Shell komt met nieuwe brandstof voor stadsbussen

Oliemaatschappij Shell heeft dinsdag 3 april in Rotterdam haar nieuwste brandstof GTL Fuel gepresenteerd. De brandstof is met name bedoeld voor stadsbussen en ander zwaar verkeer in de binnensteden. Grote voordeel is dat conventionele dieselmotoren gewoon op GTL (Gas To Liquid) kunnen rijden zonder een enkele aanpassing en dat er milieuwinst valt te behalen.

De nieuwe brandstof is vooral bedoeld voor het openbaar vervoer in de steden. GTL zal dus niet aan tankstations lang de snelweg te verkrijgen zijn. Shell kan vanuit het depot in Arnhem 80 miljoen liter per jaar leveren.

RET

Shell topman Dick Benschop: “We gaan geen GTL toevoegen aan de diesel die op onze tankstations worden verkocht.  We richten ons in eerste instantie op de professionele dieselgebruiker in de stedelijke omgeving. Om een voorbeeld te geven: als de RET vandaag op GTL zou gaan rijden zou dat een milieuwinst betekenen die overeen komt met de aanschaf van 38 nieuwe stadsbussen die voldoen aan de hoogste Europese milieu-eisen, Euro 5. ”

Aanbesteding

Overigens is Benschop druk in gesprek met gemeenten om voorwaarden in de aanbestedingsprocedures voor het openbaar vervoer wat minder rigide te laten zijn. “Je merkt nu dat gemeenten vaak de eis stellen aan vervoerders om op één bepaalde milieuvriendlijke brandstof te gaan rijden, met alle aanpassingskosten vandien. Wij zouden graag zien dat dat meer open zou worden gelaten.”

Vervanger

GTL is een vloeibare brandstof gemaakt van aardgas en te gebruiken als vervanger voor diesel. GTL is in hoge mate afbreekbaar, vrijwel vrij van zwavel en aromaten, kleurloos en heeft een hoog cetaangehalte. Dat houdt in dat het gebruik van GTL leidt tot een verbetering van de luchtkwaliteit.

Dat leert althans een onderzoek van Shell zelf. Het gebruik van GTL levert een reductie in fijnstof van 20% en 12% minder stikstof-uitstoot op. De kosten van een liter GTL liggen ongeveer 10% procent hoger dan de prijs van een liter diesel.

Proefprojecten

 

Op het  moment lopen er twee proefprojecten met het gebruik van GTL als vervanger voor diesel. Zo varen zeven rondvaartboten in Amsterdam op GTL en rijden er zo’n 60 vuilniswagens van Van Gansenwinkel op de dieselvervanger. Beide partijen hebben al aangegeven om meer vaar- en voertuigen op GTL te laten rijden.

Ontwikkelen

Het heeft even geduurd voordat GTL op de markt kon worden gebracht. Toch is Shell al bijna veertig jaar bezig met het ontwikkelen van een alternatieve brandstof voor aardolie. Zo werd in 1973 het eerste laboratorium in Amsterdam gebouwd op het gebied van GTL wat tien jaar later resulteerde in GTL-proeffabriek.

Qatar

In 1993 bouwde Shell een fabriek in Maleisië waar zo’n 15.000 vaten per dag worden geproduceerd. Het laatste hoogstandje op het gebied van GTL staat in Qatar. Het zogeheten Pearl GTL-project staat garant voor 140.000 GTL-vaten per dag en is daarmee de grootste GTL-fabriek ter wereld.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.