Connexxion gaat effecten snoepautomaat onderzoeken

Bijna de helft van de jongeren (47%) vindt het te ver gaan dat je ook in bussen snoep kunt kopen. Dat blijkt uit een onderzoek dat EenVandaag onder 1600 jongeren heeft gehouden. Connexxion zegt een eigen onderzoek te starten en de bevindingen van EenVandaag in een eindevaluatie mee te nemen.

Busmaatschappij Connexxion is een proef gestart met snoepautomaten in vijftig bussen. De grootste groep (50%) van de ondervraagden vindt het geen probleem dat je ook in bussen snoep kunt kopen; 68 procent van alle jongeren wijst op de eigen verantwoordelijkheid.

Station

Vier op de tien jongeren snacken en snoepen in het algemeen meer dan ze zouden willen. Bijna de helft (48%) koopt snacks en snoep meestal in een impuls, vanwege de aanblik of geur.

Vooral jongeren die zichzelf te dik vinden laten zich gemakkelijk verleiden tot ongezond eten. De verleiding om het te kopen is het grootst op school/universiteit en op het station.

Evaluatie

Hendri Beltman, woordvoerder van Connexxion: “Over enige tijd volgt een evaluatie van onze proef met vending machines in vijftig van onze bussen. In die evaluatie betrekken wij uiteraard ook de uitkomsten van de enquête onder de leden van het jongerenpanel van EenVandaag. Daarnaast zullen wij zelf ook een enquête houden.”

Houdbaar

Connexxion zegt met de proef bewust te hebben gekozen voor houdbare producten. De reden daarvan is dat het van tevoren onmogelijk was de omloopsnelheid te bepalen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.