Rechter: vervoer op HSL terecht onderhands gegund aan NS

Intercity Direct met twee locomotieven op Rotterdam Centraal

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu mocht de concessie voor de HSL Zuid in 2014 onderhands gunnen aan NS. Het beroep dat vervoerders Connexxion, Syntus en Arriva bij het College van Beroep tegen dit besluit van het ministerie van Infrastructuur en Milieu hadden ingesteld, is door de rechter ongegrond verklaard.

Ook liet de rechter in zijn uitspraak weten dat het uit financieel oogpunt het meest voordelig was om de concessie op de HSL onder te brengen bij het hoofdrailnet en de reiziger zou geen belang hebben gehad bij een verdere opsplitsing van het hoofdrailnet, omdat dit net een samenhangend vervoerssysteem is.

Reactie ministerie

De staatssecretaris van het ministerie Sharon Dijksma zegt verheugd te zijn met de uitspraak. “Ik ben blij dat de rechter oordeelt dat de manier waarop het personenvervoer over de hogesnelheidslijn nu aan NS is gegund niet alleen rechtmatig is, maar ook het meest voordelig en bovendien in het belang van de reiziger”, aldus Dijksma tegen de Telegraaf.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloot eind december 2014 om de concessie voor het hoofdrailnet, inclusief de HSL-Zuid, onderhands te gunnen aan NS. Daarbij kregen andere vervoerders dus geen kans om ook mee te dingen naar het vervoer op de HSL Zuid; dit tot onvrede van Connexxion en Arriva die beweerden veel eerder met hogesnelheidstreinen over het traject te kunnen gaan rijden dan NS. Bezwaar van vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, bij het ministerie werd een half jaar later van de hand gewezen. Daarop stapten zij naar het CBb, maar die is het eens met het ministerie, zo is nu gebleken.

Openbare aanbesteding

In 2001 werd het vervoer op de HSL openbaar aanbesteed. NS, Connexxion en Arriva deden een bod en de eerste won, met een exorbitant hoog bod. Connexxion werd tweede met een bod dat nog niet eens de helft bedroeg van het bedrag dat NS hiervoor wilde neertellen. Na het Fyra-debacle besloot het ministerie om de concessie op de HSL onder te brengen bij de hoofdrailnetconcessie, maar tot op de dag van vandaag is dit traject geplaagd door storingen en vertragingen. Wel werkt NS momenteel aan een verbeterplan op deze verbinding.

Een rechter heeft nu echter geoordeeld dat het ministerie niet alleen het recht had om het vervoer niet openbaar aan te besteden, maar dat het ook op financieel verstandig was en dat het bovendien in het publieke belang was van de bereikbaarheid in Nederland. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Rechter: vervoer op HSL terecht onderhands gegund aan NS”

Piet Pietersen|10.02.17|18:28

De reiziger heeft er vooralsnog niet van geprofiteerd want het is nog een grote ellende. Dijksma wel, want collega Dijsselbloem pakt het met de besparing door de slechte uitvoering weer terug als winst op de NS.

Piet Pietersen|10.02.17|18:28

Wat lezen mensen toch slecht.
De rechter heeft alleen gezegd dat het ministerie in haar afweging mee mocht nemen haar eigen financiële belang te weten het beperken van begrotingsschade (“anders krijg ik problemen met mijn begroting”) en rekening mocht houden met het belang van de reiziger.
Dat is heel wat anders dan dát het meest voordelig is en dát het in het belang van de reiziger is.

Paul Lamote|09.02.17|20:10

Ja ja, de rechter in Nederland is onafhankelijk.