TCO-simulator moet OV-busvervoer schoon krijgen

elektrische bus, BusTech

Wanneer moet een busvervoerder overstappen op duurzame voertuigen? En welke alternatieve brandstof (waterstof, elektrisch, Groengas) is hiervoor het meest geschikt? De TCO-simulator kan op deze en andere vragen een passend antwoord geven en daardoor een grote bijdrage leveren aan het verduurzamen van het OV-busvervoer.

Duurzaam busvervoer staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Er lopen enkele proefprojecten met bussen die op waterstof of elektriciteit rijden maar van het echt van de grond komen van volledig duurzaam busvervoer is nog geen sprake. Dit terwijl Nederland ook vanuit Europa steeds strengere emissienormen krijgt opgelegd.

Doorbraak

De stichting Zero Emissie denkt met de ontwikkeling van de TCO-simulator (Total Cost of Ownership) een doorbraak te hebben geforceerd. De TCO-simulator is een database die de investering, prestatie, kosten en baten van voertuigen op een objectieve manier inzichtelijk maakt. Zo kunnen vervoerders en beleidsmakers zelf kiezen welke vorm van duurzaam vervoer het meest geschikt is voor hun specifieke situatie (stad, regio, aantal kilometers). Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen is de gegevens in de database invoeren.

Concessie voor 15 jaar

Directeur Dirk Jan van Swaay van Zero Emissie denkt dat de huidige manier van aanbesteden het verduurzamen van het busvervoer in de weg staat. “Zoals we er nu voorstaan schrijven vervoerders in op aanbestedingen van gemiddeld 8 jaar. Naar gelang de provincie of gemeente het in de aanbesteding heeft opgenomen wordt hierin voor een deel voldaan aan duurzaamheidseisen. Dat houdt in dat deze nieuwe bussen al na acht jaar achterhaald zijn en in een volgende concessie geen kans meer hebben. Als je bedenkt dat zo’n bus zeker 15 jaar mee kan is dat een enorme kapitaalvernietiging.”

Volgens Van Swaay zouden concessiehouders er beter aan doen de tijdsduur van de concessie flink op te trekken, bijvoorbeeld tot 15 jaar, zodat bussen zonder enige uitstoot meer kans krijgen op de markt. Ook zou duurzaamheid als eis binnen de concessie moeten komen te vervallen maar meer een vanzelfsprekendheid moeten zijn, vindt hij. “Je kunt het vervoerders en bestuurders moeilijk kwalijk nemen dat ze voor de goedkoopst mogelijke optie kiezen. Maar uiteindelijk is het milieu hiervan de dupe en zullen we bepaalde emissienormen niet gaan halen.”

Actueel

Van Swaay verwacht dat de TCO-simulator baanbrekend zal zijn voor het opschonen van het openbaar busvervoer. “Het is eigenlijk heel simpel. Aan de ene kant voer je alle informatie omtrent je concessiegebied in en de simulator berekent met welk voertuig (waterstof , elektriciteit, Groengas) het best kan worden gereden. De simulator is bovendien zeer actueel en kan direct inspelen op ontwikkelingen binnen de markt.”

De TCO-simulator die onder meer met Europese subsidie en steun van de Rijksoverheid en de FMN tot stand is gebracht, is uniek in zijn soort. Een eerste model (voor personenauto’s) zal naar verwachting in december dit jaar operationeel zijn. Begin 2013 moet de TCO-simulator voor bussen , vrachtwagens en bestelauto’s klaar zijn.

Fred Kramer

 

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “TCO-simulator moet OV-busvervoer schoon krijgen”

Peter Brockhoff|04.12.12|10:24

Ik ben het met Arjen eens. Ook ik zie dat de huidige elektrische bussen reeds binnen de huidige concessie niet meer duurder zijn dan euro6 diesel. Zie ook http://www.proov.nl

Arjen Jaarsma|27.11.12|15:17

Het TCO-model van de Stichting Zero Emissie begint vrij snel achterhaald te raken. Met de modernste elektrische bussen (die je nu in China van de plank koopt) verdien je het prijsverschil ten opzichte van Euro-6 dieselbussen terug nadat je circa 600.000 kilometer met een bus gereden hebt. Bussen die 7 dagen per week crica 200 kilometer per dag rijden hebben deze kilometerstand na ruim 8 jaar op de teller staan. En dat komt precies overeen met de huidige – minimale – concessieduur!