Connexxion, bus

130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev

Het Franse vervoersbedijf Transdev moet 130 miljoen euro neertellen voor het belang dat de Nederlandse staat heeft in Connexxion. Er zijn hierover tussen beide partijen geen misverstanden. Ook dient het geen enkel belang om het belang van 33 procent van de overheid in Connexxion nog langer vast te houden. Dat zei minister Dijsselbloem van Financiën in antwoord op vragen in de commissievergadering bij de behandeling van de verkoop van Connexxion.

De Nederlandse overheid wil zich als aandeelhouder volledig terugtrekken uit Connexxion. Nu nog heeft de Staat 33 procent van het vervoerbedrijf in handen. In 2007 werd 67 procent van de aandelen verkocht aan Transdev. De Franse vervoerder wilde destijds alle aandelen overnemen.

Putoptie

Financiën wist te bedingen dat Transdev na een periode van 5 jaar het resterende aandelenpakket kon opkopen tegen de waarde die destijds gold. Deze zogeheten putoptie geldt tot 11 maart 2013.

Transdev liet echter weten dat de waarde van Connexxion zou zijn gedaald mede doordat staatsbedrijf NS zich meer en meer (via Qbuzz ,HTM) op het busvervoer richt. Daarmee zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie, aldus Transdev dat hierdoor in conflict zou zijn met de Nederlandse Staat.

Geen conflict

Volgens minister Dijsselbloem staat de in 2007 gemaakte afspraak nog steeds recht overeind: “Ik kan me voorstellen dat Transdev minder blij is met de prijs die ze nu moeten betalen ten opzichte van wat destijds is vastgelegd. Wij hebben veel contact met Transdev en hebben geen enkel signaal dat ze zich uit de onderhandelingen zouden willen terugtrekken. Wij hebben geen conflict met elkaar.”

Over het verlies van invloed in Connexxion en de daarmee gepaarde belangen voor personeel, kwaliteit en winstgevendheid, kon Dijsselbloem kort zijn. “Dat zijn zaken die in de Wet Personenvervoer worden behandeld of als het om marktwerking gaat door de NMa. Ik zie wat dat betreft geen argumenten om dit aandelenpakket aan te houden.”

Voortrekkersrol NS

Op vragen over de zogeheten voortrekkersrol van de NS wilde de minister nog niet ingaan. “Ook hier geldt dat de NMa dit bewaakt maar ik kan me voorstellen dat we hier in de toekomst een pittige discussie over zullen voeren.”

Ook bestreed Dijsselbloem de minimale effecten van marktwerking die de aanbestedingen op het openbaar vervoer zouden hebben. “Ik constateer dat er sprake van marktwerking is. Uit cijfers blijkt dat een kwart van de concessies van aanbieder wisselt. Of dat nu weinig is of niet, is niet van belang. Feit is dat er wel degelijk marktwerking is, dus is er concurrentie.”

Zo snel mogelijk verkopen

Dijsselbloem wil de aandelen nu zo snel mogelijk verkopen en kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer ( PvdA, D66, VVD, CDA). De opbrengst van 130 miljoen euro zal worden gebruikt om de staatsschuld terug te brengen.

Fred Kramer

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev”

Peter Blankman|20.03.13|09:45

Klopt, ze hebben nu geen conflict over de aandelen, maar dat komt nog wel als blijkt dat ze een kat in de zak hebben gekocht met een lijk in de kast. Veolia wil niet voor niets verkopen. De door de Nederlandse overheid
opgedrongen lage vloer bussen voldoen niet aan de arbonormen. De trilbelasting wordt 60% overschreden en dat heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid van personeel en de bedrijfskosten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev | OVPro.nl
Connexxion, bus

130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev

Het Franse vervoersbedijf Transdev moet 130 miljoen euro neertellen voor het belang dat de Nederlandse staat heeft in Connexxion. Er zijn hierover tussen beide partijen geen misverstanden. Ook dient het geen enkel belang om het belang van 33 procent van de overheid in Connexxion nog langer vast te houden. Dat zei minister Dijsselbloem van Financiën in antwoord op vragen in de commissievergadering bij de behandeling van de verkoop van Connexxion.

De Nederlandse overheid wil zich als aandeelhouder volledig terugtrekken uit Connexxion. Nu nog heeft de Staat 33 procent van het vervoerbedrijf in handen. In 2007 werd 67 procent van de aandelen verkocht aan Transdev. De Franse vervoerder wilde destijds alle aandelen overnemen.

Putoptie

Financiën wist te bedingen dat Transdev na een periode van 5 jaar het resterende aandelenpakket kon opkopen tegen de waarde die destijds gold. Deze zogeheten putoptie geldt tot 11 maart 2013.

Transdev liet echter weten dat de waarde van Connexxion zou zijn gedaald mede doordat staatsbedrijf NS zich meer en meer (via Qbuzz ,HTM) op het busvervoer richt. Daarmee zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie, aldus Transdev dat hierdoor in conflict zou zijn met de Nederlandse Staat.

Geen conflict

Volgens minister Dijsselbloem staat de in 2007 gemaakte afspraak nog steeds recht overeind: “Ik kan me voorstellen dat Transdev minder blij is met de prijs die ze nu moeten betalen ten opzichte van wat destijds is vastgelegd. Wij hebben veel contact met Transdev en hebben geen enkel signaal dat ze zich uit de onderhandelingen zouden willen terugtrekken. Wij hebben geen conflict met elkaar.”

Over het verlies van invloed in Connexxion en de daarmee gepaarde belangen voor personeel, kwaliteit en winstgevendheid, kon Dijsselbloem kort zijn. “Dat zijn zaken die in de Wet Personenvervoer worden behandeld of als het om marktwerking gaat door de NMa. Ik zie wat dat betreft geen argumenten om dit aandelenpakket aan te houden.”

Voortrekkersrol NS

Op vragen over de zogeheten voortrekkersrol van de NS wilde de minister nog niet ingaan. “Ook hier geldt dat de NMa dit bewaakt maar ik kan me voorstellen dat we hier in de toekomst een pittige discussie over zullen voeren.”

Ook bestreed Dijsselbloem de minimale effecten van marktwerking die de aanbestedingen op het openbaar vervoer zouden hebben. “Ik constateer dat er sprake van marktwerking is. Uit cijfers blijkt dat een kwart van de concessies van aanbieder wisselt. Of dat nu weinig is of niet, is niet van belang. Feit is dat er wel degelijk marktwerking is, dus is er concurrentie.”

Zo snel mogelijk verkopen

Dijsselbloem wil de aandelen nu zo snel mogelijk verkopen en kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer ( PvdA, D66, VVD, CDA). De opbrengst van 130 miljoen euro zal worden gebruikt om de staatsschuld terug te brengen.

Fred Kramer

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev”

Peter Blankman|20.03.13|09:45

Klopt, ze hebben nu geen conflict over de aandelen, maar dat komt nog wel als blijkt dat ze een kat in de zak hebben gekocht met een lijk in de kast. Veolia wil niet voor niets verkopen. De door de Nederlandse overheid
opgedrongen lage vloer bussen voldoen niet aan de arbonormen. De trilbelasting wordt 60% overschreden en dat heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid van personeel en de bedrijfskosten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.