Zinloos

OV-werkgevers: “FNV-staking heeft beperkte invloed”

FNV-staking op het Malieveld in Den Haag vorige maand. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Vandaag is de driedaagse landelijke staking van FNV-leden in het streekvervoer gestart. De invloed van de staking is vooralsnog beperkt. Het landelijk beeld is dat vervoerders zo’n zeventig tot tachtig procent van de dienstregeling kunnen uitvoeren, meldt de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (WVOV). Het individuele beeld per regio en concessie is woensdagochtend wisselend. “In een groot deel van de regio’s zijn er 70 procent tot zelfs bijna 100 procent werkwilligen, op een aantal plekken is dat rond de 60 procent met enkele uitschieters naar beneden”, aldus WVOV.

FNV schat de de invloed van de staking groter in. De vakbond meldt een opkomst van tachtig procent onder haar leden. Daarmee raken ze zo’n zeventig procent van de dienstregeling. FNV-bestuurder Marijn van der Gaag heeft het idee dat de stakingsbereidheid iets groter is onder zijn leden dan de vorige keer. In het streekvervoer werken ongeveer 13.000 mensen. Meer dan zesduizend van hen zijn lid van de FNV.

“Als drie- tot vierduizend van onze leden vandaag werken, en drieduizend daarvan staken, raak je zo’n zeventig procent van de dienstregeling in heel Nederland.” Hoe groot het aantal deelnemers exact is, kon Van der Gaag woensdagochtend nog niet zeggen. Rond het middaguur verwacht hij daar meer duidelijkheid over te hebben.

Enorm zuur voor de reiziger

De werkgevers zien dat deze staking van FNV juist minder succesvol is dan de vorige staking. “We zijn blij dat de invloed van de staking vooralsnog beperkt is”, zegt Fred Kagie, voorzitter VWOV. “Dat neemt niet weg dat reizigers er ongelooflijk veel hinder van kunnen ondervinden. Als precies jouw bus, tram of trein niet rijdt, is dat enorm zuur. We roepen FNV nogmaals op om met ons aan tafel te komen en te praten over een nieuwe cao voor 2023.”

De acties vinden plaats in vrijwel het hele land, maar alleen bij streekvervoerders als Arriva, EBS, Bravo, Qbuzz en Connexxion. Dit betekent dat het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag niet of nauwelijks wordt geraakt, want die medewerkers vallen onder een andere cao. Het stadsvervoer in Utrecht wordt wel geraakt, doordat dit wordt uitgevoerd door een streekvervoerder.

De streekvervoerders hebben ook enkele tram- en treindiensten. Zo wijst Arriva erop dat het woensdag geen treinen kan laten rijden in Limburg, terwijl Qbuzz verwacht dat het tramvervoer in Utrecht wordt geraakt.

“Staking is zinloos”

Kagie roept FNV op om te stoppen met de staking en de onderhandelingen voor de nieuwe cao, die in 2023 in gaat, te starten. Volgens WVOV heeft het geen enkele zin om nu te staken. “De onderwerpen waar FNV voor wil staken moeten allemaal besproken worden aan de cao-tafel voor de cao OV 2023. Deze onderwerpen zijn niet met terugwerkende kracht realiseerbaar, op loon na.”

FNV wil onder andere afspraken om de werkdruk en ziekteverzuim tegen te gaan. Daarnaast verwachten ze ook een compensatie voor de huizenhoge inflatie. Alleen dat laatste zou met terugwerkende kracht kunnen worden ingevoerd.

Afgelopen week hebben de werkgevers overeenstemming bereikt met vakbond CNV over een extra eenmalige uitkering van 1000 euro binnen de huidige cao 2021-2022. Deze uitkering krijgen FNV-leden ook uitgekeerd.

De werkgevers hebben meerdere malen aangegeven het gesprek met FNV over de cao, die nog tot het eind dit jaar van kracht is, aan te gaan. “De FNV-staking voor de cao OV 2021-2022 heeft geen enkele zin. Het heeft alleen maar nadelen: het dupeert de reizigers, het kost de stakende medewerkers geld, het kost de ov-bedrijven geld en het schaadt de betrouwbaarheid van het vervoer en het aanzien van de sector.”

Nieuwe cao

FNV kan en mag staken over de gemaakte afspraken in de huidige cao, maar staken voor de cao die volgend jaar van start gaat is niet mogelijk. Staken kan pas als partijen helemaal uitonderhandeld zijn en de onderhandelingen voor de cao 2023 moeten juist nog beginnen.

De werkgevers geven aan dat de niet inhoudelijk met FNV in gesprek kunnen over een nieuwe cao, terwijl diezelfde partij staakt voor de huidige cao. “Dit terwijl de huidige cao rechtsgeldig is en al wordt uitgevoerd. Dan lopen onderwerpen, onderhandelingen en de inzet van alle partijen door elkaar.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.