RET winnaar busconcessie Rotterdam en omstreken

De komende 7 jaar blijft de RET het busvervoer in de regio Rotterdam en omstreken verzorgen. De stadsregio Rotterdam maakte woensdag 14 maart bekend dat de RET het beste voorstel ( 28 miljoen euro per jaar) indiende en daarmee de busconcessie gewonnen heeft. De concessie is een samenvoeging van twee busconcessies en beslaat in totaal 10 gemeenten in de regio Rotterdam. Andere gegadigden waren Connexxion en Qbuzz. De vorige Rotterdamse busconcessie ging voor 45 miljoen naar RET.

De ‘busstrijd’ is het gevolg van het kabinetsbesluit om het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag aan te besteden. Dat moet leiden tot een totale besparing van 165 miljoen euro. Het besluit stuitte op grote weerstand. Personeel van de stadsvervoerders RET, GVB en HTM staakten vorig jaar een aantal keren.

Groot belang

Met het winnen van de concessie is voor de RET deze strijd de komende jaren ten einde. Algemeen directeur Pedro Peters: “Voor de RET is het winnen van deze busconcessie van groot belang! Op deze wijze blijft er sprake van integraal OV: bus, metro en tramvervoer in één bedrijf. Zo is er voor de reizigers één product, sluiten lijnen en vervoersmodaliteiten goed op elkaar aan, is er één centrale verkeersleiding met kennis van de regio en is de sociale veiligheid voor het hele openbaar vervoer geregeld. Geen opsplitsingen zoals bijvoorbeeld bij Prorail en NS.”

Groei

Peeters neemt van de gelegenheid gebruik om de medewerkers te feliciteren met het behaalde resultaat. “Mijn felicitaties aan alle collega’s die hieraan hebben gewerkt en aan alle trouwe medewerkers die hun werk bij RET behouden. Met het binnenhalen van de concessie groeit de RET in verschillende opzichten. Ons vervoeraanbod voor bus stijgt met zo’n 40%, we krijgen er bijna 200 buschauffeurs en 90 bussen bij, waarmee we in vijf nieuwe gemeenten gaan rijden.”

Samenvoegen

Momenteel bestaan er twee busconcessies in de regio Rotterdam. De stadsregio besloot deze twee busconcessies samen te voegen tot één busconcessie die het gebied van Maassluis tot Krimpen aan de IJssel en van Lansingerland tot Ridderkerk beslaat. In totaal omvat de concessie 10 gemeenten.

Afgelopen september kwam het bestek op de markt en mochten alle partijen inschrijven om het busvervoer voor de gehele regio te verzorgen voor de periode december 2012 tot en met december 2019. Deelnemende bedrijven aan deze aanbestedingsprocedure waren Connexxion, Qbuzz en RET.

Qbuzz

Het winnen van de concessie betekent dat er zo’n 200 medewerkers van Qbuzz bij komen. “Uiteraard zorgen wij ervoor dat de overgang naar ons busbedrijf zo soepel mogelijk verloopt en onze nieuwe collega’s zich snel thuis voelen bij ons,” aldus Pedro Peters.

Den Haag

De nieuwe busconcessie Rotterdam gaat in december 2012 in. Het is de bedoeling dat in een later stadium ook het tram- en metrovervoer in Rotterdam, dat wordt uitgevoerd door de RET, wordt aanbesteed. De huidige concessie loopt tot december 2016.

Stadsgewest Haaglanden beslist nog voor de zomer wie het busvervoer in de Haagse regio gaat verzorgen. In Amsterdam wordt al het openbaar vervoer (bus, tram en metro) vermoedelijk in 2015 aanbesteed.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.