de nieuwe aanpassingen nog getest moesten worden.

Werkzaamheden

ProRail begon donderdagavond met een grootschalige vernieuwing van het spoor rondom Utrecht. Op vrijdag, zaterdag en zondag werkten in totaal 1000 medewerkers aan aanpassingen aan onder meer het spoor, de wissels en de bovenleiding. Het was de bedoeling dat het treinverkeer maandagochtend weer gewoon zou moeten kunnen rijden, maar ondanks een strakke planning dit bleek niet het geval.

Het grootste probleem werd veroorzaakt omdat ProRail tussen Utrecht en Houten werkte aan het inbouwen, aansluiten en testen van seinen, wissels en andere systemen en daar was meer tijd voor nodig. Op dit traject reden daarom maandagochtend helemaal geen treinen. Hoewel NS bussen inzette, waarschuwde ProRail meteen al voor extra overlast. “De bussen kunnen in de spits nooit de capaciteit bieden die we met de trein kunnen bieden in de spits en het beste kunt u dan ook omreizen vanaf Den Bosch via Arnhem-Nijmegen of uw reis mogelijk iets uitstellen”, aldus ProRail. Later maandagochtend kwam het treinverkeer langzaam weer op gang.

Reizigersorganisaties

Zowel Rover als de Maatschappij voor Beter OV spraken hun ongenoegen uit over de uitgelopen werkzaamheden, met name omdat de werkzaamheden ondanks de jarenlange voorbereiding alsnog zoveel hinder hebben opgeleverd. De planning van ProRail bleek te strak. Ook benadrukt Rover dat een station als Utrecht lang niet altijd te vermijden valt, zoals ProRail vroeg.

De Maatschappij voor Beter OV vindt het ook onbegrijpelijk dat ProRail er niet in is geslaagd om de werkzaamheden op tijd te voltooien. “Er waren dit weekend geen omstandigheden, zoals noodweer, die de uitloop rechtvaardigden. Ook het na werkzaamheden testen van de (beveiligings)apparatuur is normaal, dus uitgelopen tests rechtvaardigen de uitloop evenmin.” Voor Beter OV roept president-directeur Pier Eringa op om orde op zaken te stellen en uitloop van werkzaamheden in de toekomst te voorkomen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.