Elektrische bussen, stadhuis Amsterdam

Amsterdam start onderzoek naar elektrische stadsbussen

De gemeente Amsterdam gaat onderzoeken of een deel van de huidige stadsbussen door elektrische bussen kunnen worden vervangen. Dat heeft wethouder Eric Wiebes van Verkeer donderdag bekendgemaakt. Een meerderheid van de gemeenteraad steunt het voorstel van partij Red Amsterdam die ervoor pleit om ook elektrische bussen mee te nemen in een onderzoek naar uitstootvrij busvervoer. In Amsterdam draait op dit moment al een pilot met waterstofbussen. 



Red Amsterdam wil dat de gemeente en vervoerder GVB proeven start met elektrische bussen om te kijken of die de huidige Euro 3-dieselbussen in 2015 kunnen vervangen. De wethouder stemde donderdag in met het starten van een verkennend onderzoek. Mogelijk volgt daarna een proefproject in Amsterdam.

Uitstootvrij busvervoer

Raadslid Boris Klatser van Red Amsterdam: “Amsterdam heeft de ambitie om richting volledig uitstootvrij busvervoer te gaan en daarvoor doet de gemeente al bijna tien jaar proeven met waterstofbussen. Maar aan de productie en opslag van waterstof kleven aanzienlijke veiligheidsrisico’s. Daarom willen we dat ook elektrische bussen bij deze proeven betrokken worden.”

Omdat wethouder Wiebes terughoudend was over het inzetten van elektrische bussen, nodigde Red Amsterdam woensdag importeurs eBusco, Ginaf, Bluekens/Volvo, BYD en Proov uit voor een demonstratie bij het stadhuis. De wethouder pleitte er eerder nog voor om alle bussen door Euro 6 dieselbussen te vervangen.

Pilot

Bluekens/Volvo voert op dit moment een succesvolle pilot uit in Den Bosch met dieselbussen die omgebouwd zijn tot elektrische bussen. Vestigingsmanager Rudi van Putten: “Wij willen bewijzen dat als bussen na zeven jaar uit de concessie gaan en omgebouwd worden tot elektrische bussen dat ze weer minimaal zeven jaar mee gaan.”

Hans Rat oud-secretaris van UITP (International Association of Public Transport): “Elektrische bussen gaan het helemaal worden. Het probleem is dat technische diensten generaties lang gewend zijn om met dieselbussen te werken, ook op het gebied van onderhoud. Dat kost tijd. Ik verwacht dat binnen nu en een aantal jaren een aantal aanbestedingen worden gewonnen met elektrische bussen.”

Elektrische variant

“Fabrikanten die zich jarenlang hebben afgezet tegen elektrisch rijden gaan nu ook om, zoals bijvoorbeeld VDL. Deze fabrikant is nu ook bezig met het bouwen van een elektrische variant op haar bussen”, legt Rat uit.

“Ik denk dat de potentie van elektrisch in feite het goedkoopste is. Ze zijn goedkoper dan diesel, ook als ze moeten worden omgebouwd, en ze zijn milieuvriendelijker”, zegt Rat.

Zero emissie

Peter Brockhoff van Proov: “Als je meer dan 250 kilometer rijdt, dan ga je significant diesel besparen. Een stadsbus rijdt ongeveer tussen de 300 en 450 kilometer.”

Vervoerder GVB is nog skeptisch over de inzet van elektrische bussen. Ramon Rippens van de GVB: “Alle technieken zijn standaard duurder dan dieselbussen. De discussie over zero emissie is mooi, maar niemand vraagt zich af wie gaat dat betalen.”

Bedrijfszeker

“Maar als er een subsidie komt en de bussen zijn bedrijfszeker, dan zijn we bereid om met elektrische bussen te gaan rijden”, zegt Rippens.

Ginaf-directeur André Molengraaf: “Qua investering heeft de heer Rippens gelijk, maar als je het over total cost of ownership hebt dan zijn elektrische bussen drie keer goedkoper. En daarmee kun je de exploitatie rond krijgen. De hoogste kosten liggen namelijk bij het dieselverbruik.”

Onderhoud

“Ook het onderhoud is goedkoper omdat elektrische bussen minder draaiende delen hebben. Ook de remmen sluiten minder. Banden slijten daarentegen wel sneller. Het onderhoud is uiteindelijk goedkoper, waardoor er in de werkplaats minder monteurs hoeven worden ingezet”, stelt Molengraaf.

Rippens: “Het is altijd goed om het hele scala aan bussen te onderzoeken, maar we zijn wel kritisch. De haltes moeten aangepast worden met laadpunten. Wat gebeurt er als de haltes verzakken?”

Onderzoek

“We zijn bereid om projecten te draaien maar willen dat buiten de dienstregeling om doen door bijvoorbeeld extra bussen in te zetten. Als het mis gaat, mag de reiziger hier niet de dupe van zijn. We staan zeker open voor een onderzoek naar elektrische bussen anders zouden we niet met de verschillende leveranciers in gesprek gaan.”

De gemeente Amsterdam gaat nu met diverse leveranciers in gesprek en een inventarisatie maken van proefprojecten met elektrische bussen in Nederland. Daarna volgt mogelijk een proef in Amsterdam. Proov en eBusco hebben aangeboden om die proef kostenneutraal te starten.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Amsterdam start onderzoek naar elektrische stadsbussen”

Arnaud van der Sluis|11.02.13|10:18

Amsterdam heeft veel te winnen bij elektrische bussen: Geen emissie, stil OV en lagere kosten. Voor meer informatie zie: http://www.proov.nl

Heimen Stoffels|20.02.13|11:50

Totdat de elektriciteit een keer op is… ik vind het zo’n onzin. Ja, diesel is milieuonvriendelijk maar elektriciteit is ook niet enorm milieuvriendelijk. Constant moeten we in huis van de overheid apparaten uitschakelen want oh wee als het stroom vreet maar bussen moeten ineens massaal elektrisch worden?

Eric Hendriks|10.03.13|16:59

Kijk naar Arnhem waar de trolly’s rijden.
Zal alleen lastig worden in Amsterdam want daar lopen ook al stroomdraden voor de tramlijnen.
Of ze zouden dit moeten kunnen delen met de trams.

Eric

Dennis Vajrayana|14.03.13|15:01

Heimen je bent echt niet wijs, elektriciteit is nooit op en altijd en overal gratis verkrijgbaar, alles is energie! Nooit van Nikola Tesla gehoord? Diesel is de Nr. 3 kankerverwekkende stof in de wereld.

Ook oude bestaande bussen kunnen omgebouwd worden naar E-bussen

http://www.youtube.com/watch?v=U25AtWcERko

http://www.youtube.com/watch?v=WVteo4jk5Ds

http://www.youtube.com/watch?v=0H8D0iVcyt0

http://www.youtube.com/watch?v=MVXWGBgYj3M

Diesel is zo 1913 !

Ron Sluijter-borms|23.04.13|13:36

Tram en trolly bovenleiding gaat prima.
Ook elders in de wereld , gaat dat goed oa San Francisco en div. Zwitserse steden en meerdere plaatsen.
Deze bussen kunnen dan ook op groene stroom , net als de trams en gezamenlijk bovenleiding gebruik is ook mogelijk.
Amsterdam is altijd geneigd zich zelf als eerste te voelen , terwijl elders op de wereld het wiel al jaren is uitgevonden.
ron sluijter-borms

Ron Sluijter-borms|23.04.13|13:37

Amsterdam denkt na 50 jaar of langer terug, dat het weer de eerste is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.