Maastricht start proef met elektrische bussen

bus, Veolia Transport

In Maastricht start eind 2013 een proef met twee elektrische bussen. Het gaat om een proef om te kijken of de elektrische bussen net zo goed op drukke stadslijnen kunnen rijden als de reguliere bussen met een verbrandingsmotor. De elektrische bussen stoten geen uitlaatgassen uit, zijn stiller en trillen minder.

De stichting Zero Emmissie Busvervoer (ZEB) presenteerde donderdag een plan van aanpak om de proef mogelijk te maken. De proef is een samenwerking tussen de stichting, Veolia Transport Limburg, Imtech, ING Bank, gemeente Maastricht en de Provincie Limburg.

Aanwinst

Volgens wethouder Albert Nuss (Duurzaamheid, Mobiliteit en Kenniseconomie) van Maastricht is de proef een prima aanwinst voor de stad: “Ik ben blij dat Maastricht als een van de eerste Nederlandse steden in 2013 een elektrische bus krijgt. Daarmee zetten we een belangrijke en zichtbare stap in onze klimaatdoelstellingen. Maar belangrijker nog is de winst voor onze inwoners: schonere lucht en minder geluid in de stad.”

Directeur René de Beer van Veolia geeft aan dat de proef een goed licht zal werpen op de toepassing van schoner openbaar vervoer: “Als je een bus hebt die onder de voorwaarden van nu bedrijfszeker is en zonder uitstoot van uitlaatgassen rijdt, kan dit zeker in de toekomst veel betekenen voor schoner openbaar vervoer.”

Kennisuitwisseling

Uit de proef moet blijken of de schonere bussen net zo goed presteren als de huidige bussen. Daarbij wordt gekeken naar prestaties, oplaadmogelijkheden en vooral ook ervaringen van reizigers, chauffeurs en monteurs. De informatie uit de proef wordt gebruikt voor landelijke kennisuitwisseling over zero emissie. De stichting ZEB bouwt een simulatiemodel waarvan onder meer vervoerbedrijven gebruik kunnen maken om berekeningen te doen.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.