NS, trein, Utrecht Centraal Station

Elke tien minuten een trein tussen Amsterdam en Eindhoven vanaf december 2017

Op het station kunnen arriveren zonder de dienstregeling te hebben bekeken en zeker weten dat er binnen tien minuten een trein vertrekt. Dit wordt de realiteit voor reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven vanaf december 2017 en vanaf 2018 ook tijdens de spitsuren voor reizigers tussen Utrecht en Houten-Castellum. De NS gaat op deze trajecten namelijk hoogfrequent rijden, waardoor er om de tien minuten een trein vertrekt.

De NS hoopt hierna dit ook op andere trajecten te kunnen gaan inzetten. Daarvoor heeft spoorbeheerder ProRail de afgelopen tijd veel aanpassingen gedaan aan het spoor. In Utrecht zijn de afgelopen tijd al sporen in rechte banen gelegd, om zo meer treinverkeer mogelijk te maken en te zorgen dat het emplacement minder gevoelig voor verstoringen is. Rondom Den Bosch hoeven treinen sinds de afronding van de spoorwerkzaamheden in 2014 niet meer op elkaar te wachten om het station in- en uit te rijden. Ook de komende tijd blijft ProRail aan het spoor werken, om de uitbreiding van het aantal treinen op andere trajecten mogelijk te maken.

Nieuwe trajecten

Als de treinen hoogfrequent gaan rijden, blijven de intercity’s tussen Eindhoven en Maastricht gewoon doorrijden naar Maastricht en Heerlen of naar Venlo. Net zoals nu ook het geval is, blijven er op deze verbindingen twee intercity’s per uur rijden. In het noorden gaan de treinen rijden naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Ook voor Arnhem en Nijmegen heeft dit geen gevolgen; deze twee steden blijven een directe verbinding houden met Amsterdam Centraal en met Schiphol Airport.

De Sprinters tussen Utrecht en Houten-Castellum komen uit de richting van Woerden en gaan naar Tiel en ’s-Hertogenbosch. De extra Sprinters rijden in de ochtendspits richting Utrecht en in de avondspits richting Houten-Castellum, omdat dit de grootste stroom reizigers is.

Dienstregeling

De NS hoopt met met de uitbreiding op deze twee trajecten ervaring op te doen voor de rest van Nederland. De bedoeling is om hoogfrequent rijden op veel verschillende gebieden in Nederland uit te gaan rollen. Dit past bij het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, dat is ontwikkeld door de overheid. Die wil dat uiterlijk in 2028 op de drukste trajecten in Nederland 6 intercity’s en 6 sprinters per uur rijden. Dit programma kampt overigens met flinke tekorten. Hiermee moet het groeiende aantal reizigers opgevangen worden.

Het is overigens niet de eerste keer dat de capaciteit op het spoor tussen Utrecht en Eindhoven verhoogd werd naar zes keer per uur. Ook in 2010 beproefde NS de mogelijkheden hiertoe. Reizigers reageerden hier destijds goed op, maar er kwam wel kritiek dat de spoorbomen te vaak dicht zouden zijn.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Elke tien minuten een trein tussen Amsterdam en Eindhoven vanaf december 2017”

Joris van den Hurk|19.07.16|10:05

Gemiste kans! Slecht doordacht plan om een 6x per uur een trein te laten rijden met verschillende bestemmingen, terwijl op de rest van het net 2-4x per uur wordt gereden. Dit zorgt op alle overstapstations voor lange overstaptijden en vertragingen. De kwartierdienst tussen Eindhoven en Sittard krijgt gaten én de overstap uit Rotterdam naar Venlo wordt moeizaam. Waarom niet Utrecht – Den Bosch 8x per uur, waarvan 4x van Alkmaar naar Tilburg en Breda en 4x van Schiphol naar Eindhoven en Limburg?

Paul van Straten|21.07.16|10:28

Mooie eerste stap in de uitrol van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS is overigens niet ontwikkeld door de overheid, maar in een samenwerking tussen IenM, ProRail, NS en de goederenvervoerders (via KNV) en met unanieme steun van de betrokken provincies. Sinds het kabinetsbesluit PHS uit juni 2010 wordt gewerkt aan de uitwerking en realisatie van PHS. In 2028 moet op alle 6 PHS corridors hoogfrequent gereden kunnen worden, als er genoeg vervoersvraag is.

