VWOV

Mislukte cao-onderhandelingen streekvervoer: “We zaten dicht bij een deal”

Spurt van de Merwedelingelijn. Foto: PxHere/Paul van de Velde.

Buschauffeurs en treinpersoneel in het streekvervoer leggen volgende week door het hele land het werk neer. De staking volgt na stukgelopen onderhandelingen over twee cao’s. De Vereniging Werkgevers in het Openbaar Vervoer (VWOV) voerde gesprekken over de grootste van de twee, die voor 13.000 medewerkers. Voorzitter van die vereniging Fred Kagie vindt de staking niet nodig. “Ik was ervan overtuigd dat we een deal zouden sluiten”, meldt Kagie aan het ANP.

Kagie voerde drie weken geleden nog onderhandelingen met vakbonden FNV en CNV. “Het was een lange dag en we hadden belangrijke stappen gezet. De sfeer was goed”, zegt Kagie. Tijdens de onderhandelingen deden de werkgevers opnieuw een voorstel. Normaal wordt daarna geschorst, zodat de bonden dit voorstel kunnen bespreken. “Maar schorsen was volgens de bonden niet nodig”, vertelt Kagie. “De bonden liepen weg, volgens hen was het bod dat er lag onvoldoende.”

Dat laatste bod omvatte onder meer een loonsverhoging van 8 procent voor een cao van een jaar, in lijn met de huidige inflatie, aldus Kagie. “In de onderhandelingsnacht was FNV ook akkoord met 8 procent voor 2023, maar in hun huidige ultimatum blijven ze bij een eerdere eis van 17 procent loonsverhoging, maar dat is niet van deze planeet. Wat moeten we dan nog doen?”, vraagt Kagie zich af.

Opnieuw onderhandelen

Dat ultimatum werd gesteld door FNV en CNV nadat de cao-bespreking zonder doorbraak was beëindigd. Zouden de werkgevers niet ingaan op hun eisen, dan volgde een meerdaagse staking. VWOV reageerde met een tegen-ultimatum: zouden FNV en CNV overgaan tot staken, dan kwam het cao-bod dat voorlag te vervallen. De onderhandelingen zouden daarmee weer van voren af aan beginnen.

Dat laatste gebeurde. En daarmee is het volgens Kagie nog maar de vraag of het loonbod van 8 procent opnieuw op tafel komt. “Aan het einde van de onderhandelingen geef je vaak net iets meer toe dan dat je van tevoren wilde. Dat hebben wij ook gedaan, omdat wij uitgingen van een cao-overeenkomst die dag. Als we opnieuw in gesprek gaan, zou ons te hoge bod het startpunt zijn. Maar daar ga ik niet in mee. Op dat moment kijken we onder andere opnieuw naar de inflatie, en passen we ons openingsbod daarop aan”, betoogt Kagie.

Vakbonden bezig met ledenwerving

Kagie is bang dat staken een “nieuw businessmodel” van vakbonden dreigt te worden. “Staken wordt niet meer als drukmiddel gebruikt om een deal te sluiten, vakbonden lijken nu vooral uit te zijn op ledenwerving. En dat is wel een hele rare manier om de belangen van buschauffeurs in het streekvervoer te behartigen.”

Maar de VWOV-voorzitter blijft erbij dat de bonden nodig zijn om tot een nieuwe cao te komen. “Een overeenkomst zonder de vakbonden is buitengewoon ongewenst. Maar dan moeten we wel tot overeenstemming kunnen komen. Voor nu ondergaan we de stakingen, maar we blijven kijken naar wat wel mogelijk is binnen de juridische kaders die er zijn. Als het merendeel van de chauffeurs lijdt onder de inflatie en hoge werkdruk, moeten we serieus nadenken over wat we daaraan kunnen doen.”

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: ANP

2 reacties op “Mislukte cao-onderhandelingen streekvervoer: “We zaten dicht bij een deal””

Joop Distel|07.02.23|11:47

Wat ik zo jammer vind dat er alleen maar gesproken wordt over loonsverhoging, maar niet over de werkdruk, krappe pauze en lange rijtijden.

Jan van den Hout|06.02.23|20:50

Misschien moet die VWOV voorzitter zich minder bezig gaan houden met of en hoe vakbonden aan ledenwerving doen. Hij kan beter zijn achterban aansporen wat minder te kijken naar de portemonee van de directies en meer naar het werkend/uitvoerend personeel!