Gestrande IC Direct in HSL-tunnel leidt tot Kamervragen

Tweede Kamerlid Eric Smaling heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu over de Intercity Direct die dinsdag strandde. Reizigers zaten twee uur opgesloten in een donkere trein, waarna alle passagiers te voet de tunnel uit moesten lopen. “Er komt niet eens meer een evacuatietrein. Gewoon over het spoor lopen”, werd er getweet door reiziger Erik Eggens.

Eggens rapporteerde via Twitter over het incident, waar hij zelf slachtoffer van werd. Smaling heeft daarop vragen gesteld aan de staatssecretaris over de aanhoudende problemen van deze trein. Sinds kort rijden de Intercity Direct-treinen ook over de HSL, zodat er intensiever gebruik wordt gemaakt van dit stukje spoor. Maar de trein kampt vaak met vertraging en uitval.

Reactie

Het Tweede Kamerlid staat niet alleen in zijn verbazing om de gebeurtenissen op dinsdagavond. Reizigersorganisatie Rover zegt het onacceptabel te vinden dat de trein niet eerder is geëvacueerd en is verhaal gaan halen bij NS. Soortgelijke gebeurtenissen hebben eerder plaats gevonden op de HSL en we hadden had daarom verwacht dat NS inmiddels wel in staat was om een gestrande trein onmiddellijk weg te slepen, zegt Rover. “Iedere keer wordt beterschap beloofd, dan komt het volgende incident en blijkt NS niets geleerd te hebben”, schrijft voorzitter Arriën Kruyt aan NS.

Vanwege eerdere treinstrandingen op de HSL zijn al verbetermaatregelen genomen in het kader van een programma Gestrande Treinen. Een daarvan is het gereed houden van een wegsleeplocomotief in Rotterdam, maar toch heeft het twee uur geduurd om tot evacuatie over te gaan. Kruyt waarschuwt de NS dat de vele “incidenten” schadelijk zijn voor het vertrouwen in de trein en in de NS als vervoerder op de hogesnelheidslijn.

HSL-spoor

Smaling wil onder meer van Dijksma weten af of de vele storingen op het traject Breda-Den Haag van de afgelopen tijd het gevolg zijn van het feit dat de IC Direct nu ook over de HSL rijdt. Verder vraagt hij zich zich af welke vorderingen er al zijn gemaakt om de problemen met deze trein de kop in te drukken en in hoeverre het mogelijk is om de fabrikant van de Traxx-locomotief verantwoordelijk te houden voor de problemen met de IC Direct, zoals eerder gebeurde met de Fyra-treinen van AnsaldoBreda.

De defecte trein strandde in de tunnel met de lichten uit. Circa 450 reizigers zaten twee uur vast voordat de evacuatie in gang gezet kon worden. De trein werd niet weggesleept met passagiers, maar reizigers moesten over het spoor zelf naar het einde van de tunnel lopen. Daar stonden bussen te wachten die de reizigers verder brachten. De reizigers die een vliegtuig moesten halen, werden door NS geholpen, zo meldt NU.nl. Smaling heeft in een vraag aan Dijksma gevraagd welke compensatie zij voldoende acht om tegemoet te komen aan de reizigers die hiervan hinder hebben ondervonden.

Foto: Erik Eggens

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Gestrande IC Direct in HSL-tunnel leidt tot Kamervragen”

Antoine Berben|07.02.17|16:41

Inderdaad dient de onderste steen boven te komen omtrent zowel de oorzaak van dit incident maar vooral toch de reden waarom er zo spastisch op werd gereageerd door alle betrokken partijen. Dit incident kan zo niet onuitgezocht en onbesproken blijven.

Ibo De Joode|07.02.17|16:54

Als er nu brand was geweest in die trein, of een ontsporing, was er dan ook 2 uur gewacht? En waarom naar het uiteinde van de tunnel lopen? Elke tunnel heeft toch om de XX m vluchtuitgangen? Waar zijn al die dure veiligheidsvoorzieningen, rampenoefeningen en veiligheidsvoorzieningen dan voor.

wssg08666|08.02.17|07:36

Waarom is de verlichting niet via de accu’s gaan branden? Of is dit ook weggelaten in het kader van goedkoper materieel net zoals eerder het weglaten van toiletten in de nieuwe sprinters? In de jaren eind 80 waren er toiletten in treinen, niet altijd schoon, maar je kon je behoefte bij nood in de trein doen. Het wordt tijd dat ook andere maatschappijen het NS-spoor op mogen. Niet alleen wat buurttreinen maar ook landelijk. Weg met die ouderwetse monopolieposities en -maatschappijen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gestrande IC Direct in HSL-tunnel leidt tot Kamervragen | OVPro.nl

Gestrande IC Direct in HSL-tunnel leidt tot Kamervragen

Tweede Kamerlid Eric Smaling heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu over de Intercity Direct die dinsdag strandde. Reizigers zaten twee uur opgesloten in een donkere trein, waarna alle passagiers te voet de tunnel uit moesten lopen. “Er komt niet eens meer een evacuatietrein. Gewoon over het spoor lopen”, werd er getweet door reiziger Erik Eggens.

