Veolia-directeur Manu Lageirse

Veolia-directeur: verkoop vanwege schulden moederbedrijf

Het zijn spannende tijden voor vervoerder Veolia Transport Nederland. Het Franse moederbedrijf maakte afgelopen weekend bekend haar Nederlandse tak in de verkoop te zetten. Hoewel Veolia Transport Nederland goed presteert, lijdt het moederbedrijf onder de economische crisis in Europa. Veolia-directeur Manu Lageirse: “Veolia Transdev heeft een hoge schuldengraad en men wil met de verkoop de schulden verminderen.”

De verkoop zou ook kunnen betekenen dat Lageirse straks een andere positie gaat bekleden. Hij maakt zich daar echter niet druk om. “Overal waar risico’s zijn, zijn kansen”, aldus Lageirse. 

Veolia Transport verzorgt bus- trein- en veerdiensten in Limburg, Brabant, Zeeland en de regio Haaglanden. Daarnaast biedt het bedrijf ook taxi- en touringcarvervoer.

Wetswijziging

Het moederbedrijf van Veolia Transdev is niet blij met de wijze waarop het openbaar vervoer in Nederland is geregeld. “Dat is niet de primaire aanleiding voor de verkoop, maar de aandeelhouder is er niet gelukkig mee wat er de laatste 5, 6 jaar in Nederland is gebeurd”, zegt de directeur. Een voorbeeld daarvan is een wetswijziging die het mogelijk maakt voor grote steden om naast aanbesteding ook voor inbesteding te kiezen.

“Wij blijven de hoop houden dat de wijze waarop het openbaar vervoer is geregeld in Nederland gaat veranderen. De bestekken gaan er ook anders uit zien, de vervoerders krijgen meer vrijheid. Het gaat de goede kant op”, zegt Lageirse.

Afspraken concessies

Aan de wijze waarop het openbaar vervoer in de concessiegebieden van Veolia wordt verzorgd, zal volgens Lageirse weinig veranderen. “De nieuwe eigenaar moet zich aan de afspraken houden die in de concessiegebieden zijn vastgelegd.”

Het landschap van het openbaar vervoer in Nederland kan door de verkoop echter wel veranderen. “Als Veolia Transport bijvoorbeeld samengaat met een andere vervoerder dan is er ineens een speler minder op de markt”, aldus Lageirse. Dit leidt tot minder concurrentie. “Maar als er een investeerder is, dan blijft er een extra vervoerder op de markt.”

Potentiële kopers

Wie potentiële kopers zijn, is nog onduidelijk. “Dat is een bevoegdheid van de Nma om dat te bepalen. De NS mag het vanwege de mededinging in ieder geval niet, maar misschien dat een van haar dochters een bod doet”, zegt de directeur.

Lageirse: “De komende weken zullen diverse bedrijven interesse gaan tonen. Als de procedure op normale wijze verloopt, dan verwachten we dat we in de zomer in de onderhandelingsfase zitten met een partij.” Als er onvoldoende interesse is, dan is het niet ondenkbaar dat Veolia Transport met Connexxion gaat fuseren. “Maar ik verwacht dit niet”, aldus Lageirse.

Verkoop

Veolia Environnement, het moederbedrijf van Veolia Transdev, wil zijn transporttak verkopen. Daartoe behoort ook Veolia Transport Nederland.

 Veolia Transdev is voor 50 procent in handen van Veolia Environnement en voor 50 procent van Caisse des Dépôts et Consignations.

Veolia Transdev is daarnaast eigenaar van de andere grote Nederlandse vervoerder Connexxion, maar dit deel wordt niet verkocht. Veolia Transport Nederland heeft een omzet van 305 miljoen euro en telt 3200 medewerkers.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Veolia-directeur: verkoop vanwege schulden moederbedrijf”

Ostar Berg|19.02.13|15:21

Veolia Transdev is nog steeds voor 50% in handen van Veolia Environnement en de andere 50% zijn in handen van Caisse des Dépôts et Consignations.
De restaandelen van Connexxion zijn per 31 januari 2013 overgenomen door Transdev.

Sander Rom|19.02.13|16:39

Misschien is het wat dat de Nederlandse Spoorwegen Veolia gaat kopen. Of dat een van de dochterbedrijven van de NS Veolia gaat kopen. Vroeger had de Nederlandse Spoorwegen ook veel busbedrijven in hun bezit. En nu met Qbuzz en misschien ook met Veolia. Zou wel mooi zijn.

Ton Mateman|20.02.13|11:18

Lageirse stelt dat als Veolia Transport zou samengaan met een andere vervoerder, er één vervoerder minder is hetgeen leidt tot minder concurrentie. In feite is er nu echter al een vervoerder minder. Veolia Transport en Connexxion behoren immers tot hetzelfde moederbedrijf.

Alexander Al|20.02.13|13:03

Voor de volledigheid:

Connexxion, Hermes, Veolia zitten uiteindelijk in dezelfde ‘groep’

Sander Rom|20.02.13|16:10

Misschien is wat voor Qbuzz dat Veolia gaat kopen. Of misschien SNCF. En Keolis kan net als Syntus ook Veolia Transport Nederland erbij nemen.

Stefan van Goch|21.02.13|11:53

Liever geen SNCF. Dan prefereer ik Arriva (lees: Deutsche Bahn). Altijd handig, als we naar Duitsland willen met de trein. Hebben we lekker vrijvervoer, danwel “werknemerskorting”. Mmmm. En, Arriva is van origine Brits, dus ook nog eens goed!

Alexander de Groot|27.02.13|11:25

hoe het ook is wanneer Veolia te duur op de markt gaat krijgen we een te duur OV en gaat het te goedkoop op de markt dan moeten we nog maar afwachten welke partij erop springt.
ik vind dat een overname door een al bestaand ov bedrijf meer kans geeft op goed openbaar vervoer

Robert Verheijke|08.03.13|20:15

ook Syntus is ns dochter

Ton Mateman|08.03.13|22:25

Syntus is geen NS-dochter. NS heeft zijn aandelen in Syntus vorig jaar verkocht aan het Franse bedrijf Keolis die daarmee de enige eigenaar is geworden.

Peter Blankman|20.03.13|10:23

Een onderneming waar de loonkosten verdubbelen omdat slechte arbeidsomstandigheden opgelost dienen te worden, ligt slecht in de markt. De lagevloerbus-chauffeur wordt op zijn werkplek volgens de Arbowet 60% in trillingen overbelast met rugklachten als gevolg.
Een ziek bedrijf is slecht verkoopbaar, het OV nadert de eindstreep.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.