Abellio vond bod Limburg te risicovol

ns, trein (credit: NS)

Abellio vond de financiële risico’s van het bod op de OV-concessie in Limburg eigenlijk te groot, maar werd door de NS-directie toch gedwongen dit bod uit te brengen. Abellio is een dochteronderneming van de Nederlandse spoorvervoerder. Daarmee hield NS zich niet aan de afspraken met haar aandeelhouder, namelijk om de risico’s zoveel mogelijk te beheersen.

Dit blijkt uit documenten van het justitieel onderzoek, die zijn ingezien door dagblad De Limburger. Hieruit blijkt dat de financiële risico’s die Abellio moest nemen om dat bod te kunnen doen, erg groot waren.

De ‘badkuip’

Het onderzoek zou bovendien uitwijzen dat de aanbesteding in Limburg intern ‘de badkuip’ werd genoemd, wat een verwijzing was naar een ’te lange en te diepe bak die maar niet vol wil lopen’. Dat NS de dochteronderneming dwong om zulke hoge risico’s te nemen, wringt met de afspraken die NS heeft gemaakt met het ministerie van Financiën. In het jaarverslag van NS is opgenomen dat NS moet zorgen voor een ‘duurzaam, solide financieel resultaat, beheersing van risico’s en investeringen op een aanvaardbaar niveau’.

Enkele maanden geleden besloot het Openbaar Ministerie de NS en enkele voormalige NS-bestuurders te gaan vervolgen voor de aanbestedingsfraude bij de OV-concessie in Limburg. Zij worden verdacht van valsheid in geschrifte, omkoping en het schenden van bedrijfsgeheimen.

Boetes

Behalve de vervolging van het OM, wacht NS wellicht nog een boete van ACM en wordt de spoorvervoerder door Veolia aansprakelijk gehouden voor de schade die het bedrijf heeft geleden tijdens de fraude. Veolia deed ook een bod, maar nadat Abellio werd uitgesloten, werd de concessie aan concurrent Arriva gegund. Daarvoor is Veolia een procedure gestart en het is dus mogelijk dat Veolia die schade ook nog op NS mag verhalen

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.