Zero Emissie bus GVB

Meer duurzame OV-bussen mogelijk door slimme concessies

Als de voorwaarden binnen concessies worden aangepast en de aankoop en prestaties van duurzame bussen kostendekkend zijn, is het mogelijk om op korte termijn veel meer duurzame bussen in het OV te introduceren. Dat is de algemene gedachte onder bestuurders, wetenschappers, beleidsmedewerkers en directeuren op de eerste dag (woensdag 14 november) van de tweedaagse conferentie BusTech in Vijfhuizen.

Nederland loopt behoorlijk achteraan in Europa als het gaat om de aanpak van de CO2-emissie. Om daar een behoorlijk inhaalslag in te maken, die overigens ook nog eens door Europa is opgelegd, zal er nu moeten worden doorgepakt om het verkeer en openbaar vervoer duurzamer te maken.

Hoge afschrijving

Dat kan ook in het openbaar busvervoer maar daar is dan wel een andere manier van aanbesteden voor nodig, vindt Petrouschka Werther, Hoofd Voertuigenemissies en Brandstoffen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu en een van de sprekers op BusTech 2012.

“Het is natuurlijk vreemd dat je binnen een aanbesteding een zo’n groen mogelijk vloot wilt en na acht jaar, na het einde van de concessieperiode, deze weer aan de straat kunt zetten. Dat houdt een hele hoge afschrijving in. Het zou beter zijn dat alle partijen direct gaan voor zero emissie bussen maar dan moeten deze wel voorhanden zijn en kostendekkend” , aldus Werther.

Het ministerie dat enkele proeftuinen in Nederland heeft lopen met duurzame bussen in allerlei varianten (waterstof, elektrisch, CNG) wil het aanspreekpunt worden voor decentrale overheden en busbedrijven en andere spelers binnen het verduurzamen van het (openbaar) vervoer.

Op de schop

In 2050 moet het leeuwendeel van de 5000 OV-bussen in Nederland volledig schoon rond rijden. Dat lijkt ver weg en daardoor zouden betrokken partijen kunnen kiezen om op de handen te blijven zitten maar dat is onverstandig, vindt TNO-onderzoeker naar duurzame mobiliteit, Richard Smokers. “Juist in de tijd die ons nog is gegeven moeten er stappen worden gezet door gemeentes, overheden en lokale stakeholders. Daarbij zou de huidige concessiestructuur drastisch op de schop moeten worden genomen.”

Smokers denkt daarbij aan een beter uitwisseling van kennis en experimenten in het openbaar vervoer. “Maar er kan bijvoorbeeld ook gekozen worden voor een verhuur-constructie van duurzame bussen aan de lokale concessienemer. Zo kan de duurzame bus en de infrastructuur bijvoorbeeld buiten de concessie worden gehouden.”

Database

Ook vindt de TNO-onderzoeker dat er op enig moment een norm moet worden gesteld die niet meer alleen door dieselbussen te halen is.” Als dan ook het kostenplaatje voor de duurzame bus naar beneden is bijgesteld zullen vervoerders en concessieverleners vanzelf gaan kiezen voor de duurzame optie.”

Om een en ander te monitoren is de stichting Zero Emissie Busvervoer bezig met het ontwikkelen van een database waarin alle mogelijk vormen van duurzaam vervoer kunnen worden getest. Zo kunnen vervoerders zelf kiezen wat voor hen de best mogelijke optie is in het aanbieden van duurzaam openbaar vervoer.

Fred Kramer

Petrouschka Werther, Ministerie I en M

 

Richard Smokers TNO

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Meer duurzame OV-bussen mogelijk door slimme concessies”

Arjen Jaarsma|23.11.12|21:46

Mijn complimenten gaan uit naar de Stadsregio Amsterdam die in de laatste twee aanbestedingen (Zaanstreek en Waterland) streng heeft gestuurd op CO2 reductie. Door daar op te gunnen (in plaats van proeftuinen te steunen) kunnen concessies snel doelmatig en goedkoop vergroend worden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer duurzame OV-bussen mogelijk door slimme concessies | OVPro.nl
Zero Emissie bus GVB

Meer duurzame OV-bussen mogelijk door slimme concessies

Als de voorwaarden binnen concessies worden aangepast en de aankoop en prestaties van duurzame bussen kostendekkend zijn, is het mogelijk om op korte termijn veel meer duurzame bussen in het OV te introduceren. Dat is de algemene gedachte onder bestuurders, wetenschappers, beleidsmedewerkers en directeuren op de eerste dag (woensdag 14 november) van de tweedaagse conferentie BusTech in Vijfhuizen.