Janneke - Ikover.nl|15.09.16|10:32

Ook prettig dat ze de bewoners van de wijken langs het spoor ook even op de hoogte stellen dat er voortaan ipv 8 keer per uur een mini aardbeving plaatsvindt, dit naar 12 keer per uur gaat..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Elke tien minuten een trein tussen Amsterdam en Eindhoven vanaf december 2017 | OVPro.nl
NS, trein, Utrecht Centraal Station

Elke tien minuten een trein tussen Amsterdam en Eindhoven vanaf december 2017

Op het station kunnen arriveren zonder de dienstregeling te hebben bekeken en zeker weten dat er binnen tien minuten een trein vertrekt. Dit wordt de realiteit voor reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven vanaf december 2017 en vanaf 2018 ook tijdens de spitsuren voor reizigers tussen Utrecht en Houten-Castellum. De NS gaat op deze trajecten namelijk hoogfrequent rijden, waardoor er om de tien minuten een trein vertrekt.

De NS hoopt hierna dit ook op andere trajecten te kunnen gaan inzetten. Daarvoor heeft spoorbeheerder ProRail de afgelopen tijd veel aanpassingen gedaan aan het spoor. In Utrecht zijn de afgelopen tijd al sporen in rechte banen gelegd, om zo meer treinverkeer mogelijk te maken en te zorgen dat het emplacement minder gevoelig voor verstoringen is. Rondom Den Bosch hoeven treinen sinds de afronding van de spoorwerkzaamheden in 2014 niet meer op elkaar te wachten om het station in- en uit te rijden. Ook de komende tijd blijft ProRail aan het spoor werken, om de uitbreiding van het aantal treinen op andere trajecten mogelijk te maken.

Nieuwe trajecten

Als de treinen hoogfrequent gaan rijden, blijven de intercity’s tussen Eindhoven en Maastricht gewoon doorrijden naar Maastricht en Heerlen of naar Venlo. Net zoals nu ook het geval is, blijven er op deze verbindingen twee intercity’s per uur rijden. In het noorden gaan de treinen rijden naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen. Ook voor Arnhem en Nijmegen heeft dit geen gevolgen; deze twee steden blijven een directe verbinding houden met Amsterdam Centraal en met Schiphol Airport.

De Sprinters tussen Utrecht en Houten-Castellum komen uit de richting van Woerden en gaan naar Tiel en ’s-Hertogenbosch. De extra Sprinters rijden in de ochtendspits richting Utrecht en in de avondspits richting Houten-Castellum, omdat dit de grootste stroom reizigers is.

Dienstregeling

De NS hoopt met met de uitbreiding op deze twee trajecten ervaring op te doen voor de rest van Nederland. De bedoeling is om hoogfrequent rijden op veel verschillende gebieden in Nederland uit te gaan rollen. Dit past bij het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, dat is ontwikkeld door de overheid. Die wil dat uiterlijk in 2028 op de drukste trajecten in Nederland 6 intercity’s en 6 sprinters per uur rijden. Dit programma kampt overigens met flinke tekorten. Hiermee moet het groeiende aantal reizigers opgevangen worden.

Het is overigens niet de eerste keer dat de capaciteit op het spoor tussen Utrecht en Eindhoven verhoogd werd naar zes keer per uur. Ook in 2010 beproefde NS de mogelijkheden hiertoe. Reizigers reageerden hier destijds goed op, maar er kwam wel kritiek dat de spoorbomen te vaak dicht zouden zijn.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Elke tien minuten een trein tussen Amsterdam en Eindhoven vanaf december 2017”

Joris van den Hurk|19.07.16|10:05

Gemiste kans! Slecht doordacht plan om een 6x per uur een trein te laten rijden met verschillende bestemmingen, terwijl op de rest van het net 2-4x per uur wordt gereden. Dit zorgt op alle overstapstations voor lange overstaptijden en vertragingen. De kwartierdienst tussen Eindhoven en Sittard krijgt gaten én de overstap uit Rotterdam naar Venlo wordt moeizaam. Waarom niet Utrecht – Den Bosch 8x per uur, waarvan 4x van Alkmaar naar Tilburg en Breda en 4x van Schiphol naar Eindhoven en Limburg?

Paul van Straten|21.07.16|10:28

Mooie eerste stap in de uitrol van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). PHS is overigens niet ontwikkeld door de overheid, maar in een samenwerking tussen IenM, ProRail, NS en de goederenvervoerders (via KNV) en met unanieme steun van de betrokken provincies. Sinds het kabinetsbesluit PHS uit juni 2010 wordt gewerkt aan de uitwerking en realisatie van PHS. In 2028 moet op alle 6 PHS corridors hoogfrequent gereden kunnen worden, als er genoeg vervoersvraag is.

Janneke - Ikover.nl|15.09.16|10:32

Ook prettig dat ze de bewoners van de wijken langs het spoor ook even op de hoogte stellen dat er voortaan ipv 8 keer per uur een mini aardbeving plaatsvindt, dit naar 12 keer per uur gaat..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.