intercity, sprinter, NS

Halfjaarcijfers NS: betere punctualiteit en omzetstijging

Reizigers bij NS zijn in de eerste zes maanden van 2016 minder vaak geconfronteerd met vertragingen en de klanttevredenheid is gestegen naar 76,2 procent in vergelijking met 75,0 procent in 2015. Bovendien is de omzet gestegen met bijna 9 procent. De klanttevredenheid over het vervoer op de HSL-Zuid bleef steken op 75,1 procent. De IC Direct tussen Amsterdam Centraal en Breda blijft onder de maat presteren, met een beduidend hogere uitval op dit traject dan gemiddeld bij NS. Wel lijkt er op basis van het prestatiedashboard van ProRail een lichte verbetering op te treden in vergelijking met een jaar eerder. 

De nettowinst van NS is in het eerste half jaar zelfs met 23 procent gestegen. De vervoersopbrengsten op het binnenlandse net, de vervoersomvang op het binnenlandse net in miljoenen reizigerskilometers zijn gestegen en NS heeft onroerend goed verkocht. Wel zijn de retail- en horecaopbrengsten gedaald. Dit betrof in 2015 nog 196 miljoen euro en dit jaar nog maar 184 miljoen euro.

Punctualiteit

De punctualiteit is gestegen van 91,6 procent vorig jaar tot 92,3 procent dit jaar. Hierbij gaat het om de treinen die met minder dan 5 minuten vertraging arriveerden op de plaats van bestemming. Die stijging verklaart NS door het ontbreken van flinke landelijke verstoringen, die in de eerste zes maanden van 2015 wel plaatsvonden en veel impact hadden op de punctualiteit. Daarbij worden uitgevallen treinen niet meegeteld.

De reizigers waren vooral meer tevreden over NS vanwege een betere gastvrijheid van het stationspersoneel, omdat het personeel op de stations en in de treinen beter aan te spreken was en door een betere vervoerscapaciteit in 2016 dan in 2015. In 2016 heeft NS veel geïnvesteerd in het creëren voor extra zitplaatsen, zolang de nieuw bestelde treinen nog niet rijden. De spoorvervoerder heeft bijvoorbeeld enkele eersteklascoupés verbouwd om op die wijze meer tweedeklasplaatsen te realiseren.

Nieuw materieel

Om de verwachte stijging van het aantal reizigers op te vangen, heeft NS in de eerste helft van dit jaar 333 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan ook nieuw materieel wordt gekocht. Ook de komende jaren blijft NS fors investeren in nieuw materieel. In totaal investeert NS de komende jaren meer dan € 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot waaronder 176 nieuwe Sprinters. In december van dit jaar gaan er nieuwe sprinters instromen in de dienstregeling.

In maart van dit jaar maakte NS haar nieuwe strategie bekend voor de periode tussen 2016 en 2019, om zo het vertrouwen van de reizigers en de sector terug te winnen. NS gaat zich richten op drie kerntaken, namelijk de concentratie op het hoofdrailnet, een goede exploitatie van de station en het bijdragen aan een goede reis van deur tot deur. Daarbij hoort dus ook de verkoop van dochteronderneming Qbuzz. “Maar het proces omtrent verkoop nog dusdanig onzeker dat classificatie als held-for-sale nog niet aan de orde is”, aldus NS.

NS halfjaarcijfers 2016

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Lees OVPro voor slechts € 11,25 per maand.

Bekijk het abonnement

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.