Breda overweegt futuristisch busvervoer

De gemeente Breda gaat onderzoeken of het rijp is voor een nieuwe vorm van openbaar vervoer: Ultra Personal Rapid Transit, oftewel Ultra PRT. Het is een soort betonnen busbaan, soms in hoogte verspringend, waarover kleine elektrische wagentjes af en aan rijden.

Elektrische karretjes waarin maximaal zes mensen zitten, rijden met grote regelmaat over een moderne mix van monorail en busbaan op en neer tussen het nieuwe NS-station Centraal Breda en de Avans Hogeschool en het Amphia Ziekenhuis. Dit moet volgens Breda dé oplossing worden om de groeiende verkeersdrukte in de binnenstad tegen te gaan, meldt BNdeStem

Vertragingen

Nu nog loopt het verkeer in stad tijdens de spits vaak volledig vast waardoor ook het busvervoer in de knel komt, met alle vertragingen van dien. Breda ziet in de toekomst geen mogelijkheden meer om de verkeersdrukte met bestaande middelen een halt toe te roepen en gaat nu nieuwe varianten onderzoeken.

Er hangt wel een prijskaartje aan de Ultra PRT. Een kilometer nieuwe monorail gaat ongeveer 4 miljoen kosten. Maar dat zou weer kunnen worden terugverdiend omdat de wagentjes geen chauffeur nodig hebben om op hun bestemming te komen.

Haalbaarheid

Op dit moment loopt er een haalbaarheidsonderzoek naar dit volledig geautomatiseerd individueel systeem voor personenvervoer. Op het Londense vliegveld Heathrow is dit najaar zo’n systeem in gebruik genomen. Volgens Willems heeft ook de Universiteit Twente plannen om deze vorm van transport in te voeren.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Breda overweegt futuristisch busvervoer | OVPro.nl

Breda overweegt futuristisch busvervoer

De gemeente Breda gaat onderzoeken of het rijp is voor een nieuwe vorm van openbaar vervoer: Ultra Personal Rapid Transit, oftewel Ultra PRT. Het is een soort betonnen busbaan, soms in hoogte verspringend, waarover kleine elektrische wagentjes af en aan rijden.

Elektrische karretjes waarin maximaal zes mensen zitten, rijden met grote regelmaat over een moderne mix van monorail en busbaan op en neer tussen het nieuwe NS-station Centraal Breda en de Avans Hogeschool en het Amphia Ziekenhuis. Dit moet volgens Breda dé oplossing worden om de groeiende verkeersdrukte in de binnenstad tegen te gaan, meldt BNdeStem

Vertragingen

Nu nog loopt het verkeer in stad tijdens de spits vaak volledig vast waardoor ook het busvervoer in de knel komt, met alle vertragingen van dien. Breda ziet in de toekomst geen mogelijkheden meer om de verkeersdrukte met bestaande middelen een halt toe te roepen en gaat nu nieuwe varianten onderzoeken.

Er hangt wel een prijskaartje aan de Ultra PRT. Een kilometer nieuwe monorail gaat ongeveer 4 miljoen kosten. Maar dat zou weer kunnen worden terugverdiend omdat de wagentjes geen chauffeur nodig hebben om op hun bestemming te komen.

Haalbaarheid

Op dit moment loopt er een haalbaarheidsonderzoek naar dit volledig geautomatiseerd individueel systeem voor personenvervoer. Op het Londense vliegveld Heathrow is dit najaar zo’n systeem in gebruik genomen. Volgens Willems heeft ook de Universiteit Twente plannen om deze vorm van transport in te voeren.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.