Reizigersorganisaties hekelen plan voor identificatieplicht

ICE, Deutsche Bahn, Utrecht, Centraal Station

Het invoeren van de verplichte identificatieplicht op internationale reizen, zorgt vooral voor veel overlast voor reizigers én voor vervoerders, zonder dat het werkelijk heel veel effecten heeft op de veiligheid van de samenleving. Dit menen reizigersorganisaties Rover en de Maatschappij voor Beter OV. Beide partijen verzoeken de overheid in een brief om het plan voor de invoering van een identificatieplicht te laten varen. 

Volgens de beide organisaties wordt reizen over de grens hiermee duidelijk lastiger gemaakt. Niet alleen op lange afstanden en voor treinen waar je je reis toch al vooraf moet boeken – zoals de Thalys – maar juist ook op lokale treinen vanuit Limburg, Enschede en Groningen naar België en Duitsland. Ook treft dit volgens Rover de internationale bussen.

Internationaal reizen

Beide organisaties hebben minister Ard Van de Steur van Veiligheid en Justitie via een brief gewezen op de nadelen van deze maatregel. Rover heeft in totaal zeven bezwaren tegen het plan en benadrukt dat terrorisme niet bestreden zou moeten worden ten koste van de bewegingsvrijheid van alle reizigers in Europa. Dat is namelijk volgens Rover het gevolg van de invoering van de identificatieplicht.

De Maatschappij voor Beter OV vult aan dat het veiligheidsprobleem niet wordt opgelost door een identificatieplicht op internationale reizen. Ook binnenlandse verbindingen kunnen gekozen worden tot doelwit van een terroristische aanslag. Bovendien kunnen terroristen in het geval dat dit wordt ingevoerd natuurlijk nog steeds een andere vervoersmodaliteit kiezen om van land tot land te reizen. Er blijven dus ook na invoering van de identificatieplicht nog steeds voldoende mogelijkheden over om over de grenzen te komen.

Hinder

Voordelen zien de organisaties dus niet in deze registratieplicht, die naar verwachting vooral voor extra rompslomp zal zorgen voor vervoerders. De aankoop van een kaartje zal beduidend langer gaan duren, een kaartje zal altijd een dag van tevoren aangeschaft moeten worden en de identificatie zal moeten worden gecontroleerd. Wat de precieze gevolgen zijn van een dergelijke maatregel, zijn nog niet duidelijk. Vervoerder Arriva, die onder meer in Limburg en Groningen grensoverschrijdende verbindingen verzorgt, wil nog niet op de zaken vooruit lopen.

Het risico op lange wachtrijen is bovendien groot, zo vrezen de Maatschappij voor Beter OV en Rover. “Vervoerders zullen op veel meer stations een loket moeten openen en zitten opgescheept met een hoop organisatorische en administratieve rompslomp.” Die administratie voorkomt bovendien dat reizigers anoniem met het OV kunnen reizen op grensoverschrijdende reizen op het hogesnelheidstracé. “Dit is een inbreuk op de privacy van burgers”, aldus Rover.

Wetsvoorstel

In België is al een wet aangenomen waarmee reizigers in principe vanaf 2018 alleen nog een grensoverschrijdende OV-reis kunnen boeken door zichzelf te identificeren en de Belgen hebben dit ook voorgesteld in het EU-overleg. Ze denken namelijk dat een dergelijke maatregel louter nut heeft wanneer de registratieplicht in heel Europa wordt ingevoerd. Vorige week werd bekend dat dit ook in Nederland, België en Frankrijk in ieder geval overwegen om reizigers zich te laten identificeren bij grensoverschrijdende reizen, om het zo lastiger te maken voor terroristen om zich door Europa te begeven.

Lees ook: Extra controles voor internationale OV-reizen

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Reizigersorganisaties hekelen plan voor identificatieplicht”

Ibo De Joode|11.01.17|05:59

En die persoonlijke OV chipkaart is voor veel mensen nog een brug te ver. Ik heb er geen moeite mee, maar veel mensen (ook groot deel politiek) willen er niet aan omdat dan allerlei bedrijven je persoonsgegevens hebben. Mits goede beveiliging en afscherming ben ik ook voor zo’n systeem.

Louis Siebelhoff|09.01.17|20:06

Dat identificeren van OV reizigers slaat nergens op. De OV reiziger wordt gewoon gediscrimineerd.of de grenzen gaan dicht voor iedereen. Dus grenscontrole. Maar een spontaan dagje België of Duitsland zit er op deze manier niet meer in.
Ik ben voor een persoonlijke ov_chipkaart voor iedere OV reiziger die de grens passeert. In heel West Europa hetzelfre OV chipkaart systeem. In checken en uit checken bij de juiste vervoerder OV chipkaart controle op het voertuig. Een betere registratie is er niet