Nieuwe OV-busconcessie Brabant meer vraaggestuurd

bus Veolia Breda

De provincie Noord-Brabant heeft nieuwe eisen opgesteld in voorbereiding op de busconcessie die eind 2014 moet ingaan. Uitgangspunt is dat voor de periode van 8 tot 10 jaar een netwerk van busverbindingen aangeboden wordt dat meer dan nu gebaseerd is op de vraag van de reizigers.

De provincie vraagt daarnaast aan de potentiële vervoerders om aanvullende opties aan te bieden voor lijnen waar minder reizigers gebruik van maken. In het nieuwe contract krijgen vervoerders ruimte om innovatieve technieken als emissievrij vervoer in te zetten en kunnen ze zelf actie ondernemen om meer reizigers te trekken. Het nieuwe OV-contract gaat op 14 december 2014 van start.

Eisen en wensen

Gedeputeerde Staten hebben het concept-Programma van Eisen en Wensen voor de aanbesteding voor het nieuwe OV-contract vastgesteld. Gedeputeerde Van Heugten: “In dit Programma van Eisen staan onze uitgangspunten voor efficiënt en aantrekkelijk openbaar vervoer. Op de drukke verbindingen zetten we snel, frequent en betrouwbaar vervoer in.”

“Voor de lijnen waar minder reizigers zijn, vragen we van vervoerders om aanvullende opties. Zo willen we voorkomen dat er lege bussen rondrijden. Om de klanttevredenheid van onze reizigers op peil te houden, stellen we duidelijke eisen aan onder andere het materiaal, frequentie, service, tarieven en de veiligheid”, aldus Van Heugten. De komende weken kunnen potentiële vervoerders, gemeenten, reizigersorganisaties en andere belanghebbenden op het programma van eisen reageren.

Europese aanbesteding

Het nieuwe contract voor OV, de OV-concessie, bevat het totale pakket van buslijnen en vervoersdiensten die een busvervoerder voor de provincie uitvoert. De huidige concessie voor het openbaar vervoer in Brabant loopt eind 2014 af en op dit moment bereidt de provincie een Europese aanbesteding voor een nieuw OV-contract voor. De provincie gunt twee contracten: een voor het OV in de regio Oost-Brabant en een voor West-Brabant.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.