bus Randstad

Flexibele buschauffeur kan zo aan de slag

In Nederland zijn tot 2015 3000 tot 4000 buschauffeurs nodig. Het beroep is aan een opmars bezig, zeker nu het als flexibele baan erg in trek is. Randstad Transport, hofleverancier van buschauffeurs aan vervoerbedrijven als Connexxion, EBS, GVB, Veolia en Arriva, stelt zich hierop in en houdt door het hele land informatiebijeenkomsten om nieuwe buschauffeurs te werven.

Een van de deelnemers die niet met naam wil worden genoemd, had een goede baan als interieurarchitect totdat de markt instortte en ze niet meer aan de slag kon. Na een jaar van nodeloos solliciteren binnen haar opleidingsniveau heeft ze zich als buschauffeur ingeschreven bij Randstad.

Facetten

Op de informatieavond van Randstad in Purmerend laat ze zich bijpraten over alle facetten van het beroep. “Naarmate ik langer over het beroep van buschauffeur begon na te denken, begon ik steeds enthousiaster te worden.”

“Sterker, ik besefte dat ik al heel lang buschauffeur wil worden. Als klein meisje in de bus hoopte ik namelijk dat de buschauffeur onwel zou worden en ik dan het stuur zou overnemen. Het rijden met zo’n grote bus lijkt me geweldig en je hebt natuurlijk een grote mate van vrijheid. Ook de baangarantie spreekt in deze tijd natuurlijk erg aan.”

Motivatie

Vrijheid. Dat is een woord wat Peter Lanza van Randstad Transport vaak van potentiële buschauffeurs te horen krijgt als verklaring voor de motivatie. Hij noemt het liever eigen verantwoordelijk. Lanza merkt op de inschrijfavonden een groeiende belangstelling voor het vak van buschauffeur. En daarbij ook een groeiende waardering.

“Vroeger werd je buschauffeur als je echt niets meer kon verzinnen. Nu ligt dat wel even anders. Een buschauffeur moet van alle markten thuis zijn. Hij moet oplossingen kunnen bieden in moeilijke situaties in de bus; de veiligheid waarborgen; met stress kunnen omgaan en intussen ook nog eens de verkeersveiligheid in het oog houden. Ik zeg altijd tegen de kandidaten: weet waaraan je begint als je buschauffeur wilt worden.”

Kandidaat

Dat blijkt ook uit het één op één gesprek met een andere kandidaat op de inschrijfavond. De man is sociaal geograaf en komt als motivering voor zijn keuze niet veel verder dan dat hij het leuk vindt op op een bus te rijden. Lanza wijst hem er vriendelijk doch duidelijk op dat het buschauffeursvak wellicht niet voor hem is weggelegd. “Mensen moeten weten welke verantwoordelijkheid ze gaan dragen en in welke situaties ze kunnen belanden. Daar moet je dan wel mee kunnen omgaan.”

Psychologische test

Naast het één-op-één gesprek moeten de kandidaten ook een psychologische test doorlopen waar nog eens dieper op de materie wordt ingegaan. Daarna volgt een rijtest en gaan de buschauffeurs in spe de opleiding in. Die basisopleiding waarin meteen het chauffeursdiploma gehaald kan worden kost 3300 euro. De volledige BBL-opleiding waarbij alle vakbekwaamheidsdiploma’s moeten worden gehaald is 4500 euro. Randstad betaald een groot deel van deze opleiding.

Serieus

Van de kandidaat wordt echter wel een eigen bijdrage verwacht van 1500 euro. “We doen dit om toch het kaf van het koren te scheiden”, verklaart Lanza. “Als kandidaten een eigen investering moeten doen, weten we uit ervaring dat ze serieus bezig zijn met hun vak.”

Het gehele bedrag wordt voorgeschoten en het deel voor rekening van de buschauffeur in opleiding wordt wekelijks op het salaris ingehouden.

Studenten

Naast de sollicitanten die vanuit een andere beroepsgroep nu voor het buschauffeursvak kiezen, zijn het met name ook studenten die interesse hebben om in een grote bus te rijden. Een perfecte doelgroep omdat een student zich vaak voor een aantal jaren in deeltijd aan een vervoerder verbindt.

“Naast de vervanging van het deel van de vergrijsde populatie chauffeurs zijn  de wervingsactiviteiten vooral gericht op flexibel inzetbaar personeel. Daaraan is een grote behoefte mede ingegeven door kostenbesparingen. Denk bijvoorbeeld bij ziekte en opvang van verlof van eigen personeel.”

“Studenten zijn bij vervoerders erg gewild. Die duidelijkheid om je voor 4 of 5 jaar aan een vervoerder te binden is heel erg belangrijk. Net als de flexibiliteit. En studenten vinden het zelf ook een topbaan”, aldus Lanza.

Auteur: Redactie

2 reacties op “Flexibele buschauffeur kan zo aan de slag”

Alexander de Groot|06.11.12|14:14

ja, maar pas op……. bij veolia is het de gewoonte om een flexibele chauffeur lees uitzendkracht een jaar voor hun te laten werken en vervolgens 3 maanden buiten te zetten.

Peter Blankman|26.11.12|12:58

Met hun huidige wagenpark, worden chauffeurs tegen de wet in, elke dag 50% overbelast door trillingen, efficiënte roosters maken chauffeurs RSI patiënt, de daarbij opgelegde immobiliteit veroorzaakt veneuze insufficiëntie. Sollicitanten moeten niet te mondig en ontwikkeld zijn, wijsneuzen worden niet op prijs gesteld. Een afgestudeerde sociaal geograaf is dus absoluut geen goede vervanger voor een oudere invalide chauffeur. Duurzamer omgaan met personeel zou menselijker zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.