Nijmegen wil op termijn tramverbinding met Duitsland

Die Siemens-Division Mobility hat ihr Straßenbahnkonzept Avenio vorgestellt. Mit einer Länge von bis zu 73 Metern wird das neue Modell die längste 100-Prozent-Niederflur-Straßenbahn der Welt…

De gemeente Nijmegen denkt serieus aan het laten terugkeren van de tram. Dat blijkt uit de nota Hoogwaardig Openbaar Vervoer van de gemeente. De tram verdween uit het straatbeeld in 1955.

Vooralsnog gaat Nijmegen inzetten op hoogwaardig busvervoer maar binnen enkele jaren wordt de terugkeer van de populairdere tram niet uitgesloten.

De tram zou op termijn een  verbinding moeten zijn tussen de binnenstad en de campus aan de zuidkant van de stad. In volgende fasen wil Nijmegen die lijn doortrekken naar Kleve, in Duitsland en ook een tramverbinding maken met het noordelijk stadsdeel.

Populair

Voor de eerste fase heeft Nijmegen 100 tot 120 miljoen euro nodig. De exploitatie is rendabel, volgens onderzoek. Een tram trekt veel nieuwe reizigers naar het openbaar vervoer. Uit onderzoek in andere steden waar wel trams rijden blijkt dat het vervoersmiddel populairder is dan de bus. Het aantal reizigers zou met 25 tot 30 procent toenemen, is de verwachting.

2017

Zowel het rijk als de provincie Gelderland hebben gezegd geld te willen uittrekken voor hoogwaardig openbaar vervoer dat grensoverschrijdend is, dan wel knelpunten in de binnenstad oplost. Maar concrete bedragen zijn nog niet toegezegd. Zelf legt de stad het geld ook niet makkelijk op tafel. Mocht alles meezitten dan zal de eerste tram in 2017 in Nijmegen kunnen rijden.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.