Bussen toegankelijker in regio Arnhem-Nijmegen

rolstoel, passagier, bus, Breng

Stadsregio Arnhem-Nijmegen organiseert 27 informatiebijeenkomsten over alle verbeteringen die al uitgevoerd zijn of nog op stapel staan om het openbaar vervoer toegankelijker te maken. De verschillende bijeenkomsten vinden tot en met oktober plaats.

Ruim 1200 mensen hebben zich hiervoor al aangemeld. Vanwege de grote belangstelling zijn er extra bijeenkomsten gepland.

‘Stap maar in’

Onder de noemer ‘Stap maar in’ werkt de stadsregio samen met busmaatschappij Breng, onderdeel van Connexxion, aan toegankelijkere bussen in de regio Arnhem-Nijmegen voor mensen met een beperking. Ook een groot deel van de bushaltes is verhoogd om makkelijker te kunnen instappen.

In 2015 moet 75 procent van de haltes klaar zijn. Via de haltescan op de website van vervoerder Breng kunnen reizigers tevoren bekijken welke haltes al aangepast zijn.

Rolstoelplank

Alle bussen worden of zijn al voorzien van een rolstoelplank, er komen speciale zitplaatsen vlak bij de ingang voor passagiers die slecht ter been zijn en bussen hebben voorin een vlakke vloer zonder obstakels. Voor rolstoelers komen er speciale plekken met een gordel en voor rollators zijn er opstelplaatsen.

Ook voor reizigers met een visuele handicap komen er aanpassingen, zoals duidelijk gemarkeerde geleidelijnen over de haltes, gekleurde handgrepen en stangen en speciale, beter leesbare vervoerbewijzen.

Tijdens de bijeenkomsten krijgen de bezoekers nog eens te horen wat er verbeterd is. Ook kunnen ze zelf een kijkje nemen in een toegankelijk gemaakte bus om eventuele drempelvrees weg te nemen.

Nieuwe concessie

Op 9 december gaat de nieuwe concessie in voor openbaar vervoer in de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Connexxion-dochter Hermes gaat het busvervoer dan uitvoeren. Hermes blijft de naam Breng voeren. De aanpassingen blijven ook onder de nieuwe vervoerder doorgaan.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Bussen toegankelijker in regio Arnhem-Nijmegen”

Jaap|04.08.12|13:13

Leuk, maar hoeveel gehandicapten maken er gebruik van de bus? Vrijwel niemand, want de ze krijgen allemaal auto- of taxi-subsidie. Dit is weggegooid geld, dat kunnen ze beter besteden aan wat hogere frequenties.