GVB, IJveer (foto: GVB Verbindt)

GVB neemt veerdiensten Noordzeekanaal over

Foto GVB Verbindt

Het GVB neemt per 1 juli 2013 de veerdiensten van het Noordzeekanaal over. Dat heeft het vervoersbedrijf in Amsterdam op donderdag 19 juli bekendgemaakt. Het gaat daarbij om de veerdiensten IJmuiden-Velsen, Buitenhuizen-Assendelft en Amsterdam-Zaandam. De veerverbindingen over het Noordzeekanaal worden op dit moment nog uitgevoerd door Connexxion.

Bart Schmeink, algemeen directeur GVB: “We zijn erg blij dat we de komende jaren ook deze veerverbindingen mogen verzorgen voor onze gemeente. Wij verzorgen de Amsterdamse veren al vanaf 1900. Deze uitbreiding is in lijn met de jarenlange traditie waarbij het vervoer over water onderdeel uitmaakt van GVB.”

Stijging aantal reizigers



“We doen er alles aan om het integratieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. We gaan ons net zo hard maken voor tevreden reizigers bij de nieuwe veerverbindingen, als dat de reizigers in Amsterdam dat al van ons gewend zijn”, zegt de algemeen directeur.

Cor Molenaar, directeur GVB Veren: “Jarenlange inzet op het gebied van punctualiteit en dienstverlening bij de veren werpt duidelijk vruchten af.” 

Volgens Molenaar is er vanaf 2008 een jaarlijkse toename van de klanttevredenheid bij GVB. Daarnaast is het aantal reizigers in de laatste jaren met twintig procent gestegen. “We zijn dan ook vereerd dat de opdrachtgever heeft besloten de Noordzeekanaal veerdiensten toe te voegen aan de GVB-vloot”, zegt de directeur.

Onderzoek naar bezuinigingen en schaalvoordelen

Op dit moment heeft GVB een overeenkomst voor vijf veerverbindingen over het IJ. Dit zijn de veren van Amsterdam Centraal naar de NDSM-Werf, het IJplein en de Buiksloterweg en de veerverbinding van de Houthavens naar de Distelweg en de NDSM-werf. Deze veren varen binnen de gemeentegrens Amsterdam.

De gemeente Amsterdam is sinds 2008 opdrachtgever, beheerder en toezichthouder op de veerdiensten over het IJ en het Noordzeekanaal. Het College van B en W besloot in 2008 een onderzoek uit te voeren naar mogelijke bezuinigingen en schaalvoordelen door integratie van de veerdiensten over het IJ en het Noordzeekanaal.

Besluit van College B en W

Naar aanleiding van dit onderzoek heeft het College besloten om deze veerverbindingen door GVB Veren te laten verzorgen. De concessie loopt van 1 juli 2013 tot 1 juli 2017.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GVB neemt veerdiensten Noordzeekanaal over | OVPro.nl
GVB, IJveer (foto: GVB Verbindt)

GVB neemt veerdiensten Noordzeekanaal over

Foto GVB Verbindt

Het GVB neemt per 1 juli 2013 de veerdiensten van het Noordzeekanaal over. Dat heeft het vervoersbedrijf in Amsterdam op donderdag 19 juli bekendgemaakt. Het gaat daarbij om de veerdiensten IJmuiden-Velsen, Buitenhuizen-Assendelft en Amsterdam-Zaandam. De veerverbindingen over het Noordzeekanaal worden op dit moment nog uitgevoerd door Connexxion.

Bart Schmeink, algemeen directeur GVB: “We zijn erg blij dat we de komende jaren ook deze veerverbindingen mogen verzorgen voor onze gemeente. Wij verzorgen de Amsterdamse veren al vanaf 1900. Deze uitbreiding is in lijn met de jarenlange traditie waarbij het vervoer over water onderdeel uitmaakt van GVB.”

Stijging aantal reizigers



“We doen er alles aan om het integratieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. We gaan ons net zo hard maken voor tevreden reizigers bij de nieuwe veerverbindingen, als dat de reizigers in Amsterdam dat al van ons gewend zijn”, zegt de algemeen directeur.

Cor Molenaar, directeur GVB Veren: “Jarenlange inzet op het gebied van punctualiteit en dienstverlening bij de veren werpt duidelijk vruchten af.” 

Volgens Molenaar is er vanaf 2008 een jaarlijkse toename van de klanttevredenheid bij GVB. Daarnaast is het aantal reizigers in de laatste jaren met twintig procent gestegen. “We zijn dan ook vereerd dat de opdrachtgever heeft besloten de Noordzeekanaal veerdiensten toe te voegen aan de GVB-vloot”, zegt de directeur.

Onderzoek naar bezuinigingen en schaalvoordelen

Op dit moment heeft GVB een overeenkomst voor vijf veerverbindingen over het IJ. Dit zijn de veren van Amsterdam Centraal naar de NDSM-Werf, het IJplein en de Buiksloterweg en de veerverbinding van de Houthavens naar de Distelweg en de NDSM-werf. Deze veren varen binnen de gemeentegrens Amsterdam.

De gemeente Amsterdam is sinds 2008 opdrachtgever, beheerder en toezichthouder op de veerdiensten over het IJ en het Noordzeekanaal. Het College van B en W besloot in 2008 een onderzoek uit te voeren naar mogelijke bezuinigingen en schaalvoordelen door integratie van de veerdiensten over het IJ en het Noordzeekanaal.

Besluit van College B en W

Naar aanleiding van dit onderzoek heeft het College besloten om deze veerverbindingen door GVB Veren te laten verzorgen. De concessie loopt van 1 juli 2013 tot 1 juli 2017.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.