BB GREEN, veerboot, Europees onderzoek

Besluit over bouw veerboot BB Green in februari

De Europese Commissie besluit in februari of er met de bouw van een elektrisch en snel veerschip wordt gestart dat gebruikmaakt van een innovatieve luchtkussentechniek. Aqualiner en Waterbus zijn op dit moment samen met vijf Europese partners voorbereidingen aan het treffen voor de bouw van het scheepstype. Het veerschip, dat de naam BB GREEN draagt, gaat volledig elektrisch varen. Het vaartuig gebruikt minder weerstand of brandstof en zou ook minder golfoverlast veroorzaken. 



Project manager Jan Minnee: “Het besluit over de voortgang naar de tweede fase ligt nu bij de Europese Commissie. Het is dus een bijzonder spannende tijd voor ons.” Als het Europese onderzoeksproject doorgang vindt, dan gaan Aqualiner en Waterbus het vaartuig in de regio Rotterdam testen. Dat gebeurt in samenwerking met opdrachtgevers Havenbedrijf Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland.

Veerboot

De veerboot zou twintig meter lang en zes tot acht meter breed moeten worden en moet plaats bieden aan ongeveer tachtig passagiers en dertig fietsen. Door een speciaal ventilatiesysteem wordt het schip door lucht opgetild. Hierdoor neemt de massa in het water, en daarmee de weerstand, af en volstaan lichtere motoren.

“Dat maakt de boot zeer efficiënt. Een eerste prototype verbruikte tot wel veertig procent minder diesel. De BB GREEN gaat evenwel nog een stap verder dankzij elektrische voortstuwing.

Minder verbruik

De BB Green wordt een strak vormgegeven polyester ferry, met veel aandacht voor lucht- en rompweerstanden.

Het BB GREEN onderzoek is mede gefinancierd door het Europese ‘7th Framework Program’.

Aqualiner en Waterbus zijn onderdeel van Aquabus, een samenwerkingsverband tussen Arriva Nederland en Koninklijke Doeksen. Aqualiner is de snelle veerdienst in Rotterdam tussen Erasmusbrug, Katendrecht, St. Jobshaven en Heijplaat-RDM. 
Waterbus heeft het grootste openbaar vervoer-netwerk over water in Nederland. De vervoerder vaart in de in de Drechtsteden en naar Rotterdam.

Snelle ferry

Aquabus voegde vorige week nog een kleine snelle ferry toe aan de vloot. Deze bestaande ferry catamaran werd overgenomen uit Parijs. Het vaartuig werd door de technische dienst van het bedrijf in beheer genomen en helemaal verbouwd.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.