NMBS-personeel mag te laat komen door vertraging niet langer aanmerken als werktijd

Elektrische Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Herentals-Mol

Personeelsleden van de Belgische spoorvervoerder NMBS die door vertraging van de trein te laat op het werk arriveren, mogen die vertraging niet langer schrijven als werktijd. Daardoor verdienen ze bij vertraging minder en kunnen ze vakantie-uren kwijtraken. De werknemers zijn erg ontevreden over de maatregel, met name omdat één op de tien treinen van de NMBS vertraagd is.  

Het gaat hier om een nieuwe maatregel van de Belgische vervoerder, die al in maart werd ingevoerd en onlangs definitief is gemaakt. Circa 1300 personeelsleden – die voornamelijk treinen renoveren – moeten sindsdien een vast uur opgeven waarop ze starten met werk. Maar volgens de personeelsleden is het lastig om altijd precies op dit uur te beginnen, vanwege de slechte punctualiteit van de treinen in België.

Vakantietijd

Eerder was het de medewerkers van NMBS toegestaan om vertraging met de trein aan te merken als werktijd. Maar sinds de invoering van de nieuwe maatregel hebben de werknemers het gevoel dat zij de dupe zijn van de mindere stiptheid van de NMBS-treinen en dat de directie het gebruik van de auto stimuleert boven treingebruik. Een personeelslid klaagde tegen de krant Het Nieuwsblad: “Als we te laat komen door een treinvertraging, worden de verloren minuten niet meer als werktijd geteld.”

Het tekort aan uren dat door de medewerker wordt gemaakt, wordt bovendien van zijn vakantiedagen afgetrokken. “Wie te weinig uren presteert, riskeert vakantiedagen kwijt te raken. Want de verloren tijd wordt afgetrokken van ons verlof. Honderden werknemers dreigen nu meerdere vakantiedagen per jaar te verliezen.”

Vakbonden

Afgelopen maandag hebben de bonden met de directie om de tafel gezeten om hierover te praten. “Hoewel de maatregel al sinds maart van dit jaar is ingevoerd, gaan we nog eens aan de directie vragen of er andere oplossingen mogelijk zijn”, aldus Wilfried Bogaert van vakbond ACOD Spoor tegen de Belgische krant.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.