Geen geld

Stakingen streekvervoer vanaf 22 februari door ‘onbetaalbare’ eisen

FNV-leden krijgen vlaggen tijdens een stakingsdag in het streekvervoer. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Werknemers van vakbonden FNV en CNV gaan opnieuw staken in het streekvervoer vanaf 22 februari, mocht er geen cao-akkoord komen. Dat akkoord lijkt heel ver weg doordat de werkgevers vanochtend de vakbonden hebben medegedeeld dat zij niet aan de gestelde eisen kunnen voldoen. De vakbonden vragen werkdruk verlichtende maatregelen en een loonstijging. “Dat geld is er niet”, zegt Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer. “Staken betekent niet dat het geld er ineens toch is.”

De werkgevers geven aan dat de marges in het openbaar vervoer momenteel heel klein zijn. Sinds corona draaien de vervoersbedrijven rode cijfers, meldt VWOV. Met de ultimatums van de vakbonden, zien de werkgevers geen mogelijkheid om het gesprek aan te gaan. FNV vraagt onder andere een loonsverhoging van 16,9 procent voor een jaar. Collega-vakbond CNV eist een verhoging van 14 procent voor 18 maanden. Dat geld is niet beschikbaar, ziet VWOV. “Vakbonden vinden dat we toch over deze eisen in gesprek moeten gaan, onder dreiging en druk van een al aangekondigde staking”, zegt Kagie. “Dat is voor ons geen basis om te praten.”

Nieuwe stakingen

De vakbonden reageren op de uitspraak van de VWOV met de mededeling dat zij de leden opnieuw gaan oproepen om te staken, mocht de oorspronkelijke datum van 20 februari verstrijken zonder cao-akkoord. Ze hebben aangekondigd dat de nieuwe stakingsacties zullen plaatsvinden vanaf 22 februari. In welke vorm is momenteel nog onduidelijk. Vorige week legden de werknemers in het streekvervoer landelijk vijf dagen lang het werk neer.

CNV noemt het “teleurstellend” dat VWOV niet om tafel wil. “Werkgevers vinden het blijkbaar niet nodig genoeg”, zegt vakbondsbestuurder Evert Jan van de Mheen. “Het ultimatum ligt er nog, het is aan werkgevers om nu in beweging te komen. De actievoorbereidingen lopen in de tussentijd gewoon door.”

De ov-stakingen van vorige week hebben geen progressie opgeleverd in de cao-onderhandelingen. De positie van de vakbonden en werkgevers is ongewijzigd ten opzichte van de onderhandelingspositie van voor de stakingen. Nieuwe stakingen zijn dan ook zinloos, ziet Kagie. “Staken heeft grote impact op reizigers. Ook als veel bussen rijden, maar de jouwe niet sta je enorm te balen. Het beïnvloedt de sfeer in de bedrijven en het imago van de sector. Het kost stakende werknemers geld, het kost de werkgevers geld en het brengt ons niet aan tafel. Dat vakbonden deze koers kiezen, vinden we heel teleurstellend. Staken brengt ons niet aan tafel”, besluit Kagie.

Werknemers ontevreden

Tegelijkertijd maken de vakbonden zich op voor nieuwe stakingen. “De actiebereidheid is groot en groeit alleen maar”, zei CNV-bestuurder Hanane Chikhi vorige week tegen OVPro. “Normaal werken er ongeveer 5.000 mensen op een dag, vorige week staakten er elke dag zo’n 4.000 werknemers. Dat moet de werkgevers wakker hebben geschud. Als zoveel mensen laten weten ontevreden te zijn, dan kan je dat niet meer negeren.”

“Er moet een einde komen aan de stakingen”, laat reizigersvereniging Rover weten. “Het is in ieders belang om samen aan tafel te gaan zitten en te bekijken hoe het ov de reiziger weer terugwint. Wij roepen daarom op tot reizigersvriendelijke acties, die ook zijn toegestaan.”

