
Veolia-directeur: verkoop vanwege schulden moederbedrijf
Geld. Foto: iStock / darkojow (onbeperkt gebruik)
Het zijn spannende tijden voor vervoerder Veolia Transport Nederland. Het Franse moederbedrijf maakte afgelopen weekend bekend haar Nederlandse tak in de verkoop te zetten. Hoewel Veolia Transport Nederland goed presteert, lijdt het moederbedrijf onder de economische crisis in Europa. Veolia-directeur Manu Lageirse: “Veolia Transdev heeft een hoge schuldengraad en men wil met de verkoop de schulden verminderen.”
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Veolia Transdev is nog steeds voor 50% in handen van Veolia Environnement en de andere 50% zijn in handen van Caisse des Dépôts et Consignations.
De restaandelen van Connexxion zijn per 31 januari 2013 overgenomen door Transdev.
Misschien is het wat dat de Nederlandse Spoorwegen Veolia gaat kopen. Of dat een van de dochterbedrijven van de NS Veolia gaat kopen. Vroeger had de Nederlandse Spoorwegen ook veel busbedrijven in hun bezit. En nu met Qbuzz en misschien ook met Veolia. Zou wel mooi zijn.
Lageirse stelt dat als Veolia Transport zou samengaan met een andere vervoerder, er één vervoerder minder is hetgeen leidt tot minder concurrentie. In feite is er nu echter al een vervoerder minder. Veolia Transport en Connexxion behoren immers tot hetzelfde moederbedrijf.
Voor de volledigheid:
Connexxion, Hermes, Veolia zitten uiteindelijk in dezelfde ‘groep’
Misschien is wat voor Qbuzz dat Veolia gaat kopen. Of misschien SNCF. En Keolis kan net als Syntus ook Veolia Transport Nederland erbij nemen.
Liever geen SNCF. Dan prefereer ik Arriva (lees: Deutsche Bahn). Altijd handig, als we naar Duitsland willen met de trein. Hebben we lekker vrijvervoer, danwel “werknemerskorting”. Mmmm. En, Arriva is van origine Brits, dus ook nog eens goed!
hoe het ook is wanneer Veolia te duur op de markt gaat krijgen we een te duur OV en gaat het te goedkoop op de markt dan moeten we nog maar afwachten welke partij erop springt.
ik vind dat een overname door een al bestaand ov bedrijf meer kans geeft op goed openbaar vervoer
ook Syntus is ns dochter
Syntus is geen NS-dochter. NS heeft zijn aandelen in Syntus vorig jaar verkocht aan het Franse bedrijf Keolis die daarmee de enige eigenaar is geworden.
Een onderneming waar de loonkosten verdubbelen omdat slechte arbeidsomstandigheden opgelost dienen te worden, ligt slecht in de markt. De lagevloerbus-chauffeur wordt op zijn werkplek volgens de Arbowet 60% in trillingen overbelast met rugklachten als gevolg.
Een ziek bedrijf is slecht verkoopbaar, het OV nadert de eindstreep.