aardgasbus, Veolia

Brand aardgasbus blijkt vooralsnog incident

De busvervoerders stellen dat de passagiersbus van Veolia die eind oktober in Wassenaar volledig uitbrandde geen consequenties heeft voor de aanschaf van nieuwe aardgasbussen. Ze zien voorlopig ook geen redenen om aardgasbussen uit de dienstregeling te halen, omdat deze voldoen aan Europese veiligheidsregels.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een onderzoek ingesteld naar de aardgasbus van Veolia. De raad wil het incident onderzoeken vanwege de toename van het aantal passagiersbussen op aardgas, biogas en waterstof in Nederland. De vervoerders juichen dit onderzoek toe.

Horizontale steekvlammen

De bus reed op aardgas en bij de brand ontstonden horizontale steekvlammen van meer dan tien meter lang. Niemand raakte daarbij gewond.

Veolia, de eigenaar van de aardgasbus van Man die in Wassenaar uitbrandde, heeft 130 aardgasbussen in Nederland en stelde direct daarna een onderzoek in. De brand in de bus was veroorzaakt door een defect in de aandrijfmotor van de koelventilator. Dat defect is niet aangetroffen in de overige aardgasbussen van Veolia.

Controles

Alle andere busvervoerders controleerden afgelopen weekend ook hun aardgasbussen en troffen daarbij geen fouten aan. Een merendeel van de busvervoerders in Nederland rijden met aardgasbussen van Man. De producent heeft ook een onderzoek ingesteld.

Woordvoerder Hendri Beltman van Connexxion: “Alle tweehonderd bussen van Connexxion zijn gecontroleerd. Onze aardgasbussen voldoen aan de Europese normen voor veiligheid.” Connexxion rijdt met aardgasbussen van Man en Mercedes.

Aanvullende acties

Ook stadsvervoerder HTM garandeert de veiligheid van de aardgasbussen. Woordvoerder Harald Hameleers: “Al onze 115 bussen en ook de 70 bussen van Veolia die bij ons in onderhoud zijn gecontroleerd. Onze aardgasbussen rijden al twee jaar rond en er zijn nooit problemen geweest.”

Arriva stelt dat haar voertuigen regelmatig een uitgebreide technische controle krijgen. De vervoerder zal als de uitkomsten van het onderzoek van de brand met de Veolia-bus dat aangeven, aanvullende acties nemen.

Voertuigeisen

De raad richt zich in het onderzoek op de voertuigeisen die worden gesteld aan passagiersbussen die op aardgas rijden. Verder wordt er gekeken hoe de risico’s van dit type bussen in Nederland worden beheerst.

Experts van TNO stelden vrijdag dat de gastank in de aardgasbus nu naar de zijkant ‘afblaast‘ en dat dat naar de bovenkant zou moeten. Ook dit gaat de raad nader onderzoeken.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brand aardgasbus blijkt vooralsnog incident | OVPro.nl
aardgasbus, Veolia

Brand aardgasbus blijkt vooralsnog incident

De busvervoerders stellen dat de passagiersbus van Veolia die eind oktober in Wassenaar volledig uitbrandde geen consequenties heeft voor de aanschaf van nieuwe aardgasbussen. Ze zien voorlopig ook geen redenen om aardgasbussen uit de dienstregeling te halen, omdat deze voldoen aan Europese veiligheidsregels.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een onderzoek ingesteld naar de aardgasbus van Veolia. De raad wil het incident onderzoeken vanwege de toename van het aantal passagiersbussen op aardgas, biogas en waterstof in Nederland. De vervoerders juichen dit onderzoek toe.

Horizontale steekvlammen

De bus reed op aardgas en bij de brand ontstonden horizontale steekvlammen van meer dan tien meter lang. Niemand raakte daarbij gewond.

Veolia, de eigenaar van de aardgasbus van Man die in Wassenaar uitbrandde, heeft 130 aardgasbussen in Nederland en stelde direct daarna een onderzoek in. De brand in de bus was veroorzaakt door een defect in de aandrijfmotor van de koelventilator. Dat defect is niet aangetroffen in de overige aardgasbussen van Veolia.

Controles

Alle andere busvervoerders controleerden afgelopen weekend ook hun aardgasbussen en troffen daarbij geen fouten aan. Een merendeel van de busvervoerders in Nederland rijden met aardgasbussen van Man. De producent heeft ook een onderzoek ingesteld.

Woordvoerder Hendri Beltman van Connexxion: “Alle tweehonderd bussen van Connexxion zijn gecontroleerd. Onze aardgasbussen voldoen aan de Europese normen voor veiligheid.” Connexxion rijdt met aardgasbussen van Man en Mercedes.

Aanvullende acties

Ook stadsvervoerder HTM garandeert de veiligheid van de aardgasbussen. Woordvoerder Harald Hameleers: “Al onze 115 bussen en ook de 70 bussen van Veolia die bij ons in onderhoud zijn gecontroleerd. Onze aardgasbussen rijden al twee jaar rond en er zijn nooit problemen geweest.”

Arriva stelt dat haar voertuigen regelmatig een uitgebreide technische controle krijgen. De vervoerder zal als de uitkomsten van het onderzoek van de brand met de Veolia-bus dat aangeven, aanvullende acties nemen.

Voertuigeisen

De raad richt zich in het onderzoek op de voertuigeisen die worden gesteld aan passagiersbussen die op aardgas rijden. Verder wordt er gekeken hoe de risico’s van dit type bussen in Nederland worden beheerst.

Experts van TNO stelden vrijdag dat de gastank in de aardgasbus nu naar de zijkant ‘afblaast‘ en dat dat naar de bovenkant zou moeten. Ook dit gaat de raad nader onderzoeken.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.