Intercity Den Haag-Eindhoven, HSL

D66 stelt Kamervragen over slechte prestaties NS op HSL

Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66 heeft aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu vragen gesteld over de prestaties van NS op de HSL-Zuid. Vorige week presenteerde NS de jaarcijfers over 2016, waaruit bleek dat de spoorvervoerder twee van de twaalf prestatie-indicatoren niet gehaald heeft, namelijk de reizigerspunctualiteit op de HSL-Zuid en de vervoercapaciteit reizigers in de spits op de HSL-Zuid. Het is de tweede keer dat NS de gestelde bodemwaarde voor de vervoercapaciteit op dit hogesnelheidstraject niet haalt. 

Daarvoor kreeg NS vorig jaar al 500.000 euro boete. Tevens waarschuwde de staatssecretaris NS er destijds voor om de prestaties te gaan verbeteren. De spoorvervoerder moet elk jaar voldoen aan bepaalde bodemwaarden en progressiewaarden voor de prestatie-indicatoren voor het vervoer op het hoofdrailnet.

Het is dus nu de tweede keer dat NS onderpresteert op de indicator vervoercapaciteit. Dit kan zorgen voor een boete en in principe kan een spoorvervoerder de concessie zelfs kwijtraken wanneer hij drie keer niet voldoet aan een bewuste concessievoorwaarde. NS-directeur Roger van Boxtel zei vorige week het besluit over een eventuele boete over te laten aan de staatssecretaris.

Duurder treinkaartje

Het Tweede Kamerlid vraagt de bewindsvrouw in hoeverre het mogelijk is dat een eventuele boete voor NS niet op de reizigers wordt verhaald in de vorm van een prijsverhoging van het kaartje of op een andere wijze. Van Veldhoven wil verder graag dat Dijksma een oordeel uitspreekt over de hoge ontslagvergoeding die NS ook in 2016 weer heeft gegeven aan enkele topmanagers.

In het jaarverslag was beschreven dat NS vorig jaar 565.956 euro had betaald aan twee ontslagen managers. Het ging hier om managers die door middel van een zogenaamde vaststellingsovereenkomst bij NS zijn vertrokken. Bij zo’n overeenkomst hebben de managers recht op een beëindigingsvergoeding. Het was in 2016 een fors hoger bedrag dan in 2015; toen werd er ‘slechts’ 249.804 uitgekeerd. Ook destijds ontstond er hier echter ophef over.

Kamervragen

De vragen die Van Veldhoven heeft gesteld zijn:

  1. Bent u bekend met het bericht ‘niet halen prestatienormen heeft consequenties voor NS’
  2. Hoe beoordeelt u het feit dat NS nu voor de tweede keer onderpresteert op vervoerscapaciteit?
  3. In hoeverre kunnen reizigers er van op aan dat ze in geval van een boete voor NS deze niet in de vorm van verhoging van de prijs van het treinkaartje of anderszins via een omweg zelf betalen?
  4. Welke stappen neemt u in overleg met NS om de vervoercacapiteit zo snel mogelijk op het juiste niveau te brengen?
  5. Bent u het eens met de stelling dat bij gebrek aan vervoercapaciteit in het openbaar vervoer mensen geprikkeld worden de auto te nemen? Kunt u onderbouwen waarom wel/niet?
  6. Kunt u reflecteren op de stelling ‘De reiziger staat niet op één als NS enerzijds winst maakt en managers met tonnen ontslagvergoeding laat vertrekken en anderzijds zijn prestatienormen niet haalt’? 

