tramlijn 5, gvb

Onderzoeksbureau geeft blunder met OV-cijfers toe

SEO Economisch Onderzoek geeft toe geblunderd te hebben met de cijfers over de subsidie voor het openbaar vervoer. Het onderzoeksbureau stelde dat tussen 2004 en 2010 de kosten voor het openbaar vervoer per tram, bus en metro met 105 procent zijn gestegen. In werkelijkheid is de rijksbijdrage na 2004 ongeveer gelijk gebleven.

Naar aanleiding van de kritiek op de cijfers geeft SEO toe dat deze uitgaven voor 2004 zijn onderschat en dat daarmee de groei tussen 2004 en 2010 is overschat. Maatschappij Voor Beter OV eiste excuses vanwege de grote fouten in het rapport. Onderzoeker Wijnand Veeneman van de Technische Universiteit in Delft zette in zijn blog uiteen wat de werkelijke cijfers zijn van de overheidsuitgaven voor tram, bus en metro.

Correctie

SEO stelt dat voor een correctie van de uitgaven voor 2004 ontbreken gegevens ontbreken, waardoor een goede vergelijking tussen 2004 en de jaren erna niet goed mogelijk is. Het onderzoeksbureau verwijdert daarom de cijfers voor 2004 uit de Discussion Paper.

De gegevens over marktaandelen en vervoersgroei blijven staan, alsdus CEO. Een aangepaste versie van de Discussion Paper zal via de website van het bureau beschikbaar worden gesteld.

Subsidiegeld

In de berekeningen werden ten onrechte het subsidiegeld voor openbaar vervoer uit 2004 vergeleken met de gebundelde uitkeringen Verkeer en Vervoer uit latere jaren. 

Deze samengestelde uitkering, de zogenaamde Brede Doel Uitkering (BDU), bestaat sinds 2005 uit diverse subsidies, waaronder Verkeersveiligheid en Infrastructuur. Het bedrag van 2004 kan dus niet worden vergeleken met het bedrag uit 2010.

Lees ook:

 

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Onderzoeksbureau geeft blunder met OV-cijfers toe”

Joris van den Hurk|08.03.13|12:08

Openbaar vervoersbedrijven zijn amateurs in marketing en reizigersgroei!
Jammer dat de focus nu op het slordigheidje van SEO ligt. De belangrijkste conclusie is dat vervoersbedrijven de aanbodgroei niet hebben kunnen verzilveren in reizigersgroei, ondanks mega-investeringen in infrastructuur. Prijs en promotie worden nauwelijks ingezet om mensen in het openbaar vervoer te krijgen. Erger nog: met een volkomen bureaucratische OV-chipkaart en een complex NS tariefsysteem wordt de reiziger verjaagd.

Illya Vaes|08.03.13|15:53

Het stuitend lage ambitieniveau qua dienstverlening dat tot in opdrachtgever Ministerie van I&M wordt vertoond (zie de winterse angsthazendienstregeling die I&M nu zelfs tot norm wil gaan verheffen) lijkt me wat relevanter dan technocratische deelaspecten van marketing- em tarieftechniekjes.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.