Eggens rapporteerde via Twitter over het incident, waar hij zelf slachtoffer van werd. Smaling heeft daarop vragen gesteld aan de staatssecretaris over de aanhoudende problemen van deze trein. Sinds kort rijden de Intercity Direct-treinen ook over de HSL, zodat er intensiever gebruik wordt gemaakt van dit stukje spoor. Maar de trein kampt vaak met vertraging en uitval.

Reactie

Het Tweede Kamerlid staat niet alleen in zijn verbazing om de gebeurtenissen op dinsdagavond. Reizigersorganisatie Rover zegt het onacceptabel te vinden dat de trein niet eerder is geëvacueerd en is verhaal gaan halen bij NS. Soortgelijke gebeurtenissen hebben eerder plaats gevonden op de HSL en we hadden had daarom verwacht dat NS inmiddels wel in staat was om een gestrande trein onmiddellijk weg te slepen, zegt Rover. “Iedere keer wordt beterschap beloofd, dan komt het volgende incident en blijkt NS niets geleerd te hebben”, schrijft voorzitter Arriën Kruyt aan NS.

Vanwege eerdere treinstrandingen op de HSL zijn al verbetermaatregelen genomen in het kader van een programma Gestrande Treinen. Een daarvan is het gereed houden van een wegsleeplocomotief in Rotterdam, maar toch heeft het twee uur geduurd om tot evacuatie over te gaan. Kruyt waarschuwt de NS dat de vele “incidenten” schadelijk zijn voor het vertrouwen in de trein en in de NS als vervoerder op de hogesnelheidslijn.

HSL-spoor

Smaling wil onder meer van Dijksma weten af of de vele storingen op het traject Breda-Den Haag van de afgelopen tijd het gevolg zijn van het feit dat de IC Direct nu ook over de HSL rijdt. Verder vraagt hij zich zich af welke vorderingen er al zijn gemaakt om de problemen met deze trein de kop in te drukken en in hoeverre het mogelijk is om de fabrikant van de Traxx-locomotief verantwoordelijk te houden voor de problemen met de IC Direct, zoals eerder gebeurde met de Fyra-treinen van AnsaldoBreda.

De defecte trein strandde in de tunnel met de lichten uit. Circa 450 reizigers zaten twee uur vast voordat de evacuatie in gang gezet kon worden. De trein werd niet weggesleept met passagiers, maar reizigers moesten over het spoor zelf naar het einde van de tunnel lopen. Daar stonden bussen te wachten die de reizigers verder brachten. De reizigers die een vliegtuig moesten halen, werden door NS geholpen, zo meldt NU.nl. Smaling heeft in een vraag aan Dijksma gevraagd welke compensatie zij voldoende acht om tegemoet te komen aan de reizigers die hiervan hinder hebben ondervonden.

Foto: Erik Eggens

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Gestrande IC Direct in HSL-tunnel leidt tot Kamervragen”

Antoine Berben|07.02.17|16:41

Inderdaad dient de onderste steen boven te komen omtrent zowel de oorzaak van dit incident maar vooral toch de reden waarom er zo spastisch op werd gereageerd door alle betrokken partijen. Dit incident kan zo niet onuitgezocht en onbesproken blijven.

Ibo De Joode|07.02.17|16:54

Als er nu brand was geweest in die trein, of een ontsporing, was er dan ook 2 uur gewacht? En waarom naar het uiteinde van de tunnel lopen? Elke tunnel heeft toch om de XX m vluchtuitgangen? Waar zijn al die dure veiligheidsvoorzieningen, rampenoefeningen en veiligheidsvoorzieningen dan voor.

wssg08666|08.02.17|07:36

Waarom is de verlichting niet via de accu’s gaan branden? Of is dit ook weggelaten in het kader van goedkoper materieel net zoals eerder het weglaten van toiletten in de nieuwe sprinters? In de jaren eind 80 waren er toiletten in treinen, niet altijd schoon, maar je kon je behoefte bij nood in de trein doen. Het wordt tijd dat ook andere maatschappijen het NS-spoor op mogen. Niet alleen wat buurttreinen maar ook landelijk. Weg met die ouderwetse monopolieposities en -maatschappijen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.