‘Marktonderzoek HSL louter zinvol onder voorwaarden’

Beneluxtrein, internationale trein

Het marktonderzoek dat staatssecretaris Sharon Dijksma wil laten doen naar de mogelijkheden voor een andere vervoerder op de HSL Zuid heeft slechts nut wanneer er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. De markt voor internationaal vervoer is namelijk vrij. Dit heeft Rover-voorzitter Arriën Kruyt aan de Tweede Kamer laten weten namens de consumentenorganisaties in het LOCOV.

Sinds de Fyra in 2013 definitief van het spoor werd gehaald, wordt de HSL te weinig gebruikt, zo oordeelde de parlementaire enquêtecommissie Fyra vorig jaar. Momenteel is het vervoer op de HSL Zuid daarom onder de maat. De consumentenorganisaties in het LOCOV, waaronder Rover, de ANWB, Consumentenbond en studentenbonden, zijn het ermee eens dat het railvervoer op de HSL nog flink kan groeien, maar denkt dat het marktonderzoek alleen zinvol is mits het voldoet aan bepaalde voorwaarden.

Samenwerking

Kruyt benadrukt dat het van belang is dat de overheid uitgaat van het reizigersperspectief en niet van het staatsbelang. Bovendien willen deze organisaties in het LOCOV dat er in dit onderzoek nauw samengewerkt wordt met de Belgische staat, de vervoerder NMBS en Infrabel. Dit is van belang omdat zij ook een groot belang hebben in het vervoer over de HSL.

Verder moet de overheid in het onderzoek meenemen wat de gevolgen zijn voor de vervlechting van de HSL met het Nederlandse hoofdrailnet en de tarieven van doorgaande reizigers. Het is van belang dat het vervoer altijd tegen acceptabele tarieven aangeboden wordt. Als laatste benadrukken de organisaties dat goed in kaart moet worden gebracht waar de infrastructuur problemen veroorzaakt. Roger van Boxtel stelde vorige week in het rondetafelgesprek met de Tweede Kamer nog dat hij verwachtte dat een ander vervoerder net zo goed problemen zou krijgen op de HSL vanwege de complexiteit van dit traject.

Groei reizigersaantallen

Volgens Kruyt kan het aantal reizigers tussen de grote steden in België en in Nederland enorm groeien vanwege het hoge aantal inwoners van Brussel, Antwerpen en in de Randstad. Daarvoor is het wel van belang dat de reistijd van de trein niet langer is dan die van de auto, dat de trein betrouwbaar en comfortabel is en dat de tarieven geïntegreerd zijn in het tariefsysteem van NS en de NMBS.

Tevens meldt de Rover-voorzitter opnieuw dat de rijtijd tussen Brussel en Amsterdam nu slecht is omdat de treinen moeten omrijden via Den Haag en via Brussel Nationale Luchthaven. Het LOCOV adviseert al langer om station Den Haag voortaan over te slaan, om zo een half uur te besparen tussen Rotterdam en Schiphol en omdat het aantal reizigers van en naar Schiphol en Amsterdam bijna 40 procent is van alle reizigers in de Beneluxtrein. Het aantal reizigers van en naar Den Haag bedraagt slechts circa 10 procent. De overstapmogelijkheden in Rotterdam op een trein of tram naar Den Haag zijn bovendien erg goed.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.