Arriva, trein

Treinen tussen Almelo en Hardenberg halen maximumsnelheid niet

Gepubliceerd op 13-02-2017 om 09:38

De treinen op het traject Almelo-Mariënberg-Hardenberg hebben structureel te kampen met vertraging en uitval. Dit komt onder meer omdat de treinen de benodigde maximumsnelheid van 120 kilometer per uur niet halen. Dat beweert de werkgroep Spoor van het Rocov Overijssel en Twente, die de provincie, ProRail en vervoerder Arriva in een brief heeft gemaand maatregelen te nemen.

Sinds augustus 2016 heeft Arriva de reistijd tussen Almelo en Hardenberg flink korter gemaakt. Reizigers hoeven niet langer over te stappen, een station is gesloten én de maximumsnelheid is verhoogd. Waar de treinen eerst maar 80 kilometer per uur mochten, is nu een snelheid van 120 kilometer per uur toegestaan.

Structurele problemen

Maar dit leidt vaak tot vertraging en uitval. Volgens de werkgroep kampt de nieuwe treindienst met structurele problemen, die zo snel mogelijk opgelost moeten worden. Dat moet onder meer door voor meer betrouwbaar materieel te zorgen. De aanschaf van een derde treinstel is hiervoor niet voldoende. “Wij voorzien dat daarmee de kwetsbaarheid niet substantieel opgelost zal worden, omdat de huidige twee treinstellen kennelijk niet kunnen voldoen aan de eisen van hogere snelheden”, aldus voorzitter Kees van Ramhorst, voorzitter van de werkgroep Spoor in de adviesbrief.

Tevens eist de werkgroep dat ProRail aan de slag gaat met de infrastructuur, omdat de vernieuwingen die in 2016 zijn gedaan aan het spoor, de problemen niet hebben opgelost. “Deze infrastructurele problemen moeten voor eens en altijd gedegen aangepakt worden”, aldus de werkgroep. Arriva en de provincie moeten bovendien de informatie richting de reizigers verbeteren, zodat de reiziger niet langer in de kou staat.

Vervoerder

Arriva reageerde in Tubantia dat het de afgelopen weken juist beter gaat op het traject omdat er maatregelen zijn genomen om meer ruimte te creëren in de dienstregeling. Als de trein van Almelo naar Hardenberg meer dan vijf minuten vertraging heeft, keert die bij Mariënberg om en moeten passagiers weer overstappen. In de tweede week van maart komen alle partijen bijeen om de stand van zaken te bespreken.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor SDC360, het vakblad over de zelfrijdende auto

3 reacties op “Treinen tussen Almelo en Hardenberg halen maximumsnelheid niet”

Antoine Berben|14.02.17|20:23

Moet ik nu begrijpen dat de ingezette treinstellen die snelheid van 120 km/uur niet blijken te kunnen halen?
Indien dat zo blijkt te zijn vraag ik me toch af waarom hierover niet eerder aan de bel werd getrokken want op deze manier blijft de nieuwe dienstregeling toch zoiets als een dode mus voor de reizigers.

Rached de Boom|21.02.17|07:48

omdat het arriva betreft hoeft het niet in de landelijke kranten en pagina’s?
lezen de mensen ook een keer dat het niet altijd de NS is.

Arco Sierts|21.02.17|17:52

@Antoine: volgens mij worden kip en ei hier stevig doorelkaar geklutst 😉

Waar het – volgens welingelichte bronnen – hier bottomline om gaat, is dat van de twee dienstdoende, motorisch niet-gereviseerde LINT41-treinstellen, een van de 2 motoren nogal ‘es uitvalt. Dan rijdt ie nog wel, maar op halve motorkracht ga je de dienstregeling nooit halen.

Ook is het interessant om te weten dat de bij Syntus rijdende LINT41’s splinternieuwe motoren hebben gekregen. Daar zouden geen problemen zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.