Boottrein Hoek van Holland in 1959

Afscheid van historische spoorlijn Hoekse Lijn

NS en ProRail nemen vrijdagnacht 31 maart afscheid van de spoorlijn de Hoekse Lijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland. De laatste trein zal die nacht naar Hoek van Holland Haven rijden. Daarna wordt het spoor buitendienst gesteld voor de ombouw van de spoorlijn voor metrovervoer en de verbouwing van de stations. Vanaf het najaar gaat stadsvervoerder RET met metro’s op het traject rijden. De laatste treinrit op 31 maart is een feestelijke rit met genodigden en entertainment.

Daarnaast is er van 20 maart tot 26 maart in de hal van Rotterdam Centraal een tentoonstelling te zien over de Hoekse Lijn. Daar zijn oude foto en verhalen te zien over de geschiedenis van de spoorlijn. De spoorverbinding van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland werd in augustus 1891 in gebruik genomen en bestaat ruim 125 jaar. De verbinding was vroeger één van de belangrijkste spoorlijnen voor internationaal verkeer van en naar Engeland. Vanaf Hoek van Holland namen mensen de boot. Voor de rest van de route was er de trein.

Internationaal treinreizen

Er reden treinen van Hoek van Holland naar Zwitserland en Berlijn en na de Tweede Wereldoorlog kon men zelfs vanuit Hoek van Holland zonder over te hoeven stappen naar Scandinavië en Rusland. Met de trein konden mensen van Hoek van Holland naar Peking reizen, met maar één overstap.

Internationale treinen waren slaaptreinen, met complete catering aan boord. De laatste ‘Warszawa Express’, naar Warschau, reed in 1993. In 2007 werd de snelle bootverbinding naar Engeland (catamarandienst) van Stenaline opgeheven. Vanaf dat moment reden er alleen nog Sprinters op de Hoekse Lijn. Het tijdperk van de internationale treinen van en naar Hoek van Holland was daarmee voorbij.

Afscheidsritten

Op zondag 26 maart rijden in het kader van het afscheid van de Hoekse Lijn oude treinen op het traject tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Ook wordt er één retourrit gemaakt naar Amsterdam, zoals vroeger de boottrein reed. Voor de boottrein, die wordt georganiseerd door de stichting Hondekop is de inschrijving al gesloten.

Voor de andere ritten met de historische treinen Mat ’64, ’46 en ’54 is een apart kaartje nodig op het perron. Reizigers checken in- en uit met hun OV-chipkaart om op de perrons te komen. Om te voorkomen dat het te druk wordt in de oude treinen zijn er historische kaartjes die mensen op de dag zelf op het perron kunnen krijgen. Als de kaartjes voor een rit op zijn, zit die trein vol.

Bekijk de fotoreportage met historische foto’s.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Afscheid van historische spoorlijn Hoekse Lijn | OVPro.nl
Boottrein Hoek van Holland in 1959

Afscheid van historische spoorlijn Hoekse Lijn

NS en ProRail nemen vrijdagnacht 31 maart afscheid van de spoorlijn de Hoekse Lijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland. De laatste trein zal die nacht naar Hoek van Holland Haven rijden. Daarna wordt het spoor buitendienst gesteld voor de ombouw van de spoorlijn voor metrovervoer en de verbouwing van de stations. Vanaf het najaar gaat stadsvervoerder RET met metro’s op het traject rijden. De laatste treinrit op 31 maart is een feestelijke rit met genodigden en entertainment.

Daarnaast is er van 20 maart tot 26 maart in de hal van Rotterdam Centraal een tentoonstelling te zien over de Hoekse Lijn. Daar zijn oude foto en verhalen te zien over de geschiedenis van de spoorlijn. De spoorverbinding van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland werd in augustus 1891 in gebruik genomen en bestaat ruim 125 jaar. De verbinding was vroeger één van de belangrijkste spoorlijnen voor internationaal verkeer van en naar Engeland. Vanaf Hoek van Holland namen mensen de boot. Voor de rest van de route was er de trein.

Internationaal treinreizen

Er reden treinen van Hoek van Holland naar Zwitserland en Berlijn en na de Tweede Wereldoorlog kon men zelfs vanuit Hoek van Holland zonder over te hoeven stappen naar Scandinavië en Rusland. Met de trein konden mensen van Hoek van Holland naar Peking reizen, met maar één overstap.

Internationale treinen waren slaaptreinen, met complete catering aan boord. De laatste ‘Warszawa Express’, naar Warschau, reed in 1993. In 2007 werd de snelle bootverbinding naar Engeland (catamarandienst) van Stenaline opgeheven. Vanaf dat moment reden er alleen nog Sprinters op de Hoekse Lijn. Het tijdperk van de internationale treinen van en naar Hoek van Holland was daarmee voorbij.

Afscheidsritten

Op zondag 26 maart rijden in het kader van het afscheid van de Hoekse Lijn oude treinen op het traject tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Ook wordt er één retourrit gemaakt naar Amsterdam, zoals vroeger de boottrein reed. Voor de boottrein, die wordt georganiseerd door de stichting Hondekop is de inschrijving al gesloten.

Voor de andere ritten met de historische treinen Mat ’64, ’46 en ’54 is een apart kaartje nodig op het perron. Reizigers checken in- en uit met hun OV-chipkaart om op de perrons te komen. Om te voorkomen dat het te druk wordt in de oude treinen zijn er historische kaartjes die mensen op de dag zelf op het perron kunnen krijgen. Als de kaartjes voor een rit op zijn, zit die trein vol.

Bekijk de fotoreportage met historische foto’s.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.