NS vraagt te hoge prijs voor nieuwe trein Arnhem-Düsseldorf

Spoorvervoerder NS dient te voorkomen dat voor de nieuwe Abellio-trein tussen Arnhem en Düsseldorf het tarief voor de ICE wordt gerekend in plaats van het gewone tarief. NS International wil deze verbinding namelijk graag aanbieden via haar kanalen aan reizigers die een doorgaand ticket kopen richting Duitsland, maar nu wordt daardoor nog automatisch het tarief voor een hogesnelheidstrein gerekend. Daardoor kan een reiziger wel 10 euro duurder uit zijn, dan wanneer hij een kaartje koopt tegen het goedkoopste tarief. Dit hebben de consumentenorganisaties in het Locov geadviseerd aan de spoorvervoerder over de nieuwe verbinding.

Het is met name een probleem voor reizigers die een doorgaande reis bij NS boeken. Het is namelijk ook mogelijk om een goedkopere reis te kopen. Reizigers die tussen Arnhem en Zevenaar reizen, kunnen inchecken met hun OV-chipkaart en betalen dan het tarief dat ook geldt in Breng- en Arriva-treinen. Ook kunnen reizigers die op deze trein stappen op Arnhem of Zevenaar heel gemakkelijk een VRR-ticket kopen, omdat hiervoor op de stations Arnhem en Zevenaar kaartautomaten worden geplaatst. Dit kaartje is het goedkoopste, omdat de reizigers dan voor circa 15 euro van Arnhem naar Dusseldorf reizen.

Hogesnelheidstarief

Echter, wanneer een reiziger bijvoorbeeld vanaf Utrecht een grensoverschrijdende verbinding koopt richting Wezel en dus van deze nieuwe verbinding gebruik wil maken, laat NS International hem daarvoor het tarief betalen voor een hogesnelheidslijn. Volgens NS is het momenteel niet mogelijk om verschillende prijzen te berekenen op de ICE-corridor in Nederland. “Als je een kaartje koopt via NS, dan wordt het NS-tarief berekend”, legt Rover-woordvoerder Chris Vonk. Dit is op dit traject nu dus nog het ICE-tarief, maar daarmee betalen reizigers volgens Rover-voorzitter Arriën Kruyt tot wel 10,50 teveel voor het Nederlandse deeltraject van deze trein.

Onterecht, omdat de Abellio-trein niet de extra’s en reisvoorwaarden heeft die wel aanwezig zijn bij hogesnelheidstreinen. “Het aanbieden van een treindienst in het hogesnelheidssegment, met aanzienlijk hogere standaardtarieven en met vroegboekkortingen, kan onmogelijk een argument zijn om voor gewone treindiensten in dezelfde relaties eveneens ‘hogesnelheidsprijzen’ te rekenen”, reageren de consumentenorganisaties in het Locov.

Gedifferentieerde tarieven

Rover legt uit dat het dus wel mogelijk is om een goedkoop kaartje te kopen, maar dat het gemakkelijk fout kan gaan als de reiziger even niet goed oplet. In de Abellio-trein kan namelijk zowel een kaartje van NS gebruikt worden als een DB-kaartje. Er staan echter alleen op een paar grensstations kaartautomaten van DB. “Wij vinden dat NS altijd het VRR-tarief moet rekenen”, aldus Vonk. “Voor de hogesnelheidslijn kan dan een toeslag worden gevraagd.”

NS meldde in een brief aan het Locov dat prijsdifferentiatie in het Nederlandse traject op korte termijn nog niet mogelijk is, omdat het afgiftesysteem hier nog niet mee om kan gaan. Maar de consumentenorganisaties in het Locov stimuleren de spoorvervoerder om dit zo snel mogelijk op te lossen. “Dit zien we als een systeemgebruik dat onjuiste prijzen tot gevolg kan hebben. Wij vragen u daarom wel op korte termijn een plan van aanpak en een bijbehorend tijdschema voor deze systeemaanpassing.” De organisaties vinden dit ook belangrijk voor de invoering van de regionale, grensoverschrijdende trein tussen Hengelo en Bielefeld die later dit jaar moet komen.

NS-kaartautomaten

NS maakt zich verder zorgen dat zelfs na het invoeren van verschillende tarieven nog problemen ontstaan op stations waar zowel de trein van Abellio als de ICE stopt. NS namelijk maar één prijs invoeren in de kaartautomaten en op de NS-servicebalie. Maar de consumentenorganisaties denken dat het wel degelijk mogelijk is om te voorkomen dat reizigers teveel betalen.

“Wij adviseren u voor de stations Duisburg en Oberhausen dezelfde keuzemogelijkheid te benutten die ook in het binnenlands verkeer door de automaat of de baliemedewerker aan reizigers wordt voorgelegd als zij een kaartje van station A naar station B willen kopen, in gevallen waarin reismogelijkheden met verschillende vervoerders bestaan. Bijvoorbeeld bij de kaartverkoopautomaat in Arnhem voor een kaartje naar Amersfoort: of met NS-treinen, of met NS en Connexxion, tegen verschillende prijzen.”

Nieuwe verbinding

De nieuwe trein tussen Arnhem en Düsseldorf gaat vanaf 6 april rijden. De trein stopt in Nederland alleen in Arnhem en Zevenaar. In Duitsland moet deze trein gaan stoppen op de stations Emmerich, Praest, Millingen, Empel Rees, Haldern, Mehrhoog, Wessel Feldmark, Wesel, Friedrichsfeld, Voerde, Dinslaken, Oberhausen- Holten, Oberhausen- Sterkrade, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Düsseldorf Flughafen en zal dus eindigen op Düsseldorf Hbf.

Hoewel NS zegt te vrezen dat het waarschijnlijk niet op korte termijn mogelijk is om prijsdifferentiatie toe te voegen, maar Rover heeft goede hoop dat de problemen met de prijs voor de nieuwe treinverbinding binnenkort worden opgelost. “Er is deze week een landelijk overleg van het Locov. Dan komt dit sowieso ter sprake”, aldus Vonk.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS vraagt te hoge prijs voor nieuwe trein Arnhem-Düsseldorf”

Han van Kuppeveld|24.02.17|23:07

21-03-2013: NS dochter Abellio wint regionale treindienst Arnhem – Düsseldorf.
07-02-2017: NS zegt te vrezen dat het waarschijnlijk niet op korte termijn mogelijk is om prijsdifferentiatie toe te voegen.
Over korte termijn gesproken…
Ja, ze zagen dit natuurlijk niet echt aankomen.
4 jaar is wel erg weinig voorbereidingstijd om te voorkomen dat ze de reizigers een flinke periode lang teveel laten betalen.
Je zou bijna gaan denken dat iemand heeft gezegd: “zolang niemand er naar vraagt…”.

kees boer|12.02.17|13:20

De Verkoopsysteem in de automaten zou moeten worden aangepast dat er een keuzemogelijkheid is van met of zonder ICE.

Arco Sierts|07.02.17|15:13

Sowieso super dat deze trein er nu is! Ook goed dat ie op Arnhem-Zevenaar non-stop rijdt, zo is het toch een iets snellere trein geworden.
Straks ook nog de trein Hengelo-Bielefeld, bovenleiding op Landgraaf-Herzogenrath en misschien ook nog wel een trein (Eindhoven-)Weert-Antwerpen en verbeteringen op Maastricht-Luik. OK, de tram Maastricht Centrum – Hasselt, dat kan nog beter. Maar toch prachtige resultaten op klein grensoverschrijdend spoorgebied waar we best trots op mogen zijn 🙂