Duitsland wil toch meewerken aan directe intercity Eindhoven-Düsseldorf

Duitsland lijkt toch bereid op korte termijn mee te werken aan de realisatie van een directe intercityverbinding tussen Düsseldorf en Eindhoven via Venlo. Dit is al lange tijd een wens van de Nederlandse overheid. De Duitsers willen aan die verbinding werken, zolang Nederland en België zorgen voor een goede aansluiting per spoor van het Ruhrgebied op de havens van Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge.

Dit schrijft het NRC Handelsblad op basis van een vertrouwelijke brief die Alexander Dobrindt, de Duitse Bundesminister voor Verkeer, heeft geschreven aan minister Melanie Schultz. Volgens het dagblad wil het ministerie van Infrastructuur en Milieu in Nederland de brief nog niet bevestigen, omdat die nog niet ondertekend is. In juni leek een directe intercity tussen Eindhoven, Venlo en Düsseldorf voor 2030 in ieder geval niet mogelijk te zijn.

Spoorverbinding IJzeren Rijn

De goede aansluiting op de havens, is niet de enige voorwaarde van Duitsland. Er moet ook overeenstemming worden bereikt over de ingebruikname van de in 1991 opgeheven spoorlijn tussen het Rurhgebied en Antwerpen, de IJzeren Rijn. Het gebruik van die lijn is discutabel, omdat hij dwars door woonkernen loopt.

Vlaanderen voert nu op verzoek van Duitsland, Nederland en België onderzoek uit naar een alternatieve route die gedeeltelijk langs het IJzeren Rijn-traject loopt en bij Roermond afbuigt naar Duitsland via Venlo. Zo is zowel Antwerpen als Rotterdam ontsloten voor het Rürhgebied. Naar verwachting komt de uitslag van dat onderzoek nog dit jaar.

Spoorverdubbeling

Het grootste probleem voor de directe intercity zit in de dure benodigde spoorverdubbeling van het traject in Duitsland. De snelle intercity kan namelijk louter gaan rijden als het spoor tussen Kaldenkirchen en Dülken verdubbeld wordt, een project dat de Duitse overheid 105 miljoen euro kost. Bovendien was de verdubbeling tot nog toe zeker geen prioriteit voor de Duitsers, ondanks de lobby van de Nederlandse politiek.

Voordat er werkelijk voortgang komt voor een betere verbinding moet het Duitse parlement de financiering van de spoorverdubbeling richting Düsseldorf nog wel goedkeuren. En hoewel de eerste stappen zijn gezet in Nederland, moet ook hier bijvoorbeeld station Eindhoven flink verbouwd worden om dit mogelijk te maken.

Grensoverschrijdend vervoer

Grensoverschrijdende verbindingen worden steeds belangrijk. Staatssecretaris Sharon Dijksma heeft al toegezegd om het spoor tussen Heerlen en de Duitse grens te verdubbelen, wat een investering vergt van 58 miljoen euro. De intercityverbinding naar Düsseldorf is onderdeel van een investeringsplan van de gemeente Eindhoven. De uitvoering van dit plan vereist een investering van 10 miljard euro, waarvan het bedrijfsleven in de regio 2 miljard voor zijn rekening neemt.

Lees ook: Voorlopig geen directe intercity’s tussen Eindhoven en Duitsland

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Duitsland wil toch meewerken aan directe intercity Eindhoven-Düsseldorf”

kees boer|16.04.17|22:27

Men moet ook eens denken aan de variant Eindhoven – Keulen via Heerlen- Aken gezien ook dat tussen Aken en Keulen baat hebben bij een snelle verbinding onderling dat is nog altijd een gemis sinds de intercity Keulen- Oostende verdween eind 2002.
EEn heropening IJzeren Rijn moet uitgesloten zijn gezien dit ter plaatse een Nationaal Park is de Meinweg.

Antoine Berben|11.04.17|18:37

De hele procedure voor het Duits deel van de Betuweroute is een schitterend voordeel van de gigantische stroperigheid waarmee zowel in Duitsland in het algemeen en in de deelstaat Nordrhein-Westfalen in het bijzonder dergelijke projecten worden aangepakt om nog maar te zwijgen over allerlei vertragingen die kunnen en gaan optreden op gemeentelijk gebied.
Daarom stel ik de betrokkenen in en om Eindhoven voor om vooral niet te gaan dromen over snelle uitvoering van deze plannen!