Toezichthouder, openbaar vervoer

PvdA Almere wil doorgaan met pilot Verbeterd Toezicht

De PvdA in Almere wil dat de pilot Verbeterd Toezicht ook na 1 mei wordt voortgezet. Als de gemeentes en provincies niet met geld over de brug komen, dan eindigt de succesvolle proef met toezichthouders in het openbaar vervoer op die datum. Staatssecretaris Wilma Mansveld kondigde begin dit jaar aan niet meer te willen investeren in het project.

“We hebben gezien dat de proef in Almere heeft gezorgd voor minder incidenten. Wij vinden daarom dat er moet worden gezocht naar geld om dit niet te laten stoppen’’, verklaart PvdA-raadslid Mostapha El Madkouri tegenover Almere Vandaag.

Structureel invoeren proef

Hij heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college. 

De PvdA wil dat het college onderzoekt of de malus die Connexxion van de gemeente opgelegd heeft gekregen gebruikt kan worden voor de inzet van toezichthouders. Connexxion betaalt een malus aan de gemeente wanneer de vervoerder zich niet aan gemaakte afspraken houdt. Dat geld gaat normaal gesproken naar de algemene middelen, maar zou nu dus voor het toezicht in het OV ingezet kunnen worden.

Daarnaast vraagt Madkouri het college of zij nog andere mogelijkheden ziet om de proef na 1 mei structureel in te voeren. “Bijvoorbeeld binnen de aan Connexxion gegunde aanbesteding. Veiligheid is een van de kwaliteitseisen. Je zou met Connexxion kunnen onderhandelen over het aanstellen van toezichthouders om daaraan te voldoen.”

Geweldsincidenten

Het project Verbeterd Toezicht OV is in september 2011 gestart naar aanleiding van een reeks ernstige geweldsdelicten tegen buschauffeurs en conducteurs. Het project voorziet onder meer in een betere inzet en een uitbreiding van het aantal toezichthouders op treinen, trams en bussen. Daarbij werken alle streekvervoerders samen en wisselen ze ook toezichthouders uit.

De proef werd wegens succes twee keer verlengd. De pilot bleek een groot succes te zijn. Het aantal zware incidenten in de pilotgebieden nam met bijna 
25 procent af. Daarnaast nam het veiligheidsgevoel van chauffeurs en conducteurs toe van een 6,2 naar een 7. Desondanks kondigde staatssecretaris Wilma Mansveld begin dit jaar aan niet meer te willen investeren in het project.

Doordat de meeste gemeentes en provincies besloten de pilot zelf te financieren, kan de pilot tot 1 mei worden voorgezet. Dat gebeurt wel met een gehalveerd budget.

Lees ook:
Vervoerders vrezen voortbestaan pilot Verbeterd Toezicht
Pilot Verbeterd Toezicht verder met minder toezichthouders

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.