De Lijn, Antwerpen, bus, Belgie

Bezuinigen op openbaar vervoer door betere doorstroming

BELGIË – Niet alleen in Nederland, maar ook in België dreigt er fors bezuinigd te worden op het openbaar vervoer. De nieuwe begroting in Vlaanderen besteedt fors minder geld aan De Lijn. Reizigersvereniging TreinTramBus verzet zich hiertegen. Want door een betere doorstroming voor tram en bus kan er op een zinvolle manier worden bespaard, zo vindt de reizigersvereniging.

“In 2010 werd al gesnoeid in het aanbod, nu zitten we op het bot”, stelt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus.

Doorstroming

“Een verbetering van de doorstroming kan wel een forse besparing opleveren: op de Leien in Antwerpen staat elke tram en bus op een rit heen en terug 6 minuten stil aan de verkeerslichten, een verspilling van overheidsgeld”, zo vindt TreinTramBus.

De vereniging berekende dat hier bij een goede doorstroming de hele dag door op de Leien drie voertuigen minder nodig zijn, zonder dat de reizigers worden benadeeld. Ook in andere steden en op grote invalswegen kan worden bespaard door tram en bus systematisch prioriteit te geven.

Basismobiliteit

“Volgens een Vlaams decreet heeft iedereen recht op basismobiliteit, maar na de vorige besparingsronde is die in Limburg en West-Vlaanderen nu al niet meer gegarandeerd. Zo komt er in veel gemeenten in het weekend geen bus meer na 18u, terwijl dat eigenlijk 23u zou moeten zijn volgens het decreet basismobiliteit.”

Een aantrekkelijk openbaar vervoer is essentieel om de schadelijke uitstoot van het autoverkeer – waaronder fijn stof – te reduceren. De besparingen staan haaks op deze doelstelling: De voorbije besparingen hebben een eind gemaakt aan tien jaar groei bij De Lijn.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bezuinigen op openbaar vervoer door betere doorstroming | OVPro.nl
De Lijn, Antwerpen, bus, Belgie

Bezuinigen op openbaar vervoer door betere doorstroming

BELGIË – Niet alleen in Nederland, maar ook in België dreigt er fors bezuinigd te worden op het openbaar vervoer. De nieuwe begroting in Vlaanderen besteedt fors minder geld aan De Lijn. Reizigersvereniging TreinTramBus verzet zich hiertegen. Want door een betere doorstroming voor tram en bus kan er op een zinvolle manier worden bespaard, zo vindt de reizigersvereniging.

“In 2010 werd al gesnoeid in het aanbod, nu zitten we op het bot”, stelt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus.

Doorstroming

“Een verbetering van de doorstroming kan wel een forse besparing opleveren: op de Leien in Antwerpen staat elke tram en bus op een rit heen en terug 6 minuten stil aan de verkeerslichten, een verspilling van overheidsgeld”, zo vindt TreinTramBus.

De vereniging berekende dat hier bij een goede doorstroming de hele dag door op de Leien drie voertuigen minder nodig zijn, zonder dat de reizigers worden benadeeld. Ook in andere steden en op grote invalswegen kan worden bespaard door tram en bus systematisch prioriteit te geven.

Basismobiliteit

“Volgens een Vlaams decreet heeft iedereen recht op basismobiliteit, maar na de vorige besparingsronde is die in Limburg en West-Vlaanderen nu al niet meer gegarandeerd. Zo komt er in veel gemeenten in het weekend geen bus meer na 18u, terwijl dat eigenlijk 23u zou moeten zijn volgens het decreet basismobiliteit.”

Een aantrekkelijk openbaar vervoer is essentieel om de schadelijke uitstoot van het autoverkeer – waaronder fijn stof – te reduceren. De besparingen staan haaks op deze doelstelling: De voorbije besparingen hebben een eind gemaakt aan tien jaar groei bij De Lijn.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.