Freek Bos, directeur van Rover, meldt op Twitter dat hij zelf in een bus zat waar de chauffeur staakte, maar alsnog wel de bus bestuurde. “De chauffeur staakt wel, door de rit gratis aan te bieden. Inchecken is niet mogelijk. Hij heeft meteen de sympathie van de reizigers.”

Het ultimatum heeft betrekking op de grote cao in het streekvervoer. Die geldt voor 13.000 medewerkers, met name buschauffeurs. De kleinere cao Multimodaal geldt voor 1300 medewerkers, voornamelijk treinpersoneel. Ook voor die cao lopen de onderhandelingen stroef en werd al eerder gestaakt.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

8 reacties op “Stakingen streekvervoer vanaf 22 februari door ‘onbetaalbare’ eisen”

erik mulder|21.02.23|21:57

De grote boosdoener in deze is het FNV die de buschauffeurs constant inpepert dat ze moeten gaan staken. hetgeen wat geeist wordt is echt niet realistisch en voor werkgevers onbetaalbaar. de reizigers zijn constant de klos. verzin eens wat ludieks mijnheer van der gaag ipv telkens de onschuldige reiziger in de stront te laten zakken. vroeger had ik een hoge pet op van het FNV, maar tegenwoordig is het een arrogante, egoistische organisatie

sanne pluimers|20.02.23|22:04

ik word er knetter gek van, stakingen prima alle respect voor mits dit normaal gebeurd. Op deze manier is dat verre van! Helaas ben ik net zoals velen afhankelijk van het ov en word het me op deze manier onmogelijk gemaakt om fatsoenlijk op mijn werk te komen. Laat dan iedereen een week of langer gratis reizen pak je het bedrijf harder mee en naai je de burgers tenminste niet!
maar als ze al aangeven dat het geld er niet is kunnen ze het er moeilijk bij toveren ga dan op zoek naar ander werk

Harry van de Sunweb|20.02.23|18:01

Respect voor stakers en sterke vakbonden!

iLLuMiNaToR MarcXisme|20.02.23|00:42

Ga, ergens anders werken dan.. Julliecl kie wisten van te voren wat voor bssm het inhield.. Ik hoor dit al, zoveel jaren aan.. Hoop dst jullie vervangen worden oor. Robots.
Iedereen is de dupe door jullie aasgieren..

Vind dit niet normaal bied grstis reizen aan heb je. Ze. Meer. Nee condo

En dst k woord van, bepaalde mensen ook wel geblokt worde.

Zonne Straal|19.02.23|20:15

Het is niet van belang of ik de staking OV begrijp of niet, het zorgt er voor dat ik niet op het OV kan rekenen. Daarnaast wordt het reizen met OV alsmaar duurder. Een goede overweging om een auto te kopen.

Thijs Vaandering|18.02.23|22:09

Nou nou Math Paas,

Ten eerste is ons loon niet zo hoog als dat jij denkt, daar staat ook nog eens tegenover dat we veel onregelmatige tijden werken en zelfs gebroken diensten waarbij je soms 12 uur van huis bent.
Ten tweede hebben we in corona tijd geen loonsverhoging gekregen en is een ouderen regeling waarvoor we % hebben laten liggen niet goed uitgevoerd.

Tot slot, het gaat in beginsel al fout met de aanbesteding en provincies die goedkoop ov willen, Daar moet je klacht aan gericht zijn!

Math Paas|18.02.23|17:01

Wie gaat die 17% uiteindelijk betalen. Juis de klant. Het is nu al veel te duur. Dus straks nog minder klanten. Kunnen veel buschauffeurs een nieuwe baan gaan zoeken die veel slechter betaald wordt.
Denk eens even na het is toch wel erg overdreven om in een keer 400eur meer loon te eisen. En die zogenaamde werkdruk is bespottelijk dit heeft tegenwoordig iedereen.
Werk zelf ruim 40jaar zou heel blij zijn met jullie salaris. Hopelijk gaat door jullie vraatzucht het hele openbaar vervoer failliet.

A. de Vries|18.02.23|10:23

Fred Kagie liegt:

FNV eis is geen 16,9% maar is al met de onderhandelingen terug gebracht naar 10%.