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “D66 stelt Kamervragen over slechte prestaties NS op HSL”

kees boer|08.03.17|17:06

Het is goed dat deze aan de bel trekt om de haverklap zijn er storingen,treinuitval op de HSL,ik blijf het altijd de grootste fout vinden dat deze niet langs de A4 is aangelegd i.p.v. door het Groene Hart dan had niet alleen Den Haag ook profijt van kunnen hebben ook Zoetermeer dat inmiddels de derde stad is van provincie Zuid- Holland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

D66 stelt Kamervragen over slechte prestaties NS op HSL | OVPro.nl
Intercity Den Haag-Eindhoven, HSL

D66 stelt Kamervragen over slechte prestaties NS op HSL

Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66 heeft aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu vragen gesteld over de prestaties van NS op de HSL-Zuid. Vorige week presenteerde NS de jaarcijfers over 2016, waaruit bleek dat de spoorvervoerder twee van de twaalf prestatie-indicatoren niet gehaald heeft, namelijk de reizigerspunctualiteit op de HSL-Zuid en de vervoercapaciteit reizigers in de spits op de HSL-Zuid. Het is de tweede keer dat NS de gestelde bodemwaarde voor de vervoercapaciteit op dit hogesnelheidstraject niet haalt. 

Daarvoor kreeg NS vorig jaar al 500.000 euro boete. Tevens waarschuwde de staatssecretaris NS er destijds voor om de prestaties te gaan verbeteren. De spoorvervoerder moet elk jaar voldoen aan bepaalde bodemwaarden en progressiewaarden voor de prestatie-indicatoren voor het vervoer op het hoofdrailnet.

Het is dus nu de tweede keer dat NS onderpresteert op de indicator vervoercapaciteit. Dit kan zorgen voor een boete en in principe kan een spoorvervoerder de concessie zelfs kwijtraken wanneer hij drie keer niet voldoet aan een bewuste concessievoorwaarde. NS-directeur Roger van Boxtel zei vorige week het besluit over een eventuele boete over te laten aan de staatssecretaris.

Duurder treinkaartje

Het Tweede Kamerlid vraagt de bewindsvrouw in hoeverre het mogelijk is dat een eventuele boete voor NS niet op de reizigers wordt verhaald in de vorm van een prijsverhoging van het kaartje of op een andere wijze. Van Veldhoven wil verder graag dat Dijksma een oordeel uitspreekt over de hoge ontslagvergoeding die NS ook in 2016 weer heeft gegeven aan enkele topmanagers.

In het jaarverslag was beschreven dat NS vorig jaar 565.956 euro had betaald aan twee ontslagen managers. Het ging hier om managers die door middel van een zogenaamde vaststellingsovereenkomst bij NS zijn vertrokken. Bij zo’n overeenkomst hebben de managers recht op een beëindigingsvergoeding. Het was in 2016 een fors hoger bedrag dan in 2015; toen werd er ‘slechts’ 249.804 uitgekeerd. Ook destijds ontstond er hier echter ophef over.

Kamervragen

De vragen die Van Veldhoven heeft gesteld zijn:

  1. Bent u bekend met het bericht ‘niet halen prestatienormen heeft consequenties voor NS’
  2. Hoe beoordeelt u het feit dat NS nu voor de tweede keer onderpresteert op vervoerscapaciteit?
  3. In hoeverre kunnen reizigers er van op aan dat ze in geval van een boete voor NS deze niet in de vorm van verhoging van de prijs van het treinkaartje of anderszins via een omweg zelf betalen?
  4. Welke stappen neemt u in overleg met NS om de vervoercacapiteit zo snel mogelijk op het juiste niveau te brengen?
  5. Bent u het eens met de stelling dat bij gebrek aan vervoercapaciteit in het openbaar vervoer mensen geprikkeld worden de auto te nemen? Kunt u onderbouwen waarom wel/niet?
  6. Kunt u reflecteren op de stelling ‘De reiziger staat niet op één als NS enerzijds winst maakt en managers met tonnen ontslagvergoeding laat vertrekken en anderzijds zijn prestatienormen niet haalt’? 

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “D66 stelt Kamervragen over slechte prestaties NS op HSL”

kees boer|08.03.17|17:06

Het is goed dat deze aan de bel trekt om de haverklap zijn er storingen,treinuitval op de HSL,ik blijf het altijd de grootste fout vinden dat deze niet langs de A4 is aangelegd i.p.v. door het Groene Hart dan had niet alleen Den Haag ook profijt van kunnen hebben ook Zoetermeer dat inmiddels de derde stad is van provincie Zuid- Holland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.