Alleen nog schone OV-bussen in 2025

Waterstofbus

Stads- en streekbussen die geen vervuilende stoffen meer uitstoten en als het kan op waterstof rijden. Zo moet volgens Minister Schultz het OV bussenpark er in 2025 uitzien. De minister sloot dinsdag een zogeheten green deal hierover met de Stichting Zero Emissie Busvervoer en met decentrale overheden.

Concessies voor het busvervoer in de periode 2015-2025 moeten eisen dat de bussen geen vervuilende stoffen meer mogen uitstoten.

Hulp

De overheden die het busvervoer aanbesteden krijgen hierbij hulp van het kabinet, dat juridische belemmeringen in de concessiewetgeving aanpakt. Ook komen er proefprojecten met schone bussen, zoals elektrische, hybride bussen of bussen met een brandstofcel.

De green deal is dat alle betrokken partijen alles in het werk gaat stellen om in 2025 alle OV bussen betaalbaar op zero emissie te brengen. Vijf regionale overheden werken hierbij samen met alle betrokkenen rond zero emissie busvoer.

Europese samenwerking

Schultz wil het ‘verschonen’ van de OV-bussen vooral bereiken door waterstof in te zetten. Dat is immers de schoonste brandstof. Schultz: “Wat waterstof betreft gaan we Europees samenwerken met als doel een uniforme uitrol van waterstof tankstations.”

“We werken zowel samen met partnerlanden Zweden, Denemarken en Frankrijk als met private partijen met steun van Duitsland en Engeland.”

Meer waterstof tanktations

Nederland kent op dit moment één openbaar waterstof tankstation in Arnhem. Dat moeten er snel meer worden vindt Schultz. “Nu is al concreet afgesproken dat er drie nieuwe waterstof tankstations worden gebouwd, waarvan één in Rotterdam. Er is in totaal voor dit Europese project bijna 4 miljoen euro aan Europese subsidie verkregen.”

“Dat bedrag komt boven op de 5 miljoen die ik gereserveerd heb en vorig jaar op deze beurs bekendmaakte. ” Het internationale waterstof bedrijfsleven is ook betrokken, waaronder Air Liquide, bouwer van een H2 station in Rotterdam.

Eerste proeven

Naar verwachting starten dit najaar de eerste proeven met ‘zero-emissiebussen’ in Maastricht, Eindhoven, Helmond, Breda en Den Bosch. “In een dichtbevolkt land als het onze is het van belang dat ons land leefbaar en aantrekkelijk blijft”, zegt Schultz over het plan. “We moeten dus kiezen voor duurzame mobiliteit.” Door het project blijven volgens de bewindsvrouw de steden leefbaar.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.