Connexxion wil drukte op Valleilijn verlichten met verhuur e-bikes

Valleilijn, station Amersfoort

De treinen van de Valleilijn zijn tijdens de spitsuren vaak erg druk en daar wil vervoerder Connexxion wat aan doen. De vervoerder gaat daarom definitief door met de verhuur van e-bikes aan reizigers, zodat zij tijdens de spitsuren niet langer in de trein hoeven te stappen. Een kleinschalige proef onder studenten heeft al tien abonnementen opgeleverd, zo laat de vervoerder weten. 

Connexxion biedt een abonnement aan voor een e-bike van minimaal drie maanden. Hierna kunnen de abonnees het abonnement elke maand opzeggen. Abonnees kunnen er ook nog voor kiezen om het abonnement aan te vullen met onderhoudscontract of een Dal Voordeel abonnement voor de trein, waarmee reizigers wel gebruik kunnen blijven maken van de trein. De vervoerder hoopt zo de drukte op de Valleilijn tegen te gaan, maar wil er ook voor zorgen dat reizigers klant blijven bij Connexxion.

Verhuur

Het gaat hierbij om de verhuur van elektrische fietsen. Deze kunnen heel goed gebruikt worden om langere afstanden – tussen de 5 en 20 kilometer – af te leggen, zo meent Connexxion. Het is zelfs in gevallen mogelijk dat scholieren per fiets sneller op school arriveren dan wanneer ze met de trein zouden gaan. Om in aanmerking te komen voor de huur van deze e-bike, moeten reizigers wel wonen in de gemeenten Ede, Barneveld of Nijkerk.

Zelf vindt Connexxion het niet vreemd om als OV-bedrijf ook fietsen te verhuren. “Het verhuren van e-bikes past in de ambitie van Connexxion om zich te profileren als aanbieder van mobiliteit”, aldus Connexxion. Hoewel de vervoerder zich voornamelijk blijft richten op vervoer per bus en trein, gaan ook andere vervoermiddelen, zoals de e-bike, een grotere rol spelen.

Campagne

Connexxion begon in april van dit jaar met een kleine proef met de verhuur van e-bikes aan studenten en leerlingen van het Hoornbeeck College en het Van Lodenstein College in Amersfoort. Studenten konden voor een vast aantal maanden een elektrische fiets huren, die Connexxion tegen lage huurkosten kan aanbieden. Omdat die proef erg succesvol bleek te zijn, gaat de vervoerder nu een campagne starten op het Hoornbeeck College om meer studenten over te halen.

Voor dit project ontvangt Connexxion financiering uit het project Beter Benutten Regionaal Spoor. In het kader van Beter Benutten werken het Rijk, de decentrale overheden en de vervoerders samen aan een betere mobiliteit. In het OV proberen de partijen de drukte in de spits in de treinen en bussen te verminderen, onder meer door de verbetering van de infrastructuur en onderzoek naar het gedrag van reizigers.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Connexxion wil drukte op Valleilijn verlichten met verhuur e-bikes”

Camille Kreemers|04.08.16|09:09

omdat er niet genoeg inkomsten zijn om voor een paar jaar extra treinstellen te kopen. De drukte zit in enkele ritten in de ochtendspits. zo’n trein kost 7 miljoen en in 2021 is de trein mogelijk weer van een andere vervoerder. Dan moet je binnen een paar jaar de trein afschrijven. Als ze daarnaast vandaag treinen zouden kopen, heb je wellicht pas over twee jaar de nieuwe treinstellen beschikbaar. De uitbreiding hiervan moet daarom vroegtijdig beginnen en extra geld is niet populair in politiek.

kees boer|03.08.16|18:05

Waarom geen inzet in langere treinen ?

Connexxion moet zich toch als vervoerder toch kunnen profileren ?
Elders doet zich het probleem voor tussen Nijmegen en Den Bosch