Werkdruk

Nieuwe stakingen streekvervoer definitief

Bus van vervoerder EBS staat stil op station Zwolle. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Personeel in het streekvervoer legt komende woensdag en vrijdag opnieuw het werk neer. Dit is het begin van een nieuwe reeks stakingen, aldus Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: “De grens is bereikt voor de mensen in het streekvervoer. De werkdruk is te hoog door de onregelmatige roosters en krappe rittijden. Als er niks verandert, is dat heel slecht voor de toekomst van het openbaar vervoer.”

De aankondiging van nieuwe landelijke stakingen komt twee weken na een vijfdaagse staking in het streekvervoer. De medewerkers willen een nieuwe cao met een loon dat meestijgt met de inflatie en maatregelen om de hoge werkdruk te verlagen. “Door personeelstekort is de werkdruk torenhoog. Een op de vijf chauffeurs is ziek en dat zorgt voor nog meer werkdruk. Om die te verlagen moeten onder meer de rijtijden minder krap worden en moet er regelmaat in de roosters komen”, aldus de FNV.

De FNV eist een loonsverhoging van 16,9 procent voor een cao voor een jaar, het CNV eist 14 procent verspreid over achttien maanden. Voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) Fred Kagie liet vrijdag weten dat dit geld er niet is. Het loonbod van de VWOV bedraagt 8 procent voor een jaar. De werkgevers zeggen dat de marges in het openbaar vervoer heel klein zijn, en dat veel vervoersbedrijven sinds corona verlies draaien.

Evert Jan van de Mheen, onderhandelaar van CNV Vakmensen, heeft geen goed woord over voor de opstelling van de werkgevers. “Ze doen net alsof het de chauffeurs alleen om geld is te doen. En roepen dan dat geld er niet is. Natuurlijk, een goede loonsverhoging is belangrijk, maar het gaat om veel meer dan alleen dat geld. Zelfs een voorstel voor een iets langere pauze om ’s avonds normaal te kunnen eten is onbespreekbaar. Een pauze van 20 minuten in plaats van 15 minuten – is dat dan al te veel gevraagd?”

Geen geld

“Dat vakbonden deze koers kiezen, vinden we heel teleurstellend”, zegt Kagie. “Het gaat niets brengen, want werkgevers kunnen simpelweg niet voldoen aan de eisen van de vakbonden.”

“Staken betekent dat niet dat het geld er ineens toch is.” De marges in het openbaar vervoer zijn heel klein, sinds corona draaien vervoerbedrijven rode cijfers. Kagie: “Staken brengt ons niet aan tafel. Zolang er gestaakt wordt en deze ultimatums op tafel blijven liggen, gaan we niet in gesprek.” De impact van de staking is pas op de dag zelf duidelijk. Bij eerdere stakingen is het beeld geweest dat landelijk ongeveer 50 procent van het streekvervoer kon blijven rijden. Met daarbij regionale verschillen.

Arriva-treinen

Het trein-personeel van Arriva in Limburg en Keolis staakt ook mee omdat zij vallen onder de cao Openbaar Vervoer. Een woordvoerder van Arriva laat tegenover zusterpublicatie SpoorPro weten nog niet op de hoogte te zijn van een staking onder treinpersoneel in Limburg. “Er zijn nu twee cao-onderhandelingen die lopen. Wij wachten eerst nog op een aanzeggingsbrief van beide partijen (cao Openbaar Vervoer en Multimodaal – red.) en weten daarna zelf ook pas wat de plannen zijn voor de komende tijd. Wat dan vervolgens de stakingsbereidheid is weten we pas op de dag zelf.”

Omdat ook Keolis zich nu bij de staking heeft aangesloten zal dat betekenen dat er minder of zelfs geen treinen zullen rijden op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. Op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal worden geen problemen verwacht, omdat het treinpersoneel daar valt onder Multimodaal Vervoer.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: ANP

1 reactie op “Nieuwe stakingen streekvervoer definitief”

Gerda Bernardina|27.02.23|09:50

15 procent meer is gewoon belachelijk. En waar staken die chauffeurs dan ? Ik zie ze nergens. Werkgever bood 8% plus 3% dat is een heel normaal bod. Zeiken over pauzes, als je die jongens ziet van de stadsreiniging die in hitte en sneeuw aan de wagen hangen, die hebben reden om te klagen. Die FNV gasten zijn helemaal de weg kwijt, zullen allemaal een dure auto onder hun reet hebben, dus die boeit het niet of wij op school of werk kunnen komen. Dit slaat helemaal nergens op. Stop die onzin!!