Abellio, trein, reiziger

Nederlandse regels dwingen Abellio tot verkoop deel Greater Anglia

Gepubliceerd op 18-01-2017 om 15:34

NS-dochter Abellio UK heeft een deel van de concessie Greater Anglia verkocht aan het Japanse spoorbedrijf Mitsui. De verkoop is nodig omdat minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën een limiet heeft gesteld aan de financiële middelen die NS mag investeren in de buitenlandse dochtermaatschappijen. Door een deel van de concessie te verkopen, kan Mitsui bijdragen aan de 1,4 miljard pond die Abellio beloofde te investeren in de concessie East Anglia.

In augustus vorig jaar kreeg Abellio de spoorconcessie East Anglia toegewezen en beloofde daarbij 1,4 miljard pond te investeren ter vervanging van de verouderde treinenvloot en het verkorten van de reistijd met circa 10 procent. Met het bedrag moeten onder meer 1043 nieuwe voertuigen gekocht worden.

Minister Dijsselbloem

Maar Dijsselbloem wil dat NS niet te veel risico’s loopt in het buitenland die een negatief effect kunnen hebben op de dienstverlening in Nederland en heeft enkele garantielimieten bepaald. Dit is 1 miljard euro voor investeringen in het Verenigd Koninkrijk en 500 miljoen euro in andere landen. Dijsselbloem heeft in Engeland een uitzondering gemaakt, omdat de concessieverlener hier een aanvullende concerngarantie eist die normaal door de moedermaatschappij verstrekt wordt. Het maximum hiervoor is ook 500 miljoen euro.

Dat bedrag is niet voldoende om de investeringen te bekostigen die nodig zijn in de concessie East Anglia. Om het overschrijden van de garantielimieten te voorkomen is in de concessie East Anglia gekozen voor een joint venture, waar Abellio 60 procent in handen houdt en de Mitsui 40 procent. Abellio UK houdt dus wel de meerderheid in handen.

Risico’s

Overigens laat Dijsselbloem in een brief aan de Tweede Kamer weten dat NS in het buitenland alleen biedt op concessies met een ‘middelmatig risicoprofiel’. Bovendien heeft NS zich niet aansprakelijk gesteld voor de schulden van Abellio. “Schuldeisers van Abellio kunnen, indien Abellio in gebreke blijft, geen beroep doen op NS anders dan waar dat expliciet is afgesproken. Het risico voor NS kan hiermee niet uitstijgen boven het in Abellio ingebrachte kapitaal en de garanties die NS voor Abellio verstrekt heeft”, aldus de minster in zijn brief.

Het is niet de eerste keer dat Abellio en Mitsui samenwerken. De twee bedrijven boden in 2016 samen al op de concessie West Midlands. “eze samenwerking het signaal dat Mitsui de beste partner was om mee samen te werken in het realiseren van alle uitdagingen voor de concessie East Anglia”, aldus Dominic Booth, de algemeen directeur van Abellio.

Lees ook: spoorconcessie East Anglia gegund aan NS-dochter Abellio

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor SDC360, het vakblad over de zelfrijdende auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.