Schotse treinreizigers boos vanwege lage compensatie Abellio

Gepubliceerd op 13-02-2017 om 13:07

Passagiers van ScotRail zijn woedend op de vervoerder Abellio over het bedrag van 1 pond, dat ze hebben ontvangen als compensatie voor de vertragingen of uitgevallen treinen. Abellio worstelt al lange tijd met het treinvervoer in Schotland. Treinen kampen met vertraging, uitval en zijn erg vol. De reizigers die hier hun geld voor hebben teruggevraagd, vinden het bedrag van 1 pond niet in verhouding met de overlast.

Reizigers klagen dat het bedrag dusdanig laag is dat het eigenlijk de moeite niet waard is om het geld terug te vragen. “Abellio ScotRail is duidelijk niet geïnteresseerd in zijn klanten”, aldus enkele reizigers tegen de krant Daily Record.

Lage compensatie

Abellio heeft in april 2015 het vervoer hier overgenomen van First ScotRail en sindsdien wordt er door reizigers veel meer geklaagd over verstoringen en drukke treinen. Ook voldoet de vervoerder niet aan alle kwaliteitseisen voor de treinen en de stations.

ScotRail zegt dat het bedrag van 1 pond is gebaseerd op de lengte van de vertraging. “Zelfs als een reiziger een weekkaartje heeft, krijgt hij alleen maar een deel van de vertraagde reis terug; niet het hele weekkaartje”, aldus een woordvoerder. Reizigers worden gecompenseerd voor hun reis wanneer ze meer dan 30 minuten vertraging hebben. Voor vertragingen tot 59 minuten kunnen passagiers de helft van hun enkeltje terugvragen en een kwart van een retour. Voor vertragingen van meer dan een uur kunnen reizigers het hele bedrag terugkrijgen of de helft van een enkeltje.

Nieuw systeem

De vervoerder weigert te zeggen hoe veel geld Abellio in totaal heeft terugbetaald voor vertragingen, omdat dit ‘commercieel gevoelige informatie’ is. Voor de reizigers is het bedrag dat wordt terugbetaald in ieder geval veel te weinig en dat wordt gesteund door verschillende politici. Volgens politicus Neil Bibby van de Labour Party moet het systeem om geld terug te vragen dat Abellio nu hanteert opnieuw bekeken worden.

In juli beloofde ScotRail al beterschap, nadat bekend werd hoe veel reizigers ontevreden zijn over het treinvervoer. Overheidsorganisatie Transport Scotland zegt dat er ondertussen wel degelijk enkele verbeteringen zijn doorgevoerd, maar erkent dat er nog veel werk te doen is. Dit is nodig als de buitenlandse NS-dochter het contract voor ScotRail van 7 miljard euro wil behouden.

Lees ook: Veel klachten over treinvervoer van Abellio in Schotland

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor SDC360, het vakblad over de zelfrijdende auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.