Sneeuw, spoor, Amsterdam Centraal, NS

NS gebruikt groen gas voor verwarming gebouwen en wissels

Spoorvervoerder NS en ProRail verwarmen kantoren, stationsgebouwen en wissels voortaan met groen gas. Dit is voor NS de volgende stap in de ambitie om de spoorsector te verduurzamen. NS laat de treinen ook al volledig rijden op windenergie en voerde onlangs een proef uit met klimaatneutraal vervangend busvervoer. De spoorvervoerder heeft deze week een contract afgesloten met energieleverancier Essent voor de levering van groen gas.

In 2017 nemen NS en infrabeheerder ProRail samen 25 procent van hun gas als groen gas af. Dit zal in de loop der jaren worden opgeschaald tot circa 100 procent vanaf 2020. Het contract met Essent startte op 1 januari 2017 en loopt zes jaar.

Groen gas

Het groene gas wordt duurzaam gemaakt uit biomassa, dat bestaat uit grondstoffen zoals groente-, tuin- en fruitafval, maar ook mest, rioolslib en landbouwgewassen. Hiervoor zullen de komende jaren nieuwe productie-installaties worden gebouwd, omdat er vanaf 2020 alleen groen gas mag worden geleverd dat wordt geproduceerd in installaties die op 1 januari 2017 nog niet in bedrijf waren. Uiteindelijk zullen NS en ProRail hiermee ongeveer 10 procent van de totale huidige groen gas-productie in Nederland gebruiken.

Sinds deze week rijden NS-treinen ook definitief op 100 procent windenergie, waarmee een flinke stap is gezet in het verder vergroenen van het spoorvervoer, wat volgens NS nodig is om Nederland leefbaar te houden. “Elektrisch rijden – met trein of auto – is al veel schoner dan een diesel- of benzine-auto. Bij de trein komt die elektriciteit nu voor 100 procent van windturbines. Als eerste ter wereld”, aldus NS-directeur Roger van Boxtel.

Windmolenparken

Om dit rijden op windenergie te realiseren, moest NS een samenwerking aangaan met Eneco. Er was namelijk in eerste instantie niet voldoende windstroom voor deze treinen, maar Eneco heeft nieuwe windmolenparken gebouwd. Van Boxtel: “We hebben aangegeven dat we nieuwe capaciteit willen en dat dit ook verifieerbaar moet zijn. Zo zorgen we dat door onze vraag naar windstroom, de productie van windstroom een enorme boost krijgt.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS gebruikt groen gas voor verwarming gebouwen en wissels”

Henk Bartels|03.01.17|11:50

Hallo,
Volgens mij worden er zaken door elkaar gehaald.
ProRail zorgt voor de infrastructuur in Nederland, en dus ook voor de wisselverwarming en de stroom voor de bovenleiding. NS(R) als vervoerder maakt hier gebruik van.
Dat er dus groene stroom gebruikt wordt voor de bovenleiding is dus iets wat ProRail regelt en niet 1 vervoerder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS gebruikt groen gas voor verwarming gebouwen en wissels | OVPro.nl
Sneeuw, spoor, Amsterdam Centraal, NS

NS gebruikt groen gas voor verwarming gebouwen en wissels

Spoorvervoerder NS en ProRail verwarmen kantoren, stationsgebouwen en wissels voortaan met groen gas. Dit is voor NS de volgende stap in de ambitie om de spoorsector te verduurzamen. NS laat de treinen ook al volledig rijden op windenergie en voerde onlangs een proef uit met klimaatneutraal vervangend busvervoer. De spoorvervoerder heeft deze week een contract afgesloten met energieleverancier Essent voor de levering van groen gas.

In 2017 nemen NS en infrabeheerder ProRail samen 25 procent van hun gas als groen gas af. Dit zal in de loop der jaren worden opgeschaald tot circa 100 procent vanaf 2020. Het contract met Essent startte op 1 januari 2017 en loopt zes jaar.

Groen gas

Het groene gas wordt duurzaam gemaakt uit biomassa, dat bestaat uit grondstoffen zoals groente-, tuin- en fruitafval, maar ook mest, rioolslib en landbouwgewassen. Hiervoor zullen de komende jaren nieuwe productie-installaties worden gebouwd, omdat er vanaf 2020 alleen groen gas mag worden geleverd dat wordt geproduceerd in installaties die op 1 januari 2017 nog niet in bedrijf waren. Uiteindelijk zullen NS en ProRail hiermee ongeveer 10 procent van de totale huidige groen gas-productie in Nederland gebruiken.

Sinds deze week rijden NS-treinen ook definitief op 100 procent windenergie, waarmee een flinke stap is gezet in het verder vergroenen van het spoorvervoer, wat volgens NS nodig is om Nederland leefbaar te houden. “Elektrisch rijden – met trein of auto – is al veel schoner dan een diesel- of benzine-auto. Bij de trein komt die elektriciteit nu voor 100 procent van windturbines. Als eerste ter wereld”, aldus NS-directeur Roger van Boxtel.

Windmolenparken

Om dit rijden op windenergie te realiseren, moest NS een samenwerking aangaan met Eneco. Er was namelijk in eerste instantie niet voldoende windstroom voor deze treinen, maar Eneco heeft nieuwe windmolenparken gebouwd. Van Boxtel: “We hebben aangegeven dat we nieuwe capaciteit willen en dat dit ook verifieerbaar moet zijn. Zo zorgen we dat door onze vraag naar windstroom, de productie van windstroom een enorme boost krijgt.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS gebruikt groen gas voor verwarming gebouwen en wissels”

Henk Bartels|03.01.17|11:50

Hallo,
Volgens mij worden er zaken door elkaar gehaald.
ProRail zorgt voor de infrastructuur in Nederland, en dus ook voor de wisselverwarming en de stroom voor de bovenleiding. NS(R) als vervoerder maakt hier gebruik van.
Dat er dus groene stroom gebruikt wordt voor de bovenleiding is dus iets wat ProRail regelt en niet 1 vervoerder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.