Nederland loopt behoorlijk achteraan in Europa als het gaat om de aanpak van de CO2-emissie. Om daar een behoorlijk inhaalslag in te maken, die overigens ook nog eens door Europa is opgelegd, zal er nu moeten worden doorgepakt om het verkeer en openbaar vervoer duurzamer te maken.

Hoge afschrijving

Dat kan ook in het openbaar busvervoer maar daar is dan wel een andere manier van aanbesteden voor nodig, vindt Petrouschka Werther, Hoofd Voertuigenemissies en Brandstoffen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu en een van de sprekers op BusTech 2012.

“Het is natuurlijk vreemd dat je binnen een aanbesteding een zo’n groen mogelijk vloot wilt en na acht jaar, na het einde van de concessieperiode, deze weer aan de straat kunt zetten. Dat houdt een hele hoge afschrijving in. Het zou beter zijn dat alle partijen direct gaan voor zero emissie bussen maar dan moeten deze wel voorhanden zijn en kostendekkend” , aldus Werther.

Het ministerie dat enkele proeftuinen in Nederland heeft lopen met duurzame bussen in allerlei varianten (waterstof, elektrisch, CNG) wil het aanspreekpunt worden voor decentrale overheden en busbedrijven en andere spelers binnen het verduurzamen van het (openbaar) vervoer.

Op de schop

In 2050 moet het leeuwendeel van de 5000 OV-bussen in Nederland volledig schoon rond rijden. Dat lijkt ver weg en daardoor zouden betrokken partijen kunnen kiezen om op de handen te blijven zitten maar dat is onverstandig, vindt TNO-onderzoeker naar duurzame mobiliteit, Richard Smokers. “Juist in de tijd die ons nog is gegeven moeten er stappen worden gezet door gemeentes, overheden en lokale stakeholders. Daarbij zou de huidige concessiestructuur drastisch op de schop moeten worden genomen.”

Smokers denkt daarbij aan een beter uitwisseling van kennis en experimenten in het openbaar vervoer. “Maar er kan bijvoorbeeld ook gekozen worden voor een verhuur-constructie van duurzame bussen aan de lokale concessienemer. Zo kan de duurzame bus en de infrastructuur bijvoorbeeld buiten de concessie worden gehouden.”

Database

Ook vindt de TNO-onderzoeker dat er op enig moment een norm moet worden gesteld die niet meer alleen door dieselbussen te halen is.” Als dan ook het kostenplaatje voor de duurzame bus naar beneden is bijgesteld zullen vervoerders en concessieverleners vanzelf gaan kiezen voor de duurzame optie.”

Om een en ander te monitoren is de stichting Zero Emissie Busvervoer bezig met het ontwikkelen van een database waarin alle mogelijk vormen van duurzaam vervoer kunnen worden getest. Zo kunnen vervoerders zelf kiezen wat voor hen de best mogelijke optie is in het aanbieden van duurzaam openbaar vervoer.

Fred Kramer

Petrouschka Werther, Ministerie I en M

 

Richard Smokers TNO

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Meer duurzame OV-bussen mogelijk door slimme concessies”

Arjen Jaarsma|23.11.12|21:46

Mijn complimenten gaan uit naar de Stadsregio Amsterdam die in de laatste twee aanbestedingen (Zaanstreek en Waterland) streng heeft gestuurd op CO2 reductie. Door daar op te gunnen (in plaats van proeftuinen te steunen) kunnen concessies snel doelmatig en goedkoop vergroend worden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.