bus, Deutsche Bahn, Ringlinie A am Tegernsee

Duits busvervoer geliberaliseerd

Setra-Bus auf der Ringlinie A am Tegernsee unterwegs

De Duitse Bondsraad heeft vrijdag ingestemd met een wet voor verregaande liberalisering van het busvervoer op lange afstanden. Met de nieuwe wet kunnen busvervoerders op bijna alle routes bieden. Daarnaast mogen meerdere vervoerders op dezelfde trajecten rijden om meer concurrentie toe te laten. Alleen voor routes onder de 50 kilometer gelden nog beschermde regels.

Het busvervoer was tot nu toe aan strenge regels onderworpen. Alleen het busvervoer naar West-Berlijn viel buiten deze regels.

Bevrijding busmarkt

Minister Ramsauer van Verkeer was tevreden over het besluit van de bondsraad en sprak van een ‘bevrijding’ van de busmarkt. Volgens hem is de liberalisering positief voor de portemonnee van de Duitse reizigers en voor het milieu.

Ramsauer presenteerde in 2011 al plannen voor liberalisering van de busmarkt, maar daar was in eerste instantie kritiek op vanuit verschillende Duitse deelstaten. Spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn was ook sceptisch over de plannen. Deutsche Bahn is in handen van de Duitse overheid.

Kansen

Het aangenomen wetsvoorstel biedt echter ook kansen voor Deutsche Bahn. Het bedrijf exploiteert op dit moment al 30 busroutes, zo meldt het Financieele Dagblad.

Nederland is ver gevorderd met liberalisering en marktwerking in het openbaar vervoer. Het regionale openbaar vervoer is bijna overal aanbesteed en ook in de grote steden is het mogelijk om aan te besteden. Decentrale spoorlijnen zijn eveneens aanbesteed. Aanbesteding van concessies voor openbaar vervoer heeft geleid tot een hogere kwaliteit voor de reiziger en een stijgende efficiency.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.